Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vattensköldpaddan Som Övervintrar I Västerås


P-A
 Share

Recommended Posts

För fjärde året skrivs det återigen i de lokala västeråstidningarna om sköldpaddan som håller till i Mälaren vid Västerås.

Jag har tittat på en bild från 2011 och en nytagen mycket bra bild och det ser ut att vara samma sköldpadda.

Tidigare bilder har varit lite otydliga och man har gissat på Trachemys scripta.

Nu tycker jag det ser ut att vara en Chrysemys picta (Målad guldsköldpadda).

Någon som håller med eller har en annan åsikt?

vskp2.png

Att den klarar vintrar i Mälaren är kanske inte så konstigt med detta utbredningsområde:

800px-Painted_Turtle_Distribution_altern

Link to comment
Share on other sites

Skulle du kunna länka till artikeln, jag hittar den inte.

Jag hoppas att folk som läser denna "nyhet" inte får för sig att släppa ut sina paddor (eller andra djur för den delen) bara för att en har överlevt dessa år.

Link to comment
Share on other sites

P-A, jag tror du har helt rätt.

/R

Link to comment
Share on other sites

Den där Lennart S är säkert duktig på att ta foto men när det kommer till kunskaper om sköldpaddor så fallerar det en aning.

Det är märkligt att journalister sväljer vilka uppgifter som helst.

/R

Link to comment
Share on other sites

Håller med P-A, tror att det är en Chrysemys picta bellii.

Link to comment
Share on other sites

Det var som jag befarade när jag läste artikeln, för mindre förstående/vettiga människor så framgår det av artikeln att det inte gör något att släppa ut sina sköldpaddor i naturen. Då dom tydligen kan leva länge och vara "stora och välmående" och att det är "fantastiskt att dom klarar sig i det fria"

Angående journalister så finns det mycket att skriva om dom, men detta är inget forum för dessa djur ^_^

Link to comment
Share on other sites

Den där Lennart S är säkert duktig på att ta foto men när det kommer till kunskaper om sköldpaddor så fallerar det en aning.

Det är märkligt att journalister sväljer vilka uppgifter som helst.

/R

Jag kommer att kontakta tidningen och informera om art och att det inte är önskvärt med främmande arter i vår natur.

Det finns alldeles för många amerikanska vattensköldpaddor i vår natur speciellt i södra Europa där de tränger ut europeiska arter.

Link to comment
Share on other sites

Har fått ett annat bud från en tysk expert på vattensköldpaddor som har skrivit 6 böcker:

Pseudemys concinna

En bild från 2011:

post-706-0-00023800-1399210388_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tycker de ser ut som en annan padda jag :P men de kanske är för att de råkar vara en skarp bild för en gångs skull ;)

Link to comment
Share on other sites

Skoja bara... jämförde bilderna... och de är samma :)

Link to comment
Share on other sites

Sen blir man ju lite lurad... För även om de nordligaste utbredningsområdet i kartan här över ligger under London i bredgrader.... så har europa ett helt annat klimat än samma breddgrad i usa :)

Staden new york ligger ju på samma bredgrad som Madrid i Spanien :)

Med vänlig hälsning Alex

Link to comment
Share on other sites

Sen blir man ju lite lurad... För även om de nordligaste utbredningsområdet i kartan här över ligger under London i bredgrader.... så har europa ett helt annat klimat än samma breddgrad i usa :)

I Minnesota spelas det bandy utomhus.

Link to comment
Share on other sites

Jaha! det är väl bara att lyfta på skämshatten för din tyska polare och inse att man hade fel :ph34r:

/R

Link to comment
Share on other sites

Jo men de är ju så jag menar P-A... New York har ju inte riktigt medelhavsklimat... Och London är ju betydligt varmare än vancover :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått svar även från USA om artbestämning.

looks like a pseudemys concinna to me. but also reminds me a bit of chrysemys picta. what do you guys think?
I agree! Pseudemys concinna. Adult male from the look of the foreclaws in the frontal photo. Would be nice to see plastron, of course, but not really essential. This is not an uncommon pet species in Europe, but I didn't know they could survive in Sweden.

I was thinking possibly Pseudemys rubriventris, given the great extent of orange on the lower marginals, but it’s very hard to differentiate from this photo.

Link to comment
Share on other sites

Köper inte riktigt historian om att den är från irsta :)

för även om de inte är omöjligt så känns de lite långsökt kanske... de finns ju många sköldpaddor så att säga :)

Med vänlig hälsning Alex

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Idag skriver Vestmanlands Läns Tidning om sköldpaddan som fortfarande finns kvar i samma område.

Nu påstås att arten är "Pond glider".

Man blandar ihop begreppen och menar förmodligen Pond slider (Trachemys scripta).

Det är alltså en Pseudemys concinna, River cooter.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Det är ju kul att de skriver om sköldpaddor, men tänk att det alltid ska bli så rörigt när det kommer till fakta.

 

Bara för att jag inte kan låta bli att kommentera:

Jag skulle vilja påstå att det är en tydlig hona, baserat på huvud- och kroppsform, samt att sköldpaddan SAKNAR de långa klor som en av amerikanerna påstår sig se.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...