Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ägg Som Gått Sönder


Patricia
 Share

Recommended Posts

Min testudo hermanni hona har lagt 2 kullar med ägg i år. Alla befruktade, men efter ca 4 v i kläckaren börjar de spricka, ett efter ett. Lite av innehållet "pyser ut". Innehållt ser helt fint ut, luktar ej, men ungarna dör allt eftersom. Har temp 29-31. Vatten i botten på kläckaren. De har legat på fuktig vermikulit. Har nu bytt till helt torr. Så tråkigt! Vad göra? Varför? Vad gör jag för fel???

Link to comment
Share on other sites

Minns inte vad den heter, dyr, har använt den i fjol och fått ungar i, svart med plastdörr. Dvalar paddorna i den på vintrarna. Tempreglering automatiskt + termometer inuti för dubbelkoll. Är tyvärr borta över helgen därför minns jag inte märket :-). Äggen vägde 17g

Link to comment
Share on other sites

incubator.jpg

En sådan kanske.

Kan det vara vibrationer?

Eller problem med termostaten så att det blir för varmt.

Har du kollat temperaturen med en extern termometer?

Kanske tunna äggskal?

Link to comment
Share on other sites

Japp, en sådan är det! Jag har en lös termometer inne i kläckaren som ligger bredvid äggen. Det är den tempen jag ser på när jag ställer in termostaten. Den tempen har inte överstigit 32 grader. Äggen ligger på ett tjockt lager vermikulit så de ligger stadigt. Kan det vara någon svamp som förstör skalet? Kan det ha varit för blött? Ett, i övrigt friskt ägg, som spricker. Kan det "överleva ändå", eller är det 100% kört?

Link to comment
Share on other sites

Vi har en likadan kläckare och den har fungerat bra i flera år. Jag är också inne på P-A:s teori.

Vi har inte haft nån hona med kalkbrist men vi har gett en del Zolcal-D i förebyggande syfte när det tagit lång tid

innan dom lagt äggen efter mycket grävande och vandrande.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Får prova det, men hon har lagt så fint. Ingen oro, bra aptit. Äggens skal är hårda och känns inte tunna. Håller tummarna för senaste kullen som kom i påsk. De äggen var större, 22 g och har hållit hittils, peppar peppar... Hon har ett ägg till som hon bör lägga snart. Jag är veterinär och har lyxen med egen röntgen....

Link to comment
Share on other sites

De gånger vi har röntgat honor med ägg har det aldrig blivit ungar på de 3-4 ggr vi har haft anledning att röntga.

Är det tillfälligheter eller kan röntgen förstöra något?

Var jobbar du? Veterinärer med sköldpaddserferenhet behöver vi sprida information om.

Link to comment
Share on other sites

Jag har klinik i Umeå :-). Allt vad gäller sköldpaddor är dock självlärt. Det ingår tyvärr inte i utbildningen. Iallafall inte när jag gick 1995-2001. Jag tror dock inte att det är röntgenorsakade skador. Jag jobbar med röntgen varje dag. I veckan såg jag tecken på att ägg var på gång och kunde därför inte låta bli att tjuvkika lite... Men det är intressant och jag drivs av viljan att lära mig mer. När det första ägget gick sönder provade jag sårlim, men det verkar inte fungera. Utvecklingen av embryot stannar. Men det är fantastiskt roligt med sköldpaddor, fantastiska djur!

Link to comment
Share on other sites

För ett tiotals år sen höll Gunnel Andersson och Mia Runnérus en utbildning för veterinärer om reptiler över en weekend. Vi deltog och höll en lektion om skötsel av landsköldpaddor.

Har du haft någon kontakt med Gunnel Andersson, Marianne Tornvall eller Bo Runsten? De kan kanske tipsa om litteratur och vara till hjälp.

En bok som kanske kan vara intressant: http://www.amazon.co.uk/Medicine-Surgery-Tortoises-Turtles-McArthur/dp/1405108894

Link to comment
Share on other sites

Den som lärt mig mest är Ingrid Tistedt på Ultuna. Henne har jag jobbat med en del och hon väckte mitt intresse en gång i tiden :-) tack för länken, ska kolla den!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tre av äggen förstördes av mögel. Bytte snabbt till ny nästan torr vermikulite. Ett ägg levde vidare trots att det också faktiskt hade spruckit lite det också. Igår kläcktes det! En livlig perfekt liten krabat :-)

Link to comment
Share on other sites

Grattis :) Lägg gärna in en bild så vi får se

Link to comment
Share on other sites

Det var det där med bild. Finns ju i telefonen, men hur länkar jag den hit? Återkommer :-)

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Kul att den klarade sig trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...