Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sköldpadda Tagen Av Ormvråk


Johanna
 Share

Recommended Posts

Våra sköldisar går i stora inhägnade och övertäckta hagar med uppvärmda bohålor, men får under uppsikt beta och springa av sig på gräsmattan på dagen när rovfåglarna vilar. Igår gick jag in för att fylla på kaffekoppen när de betade. Då hör jag vår hund, som vaktar sina sköldisar väl, skälla ursinnigt.
Ormvråksparet har ungar i skogen intill och de tog väl vår marginata-hona för en igelkott. Allt över på mindre än en minut.
Sorgen här är stor.

Honan var 4 år.
Marginata-hanen får tills vidare gå med våra hermanni boettgeri så han har kompisar och inte deppar ihop.

Vi sätter nu upp partytältsstommar med bärnät över och pallkragar runtom så vi får flyttbara beteshagar på gräsmattan utan risk för att denna tragedi upprepas.

Bif. foto på hanen, som är något ljusare i färgen än honan var.

Vi finns i Skåne och håller tummarna för positivt svar...

post-9076-0-15629100-1405938934_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Men usch & fy så fruktansvärt tragiskt! :( Jag beklagar innerligt Er förlust! Finns det inte någon förhoppning/chans att hon klarat sig? Dum fråga kanske... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ja ingenting är omöjligt... Vi vet inte exakt var ormvråksboet är, men vi patrullerar skogsbrynet åt söder, för sköldisar brukar dras till sol och värme...

Link to comment
Share on other sites

Ja ingenting är omöjligt... Vi vet inte exakt var ormvråksboet är, men vi patrullerar skogsbrynet åt söder, för sköldisar brukar dras till sol och värme...

Jag håller tummar & tår och hoppas så för Er skull att den lilla hittas vid liv och är oskadd....

Link to comment
Share on other sites

Usch va hemskt.... Vet ni säkert att rovfågeln tog paddan så den helt enkelt inte bara kommit bort? :(

Beklagar verkligen!

Mvh Alex

Link to comment
Share on other sites

Oj Hoppas att ni hittar den oskadd. Inte kul när sånt händer

Link to comment
Share on other sites

Haha! Vet precis vad du menar!!
Haft sköldisar i snart 20år så när jag nu köpte ny tomt så gjorde jag den så "rymningssäker" för sköldisar som det bara går!
Marginata-honan är inte heller så bra på att gräva ned sig - hon kör "struts-varianten till skillnad från sina bröder som gräver ned till botten på hagen.
Fick snabbt ihop ett sökar-team inklusive spårhund när honan saknades och vi gick skallgång genom både hage och trädgård.
Idag är jag bergsäker - då dök ormvråken ned över gräsmattan vid lunchtid (!?!) trots att både hund och människor rörde sig på tomten.
Men sköldisarna är inom lås och bom, utom räckhåll för rovfåglar. Den stora leopard-hanen bankar och klättrar på dörren till trädgården och vill beta på gräsmattan i vanlig ordning...

Det fantastiska är att dagen efter vi förlorat marginatan så ringde det en glad flicka från byn där jag bodde tidigare.
För 101veckor sedan, dvs nästan exakt 2 år sedan, rymde en hermanni boetgeri hona på 15 år för oss. Hon hade börjat prov-gräva för att lägga ägg i växthuset. Familjen satte i all välmening ut henne i utehagen när jag jobbade. Donna var inte sen att ta sig ut för att hitta den perfekta platsen för sina ägg.
Vi gick skallgång i byn med 2 vuxna, 7 barn och 2 sökhundar flera dagar i rad. Jag fortsatte leta varje morgon och kväll både den sommaren och året därpå tills jag flyttade från byn. Nu har Donna återfunnits hos min tidigare granne!
Donna har vuxit, inte tappat någon vikt, näbben och klorna i toppskick och har bara en skråma på armbågen som minne efter eskapaden :) .
Hanen Rafael, som har bott ihop med Donna i 13, år blev alldeles vild när det gick upp för honom att det var Donna som vi satte framför honom!
Glädjen står fortfarande högt i tak 2 dygn senare :D! Raffe och Donna ligger nos mot nos i boet som om tiden stått still :wub: .
Raffe verkar helt ha glömt bort sin nya kärlek Thea. Donna och Thea är jämngamla och precis lika envisa när de kämpar om rangordningen, så det är tur att det är utevistelse som gäller nu!

Link to comment
Share on other sites

Vilken fantastisk historia!

Jag får gratulera så mycket, samtidigt som jag naturligtvis beklagar och hoppas att ni hittar den bortrövade honan!

Link to comment
Share on other sites

Oh Johanna..vad härligt att höra. Det ger mig hopp om att Mona kommer att hittas en vacker dag...

Link to comment
Share on other sites

Så härligt att höra att hon kommit hem efter så lång tid. Hade "grannen" bara sett den komma gående på gräsmattan?

Link to comment
Share on other sites

Så härligt att höra att hon kommit hem efter så lång tid. Hade "grannen" bara sett den komma gående på gräsmattan?

Link to comment
Share on other sites

Ja ungefär! Hon hade gömt sig under lite kirskål. Hon har säkert inte lämnat tomten utan hållt sig i den mer vilda delen av den stora tomten och tur är det, för det finns både en bäck att trilla ned i och hästhagar där risken är stor att bli trampad på eller bli ormvråksmat. I den vilda delen finns gamla vinbärsbuskar med smarriga blad och lövhögar att gömma sig i samt mjuk jord att gräva ned sig i för vinterdvala. Därför har vi letat just där många många gånger. Gamle igelkottshanen brukar också hålla till där :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

post-9076-0-49363900-1411165131_thumb.jp

Vilken fantastisk fredag!
Idag lade Thea, vår ena Boettgeri-hona, 3 st ägg i rabatten.
Av en tillfällighet fann vi samtidigt som detta pågick även April, Marginata-honan, som ormvråken tog för oss.
Aprils alla sköldar på ovansidan är skadade och i den ena är det en liten blödning.
I övrigt var hon matt men inte utmattad. Troligen vätskebrist.
Hon var också helt jordig, så hon har varit nedgrävd en längre tid. Kanske har hon gjort som katter - bara legat helt still och väntat på att läka ihop... Hon har både promenerat runt för att söka skydd, solat och knaprat lite på romansallad ikväll, så vi har gott hopp om snabb rehabilitering. När hon äter som vanligt igen skall hon få flytta ihop med sina kompisar.

Link to comment
Share on other sites

Vilken lycka och fantastisk tur i oturen ni har haft i sommar! Gratulerar!

(För att inte utmana ödet allt för mycket: Rhododendronblommor o -blad kan vara dödligt giftiga för sköldpaddor)

Link to comment
Share on other sites

Å, så himla roligt att höra!!! :wub: Grattis & Lycka till med de kommande små liven! :)

Link to comment
Share on other sites

Vilken lycka och fantastisk tur i oturen ni har haft i sommar! Gratulerar!

(För att inte utmana ödet allt för mycket: Rhododendronblommor o -blad kan vara dödligt giftiga för sköldpaddor)

Tack för omtanken! Imponerad av din iakttagelseförmåga :-) Satte henne bara i rhododendron-rabatten för att hon skulle få vara vara i fred för de andra.

Den rabatten är inhägnad så ingen av misstag skall ta sig in dit.

Link to comment
Share on other sites

post-9076-0-54541700-1411228274_thumb.jppost-9076-0-64853500-1411228292_thumb.jppost-9076-0-29362800-1411228328_thumb.jp post-9076-0-45217600-1411229067_thumb.jp

Så bra att hon kommit tillrätta.

Det skulle vara intressant att se en bild på marginatahonan.

Nu har April fått upp livsgnistan! I morgon sätter vi ihop henne med Marginata-hanen och Boettgeri-gänget.

Förhoppningsvis blir det ett kärt återseende... :-)!

Man får ju inte göra reklam för försäljare eller produkt, men jag har provat en produkt speciellt framtagen för reptiler på som skall descinficera och påskynda läkning. Finns i internetbutik.
Min erfarenhet är att småsår läker på ett dygn. Så även denna gång.

Produkten innehåller Jojobo olja, 8-quinolinol och teatree olja.
Oljan gör att man inte ser sköldarnas skrap-skador på fotona.

Link to comment
Share on other sites

Hur långt från hemmet hittade ni marginatahonan?

Skadorna är svåra att se, vråken kanske hade tappat henne innan den hann tillföra sköldpaddan svåra skador.

Såg ni att det var en vråk som tog henne?

Link to comment
Share on other sites

post-9076-0-28963000-1411309002_thumb.jp

Du har inte möjlighet att ta kort på innehållsförteckningen på flaskan? Jag är lite nyfiken!

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...