Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hur Underbart Är Det Inte Med Sköldpaddor!


MinnaSokura
 Share

Recommended Posts

Nu när jag har läst en massor om dessa underbara djur, så har jag börjat förstå att de trivs mycket bra i sällskap av de sina egna och att det inte ska vara några problem med att "skaffa" vänner till en stackare som har varit helt själv i 18 år... Så nu funderar jag på att skaffa 1-2 nya vänner till Usain Bolt (Namnet kommer från att han e så snabb, en sprinter). Har förstått att han ska då helst har 2 fruar att umgås med.

Men var får man tag på 2 vuxna honor? Har liksom inte plats att ha småttingar i en egen låda och när de är små så vet man ju inte könet och vi har ju en hane redan. Men vi har ett helt rum som vi tänkte bygga till ett sköldpadds- och fjärilsrum (döda fjärilar i lådor och ibland levande larver i terrarium).

Så var får man tag på 2 vuxna rysskvinnor och hur stort ska de ha inne?

Link to comment
Share on other sites

Man får hålla koll på blocket samt försöka lägga ut annonser på diverse grupper och reptilsajter på nätet.

Om du skall skaffa fler sköldpaddor måste du nog ändå försöka ordna plats att kunna ha dom åtskilda ibland. Rysshanar kan vara väldigt på och då räcker inte 2 honor. Det är också viktigt att det finns gömställen så att honorna kan gömma sig om dom vill vara ifred. Med tiden så lugnar oftast hanarna ner sig lite i sina försök att uppvakta men det finns perioder t.ex. våren som dom är extra sugna.

Lycka till med letandet efter ryska damer :)

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Ja det går nog bygga två lådor i rummet som står tomt. Han e väldigt på som personlighet också. Gillar sitt terrarium och sin utelåda så pass att han kan nafsas och försöka att jag bort oss. Men det har varit så fantastisk att se den förändring han har gjort från en som bara låg och var seg och nu så e det fart på honom...

Link to comment
Share on other sites

Han e väldigt på som personlighet också.

Jag har en känsla av att detta är något som man kan påstå gäller alla "rysshanar" Jag ska naturligtvis inte generalisera men

utseendet på deras årscykel där de är i vaket tillstånd endast tre månader av året kräver förmodligen att de är på. Detta i

sin tur sitter nog så djupt rotat i generna att de inte kan förbise det.

Då finns det inte tid till "lättja" utan det handlar om att äta upp sig och föra generna vidare på en så pass kort tid som

det handlar om.

/R

Link to comment
Share on other sites

Ja det är ju helt klart att om man har bara få månader per år att föröka sig så e man nog på G den tiden... Han e jätte rolig att titta på nu, uppe för oss på morgonen och ut med det samma. Klättrar nästan ut från sitt inneterrarium på morgonen och för ett sjuhelsikes liv, flyttar på allt och härjar. Men så rolig! Kan nog påstå att jag e lite kär ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...