Jump to content
Forum Sköldpaddor
Sign in to follow this  
Regna

Törs Jag Behålla Gammalt Substrat?

Recommended Posts

Regna

Medan sköldpaddorna lever livet i utehagen städar jag inomhushagarna. Redan förra året hade jag problem med min stora hage eftersom växterna brett ut sig så mycket. Det är ju en skogs-biotop jag försöker efterlikna så det är synd att ta bort något, men de flesta växterna var ändå hängande så med visst besvär kunde jag byta substrat etc. ungefär som vanligt.

Men i år är läget ännu värre (eller bättre beroende på hur man ser det) eftersom gullrankan slagit rot på flera ställen i substratet. Där trivs den tydligen helt fantastiskt bra för de nyrotade rankorna är djungellikt kraftiga med jätteblad, större än jag någonsin sett. Rotsystemet är ju inte samlat som i en blomkruka, utan utspritt i hela lådan. Om jag vill behålla växterna - och det vill jag förstås - kan jag inte byta allt substrat utan jag måste nog lämna kvar hälften, dvs ungefär 7cm tjocklek.

Hur stor är risken att jag får en parasit-bomb om jag behåller substratet? Finns det något jag kan göra, till exempel något att vattna med, som "renar" jorden utan att döda allt nyttigt som också finns där? Tror ni det skulle det hjälpa att plantera in en större mängd mask eller gråsuggor? Hjälper det att luckra ofta? Kan man skicka jord-prover någonstans för analys av parasitförekomst?

Tacksam för alla tips och förslag.

MinnaSokura

Om det växer så bra som du beskriver så renar växterna en hel del redan av substratet och under sommaren så kommer du i alla fall vattna innelådan och växterna kommer att växa och ta upp näringen d.v.s. kiss / avföring o.s.v.

Plantera in mask och annat gott som också renar, men inte för mycket.

Att luckra är ju också bra för förmultningsprocessen.

Om det är bra dränerat och du vattna regelbundet så tror jag att en hel del av lådan kommer att rena sig självt genom växterna och maskarna.

MEN som sagt är inget proffs bara min enkla filosofi om kretsloppet och biologi :)