Jump to content
Forum Sköldpaddor

Varför?


Gäst
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag undrar varför min chinemys reevesii (hona) bökar runt bland roten och stenarna jag har i akvariumet och varför försöker hon tugga på roten?

Här är en bild av hennes akvarium, fast nu utan röret och roten och stenar där istället...

post-9602-0-31074500-1405286085_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Hej!

varför din sköldpadda biter vet jag inte riktigt men ofta är dr sådant beteende en följd av att något annat inte är riktigt bra.

Vad får den att äta.

Hur ofta

Hur gammal är den

Dessutom berättar du att du tagit bort roten och röret, varför?

Du ska se till att inredningen inbjuder din sköldpadda till att undersöka, hitta något att äta dvs få utlopp för sin energi. Lägg några guppi som får yngla av sig, dom kommer att väcka nyfikenhet.

Här är en sida med landdelar tillsammans med kar att få inspiration ifrån.

http://www.skoldpaddormedmera.se/vskplanddel.html

/R

Link to comment
Share on other sites

Jag tog bort röret för att det var fult, men nu medan jag håller på med en grotta satte jag dit det igen.... Roten och stenarna har jag inte tagit bort. Hon har nämligen fiskar i akvariumet och jag brukar ge pellets i största del och sedan räkor m.m ibland. det är för att jag inte vet vad jag ska ge som är bra för henne och det får inte vara för dyrt, så ni får gärna ge tips! :) hon får mat 3 ggr i veckan.

Hon är antingen 9 eller 14 (förra ägaren visste inte...)

Link to comment
Share on other sites

Jag tog bort röret för att det var fult, men nu medan jag håller på med en grotta satte jag dit det igen.... Roten och stenarna har jag inte tagit bort. Hon har nämligen fiskar i akvariumet och jag brukar ge pellets i största del och sedan räkor m.m ibland. det är för att jag inte vet vad jag ska ge som är bra för henne och det får inte vara för dyrt, så ni får gärna ge tips! :) hon får mat 3 ggr i veckan.

Hon är antingen 9 eller 14 (förra ägaren visste inte...)

"Chinemys Reevesii är allätare och äter i det vilda fisk, vattenlevande insekter, sniglar, grodor och vattenväxter. Ungdjur är nästan helt köttätare medans de äter mer och mer växter när de växer upp. De äter dock mycket mindre andel vegetabilisk kost än tex rödörade."

http://regnskog.nu/reevesii/index.php?3dsv

/R

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att hon bara vill ha kött, grönsaker m.m äter hon inte... Kan bero på att hon kanske inte fick grönsaker hos förra ägaren.

Link to comment
Share on other sites

Nej! problemet är att du ger med dig ;) hon har ingen talan i denna fråga. Tre gånger i veckan tycker jag verkar lite, jag skulle nog öka till 4-5 ggr i stället. Som jag skrev så är det du som bestämmer, lägg dit grönt, testa med olika växter, Maskros, Musselblommor, Andmat osv osv.

/R

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker att gömma lite typ morot i köttfärs och det åt hon men sen läste jag att det inte var bra för dom...

Vilka kött, fisk, grönsaks sorter är bra att ge? :)

Link to comment
Share on other sites

En fråga till ;) läste detta: http://www.reocities.com/Petsburgh/Zoo/2530/page3.html

Verkar det bra?

Det är mycket bra :P

Du läser nog inte riktigt vad jag skriver, Maskros testa kostar 0, Andmat testa kostar kanske en 10:a första gången, vattensniglar testa kostar 0 osv osv.

ut och leta, fråga i zoobutiken vad Andmat kostar. Det är för mig en del av det roliga i att ha sköldpaddor.

/R

Link to comment
Share on other sites

Andmat brukar kosta 5-10kr för en näve i plastpåse. Sedan förökar den sig enormt om man har fiskakvarium ;-)

Jag hade alltid Andmat i separat akvarium för att lägga över lite dagligen till sköldpaddorna, annars åt de upp allt på en gång och jag behövde köpa nytt.

Maskros var också populärt. Men nysått och nyklippt gräs var en av de absoluta favoriterna hos mina C.Amboinensis.

post-51-0-13541200-1405414994_thumb.jpg

post-51-0-47534100-1405415002_thumb.jpg

Edited by Helena Palén Berggren
Link to comment
Share on other sites

Du kan som nämnts ovan ge vattensniglar/Posthornssnäckor. Detta ses som ohyra av personer med akvarier/djuraffärer. Det brukar man kunna få med sig gratis.

Hela små räkor med skal men du kan ta bort huvudet om du vill eller bara spröten. Dela om de är för stora.

Gråsuggor, mask och småsniglar brukar också vara populära "maträtter".

Edited by Helena Palén Berggren
Link to comment
Share on other sites

Jag har med framgång planterat in snäckor och vattengråsuggor som jag hämtat i naturliga vattendrag. De förökar sig snällt och hjälper väl till med renhållningen också. (Har inte akvarier, men ganska stora badbaljor.)

Link to comment
Share on other sites

Okej tack! Är det inte bra att ge typ köttfärs eller sådant som vi äter?

Finns det nån fisk sort som man kan ge förutom akvariefisk? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...