Jump to content
Forum Sköldpaddor

Stor Sorg, 2 Rödörade Säljes Eller Bortskänkes Till Bra Hem


ElinaSthlm
 Share

Recommended Posts

Det är med stor sorg jag måste göra mig av med mina små älsklingar Steve och Zelda. Jag har utvecklat överkänslighet och min astma har blivit värre pga luftfuktigheten som skapas här hemma (trots fläktar och utsug) samt allergi mot deras foder.

Jag har haft dem i 1.5 år och de är världens mysigaste. Vänner och släkt som inte förstår att sköldpaddor har stora personligheter och är mysiga tycker jag är dum som ens tog hand om dem från början. Jag tog över dem från ett hem där de inte hade det bra. De saknade tillräckligt med vatten, ljus, pumpar, landdelar, värme och rätt mat. De bodde även i ett alldeles för litet akvarium för en av de (de bodde tillsammans). Jag vet att de inte haft det ultimat hos mig ytmässigt men de har i alla fall haft ett varsitt akvarium och ordentliga pumpar.

Zelda är 23 år och ca 25 cm över skalet (kan mäta mer exakt när jag matar dem imorn). Steve är 13 år och ca 15 cm över skalet. De är båda försäkrade och Steve har dessutom kollats upp ordentligt efter att han fick en inflammation i tassen för något år sen.

Steve har ett litet knöligt skal pga kalkbrist i yngre år, men inget som är skadligt enligt veterinären.

Jag är ägare nummer 3 till dessa små favoriter.

Ska leta fram bättre bilder imorn, de ligger nog på andra minnesstickan. Men bifogar en bild på mina små monster (bilden är tagen hos fd ägaren och de saknade alltså landdel).

Ett akvarium kan jag skicka med 90x50x50 cm med hemmabyggd träställning (rätt dåligt skick då det följt med i alla hem) samt en pump. Det andra akvariet ska tillbaka till den jag lånat det av. Har även termostater som kan skickas med.

Jag vill nu bara att de hittar det hemmet jag inte kunde ge dem. Min dröm om sköldpaddsdamm kommer aldrig bli verklighet :( Jag skänker bort dem om jag hittar rätt och kollar efter här innan jag lägger ut dem på Blocket. Vet inte vad jag ska göra annars? Någon av er kanske vill ta hand om dem, eller vet någon som kan tänka sig ta över mina små älsklingar, nu när inte jag kan ha kvar dem. Tar emot alla tips som jag kan. Helst ser jag att de kommer till samma hem, men självklart kan man få ta en av dem också.

Hör gärna av er antingen i tråden eller i privat meddelande.
Tack på förhand från en ledsen sköldpaddsägare.

post-9188-0-25183600-1398370430_thumb.jp

Edited by ElinaSthlm
Link to comment
Share on other sites

Beklagar att du inte kan ha kvar dom pga hälsobesvär, jag hoppas verkligen du hittar ett bra hem åt dom små liven. Om du inte hittar någon som har kunskap och intresse för dom så tycker jag inte du ska sälja dom, i så fall är det bättre att ta dom till veterinären och låta dom på ett snabbt och humant sätt passera till andra sidan, än att dom sakta ska plågas och förgås i ett instängt akvarium med en alldeles för dålig miljö.

Jag hoppas på det bästa för er.

/Edvin

Link to comment
Share on other sites

Beklagar att du inte kan ha kvar dom pga hälsobesvär, jag hoppas verkligen du hittar ett bra hem åt dom små liven. Om du inte hittar någon som har kunskap och intresse för dom så tycker jag inte du ska sälja dom, i så fall är det bättre att ta dom till veterinären och låta dom på ett snabbt och humant sätt passera till andra sidan, än att dom sakta ska plågas och förgås i ett instängt akvarium med en alldeles för dålig miljö.

Jag hoppas på det bästa för er.

/Edvin

Ja, självklart kommer jag inte släppa dem till ett dåligt hem. Jag räddade dem ju från ett.. Får jag ingen lösning så blir det tyvärr avlivning, sjukt jobbig tanke och jag hoppas slippa det.. Men de ska inte behöva ha det dåligt igen, det har de redan haft för länge..

Usch tårarna sprutar här hemma, medan jag tittar på dem och inser att de snart inte kommer finnas i min ägo, trodde aldrig det skulle vara så jobbigt som det är.. Men de är ju mina små älsklingar, mina små djur.. Klart det tar på känslorna..

Link to comment
Share on other sites

Förstår precis hur du känner och jag lider med dig, jag hoppas att jag aldrig ska behöva skiljas från mina och skulle jag mot all förmodan bli tvungen så skulle jag aldrig sälja iväg dom till någon som jag inte visste skulle kunna ta hand om dom bra, då skulle jag hellre avliva dom än att i många år gå och grubbla/oroa mig om dom inte skulle ha det bra.

När vi fick omfattande vattenskador från vårt förra akvarium som gick läck så vart sambon inte speciellt lycklig (vi hade just blivit klara med renoveringen av hela lägenheten) och hon brast ut att jag minsann fick välja mellan henne eller sköldpaddorna varpå jag bara skrattade ^_^ Är extremt glad/lycklig att hon trotts mitt val stannade kvar med mig, för jag skulle inte vilja vara utan vare sig henne eller paddorna :wub:

Och fastän hon inte är speciellt förtjust i djur så vet jag att även hon skulle bli väldigt ledsen om vi inte kunde ha kvar dom :)

Link to comment
Share on other sites

Förstår precis hur du känner och jag lider med dig, jag hoppas att jag aldrig ska behöva skiljas från mina och skulle jag mot all förmodan bli tvungen så skulle jag aldrig sälja iväg dom till någon som jag inte visste skulle kunna ta hand om dom bra, då skulle jag hellre avliva dom än att i många år gå och grubbla/oroa mig om dom inte skulle ha det bra.

När vi fick omfattande vattenskador från vårt förra akvarium som gick läck så vart sambon inte speciellt lycklig (vi hade just blivit klara med renoveringen av hela lägenheten) och hon brast ut att jag minsann fick välja mellan henne eller sköldpaddorna varpå jag bara skrattade ^_^ Är extremt glad/lycklig att hon trotts mitt val stannade kvar med mig, för jag skulle inte vilja vara utan vare sig henne eller paddorna :wub:

Och fastän hon inte är speciellt förtjust i djur så vet jag att även hon skulle bli väldigt ledsen om vi inte kunde ha kvar dom :)

ja men jag håller med dig helt.. Ska de vidare ska de till folk som känner till sköldpaddor.. Inte annars.. Hemskt men sant..

Haha vilken tur att du fick behålla båda ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ingen som är intresserad? Tyvärr blir det avlivning om jag inte hittat nån som vill ta över de innan sista augusti.. :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...