Jump to content
Forum Sköldpaddor

Rysk Stäppsköldpadda?


Gäst
 Share

Recommended Posts

Hejsan, jag behöver lite råd av er kloka människor! I lördags morse fick jag samtal om i fall jag ville ha en landsköldpadda, samtalet kom från en djurvän som visste att jag tidigare nämnt att jag gärna skulle vilja ha en sådan. Sköldpaddan har något okänd bakgrund och det är osäkert hur förhållandena varit men som jag förstår det så hade han inte blivit direkt omtänksamt behandlad utan kanske lite bortglömd men antagligen inte direkt misshandlad. När jag fick hem sköldpaddan rengjorde jag terrariet ( han har ett ca 50 liters som får vara fortsatt hem i ett par veckor tills vi har fått i hop ett riktigt hem ) Jag har täckt botten med 50% jord och 50% sand, han har färska örter och hö att gömma sig i, en kruka att ligga i och mat och vattenskål. Jag har förstått att man inte ska ge frukt och att många grönsaker inte heller är att föredra, jag ska ta en shoppingtur i morgon och köpa värmelampa, foder och vitaminer. är det pellets som gäller eller vad rekommenderar ni?

sköldpaddan är pigg när man tar upp honnom och sover mycket när han är i terrariet. Det enda jag fått i honom att äta är ett par färska hallon alldeles nyss,, och jag antar att att eftersom att han dissat sallad och örter så kanske han är van vid frukt. Hur länge tar det att vänja dom vid bättre mat? ska man bara vara envis och lita på att dom äter när dom blir tillräckligt hungriga?

Tror ni att han är en Rysk stäppsköldpadda? hur gammal skulle ni tippa på att han är? jag har bara kunnat försöka googla mig fram till svar:o) tacksam för tips och råd. jag är novis men peppad att lära mig mer och ge lille Fritiof ett bra hem. Jag ska nu försöka mig på att lägga in ett par bilder. trevlig kvällpost-9525-0-16062800-1392750075_thumb.jp

post-9525-0-43344100-1392749551_thumb.jp

post-9525-0-72893300-1392749951_thumb.jp

post-9525-0-08515400-1392750027_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är en rysk stäppsköldpadda.

Om du ska besöka en zoobutik, välj Zooab vid Center syd och fråga efter butiksägaren Andreas. Han är expert på landsköldpaddor.

Skippa frukt och bär. Ge den gröna blad och försök sen att introducera torkad föda. Den klarar sig många veckor utan mat. När den blir tillräckligt hungrig äter den av den nyttiga maten.

Skötselråd:

http://landskoldpaddor.se/skotselrad/80-rysk-stappskoldpadda

http://www.skoldpaddsgrejer.se/rekommendation-belysning.html

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är en rysk stäppsköldpadda.

Om du ska besöka en zoobutik, välj Zooab vid Center syd och fråga efter butiksägaren Andreas. Han är expert på landsköldpaddor.

Skippa frukt och bär. Ge den gröna blad och försök sen att introducera torkad föda. Den klarar sig många veckor utan mat. När den blir tillräckligt hungrig äter den av den nyttiga maten.

Skötselråd:

http://landskoldpaddor.se/skotselrad/80-rysk-stappskoldpadda

http://www.skoldpaddsgrejer.se/rekommendation-belysning.html

Tack för svaret, vi bor ju nära och kommer absolut att besöka zooab!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att den ser ganska fin ut :) Sköldpaddor är envisa så du får vara envis när du ger ny föda. Den kommer äta för eller senare men förbered dig på att det kan ta tid att få den att äta exakt det du vill :)

Lycka till med din nya vän!

Link to comment
Share on other sites

Tack, han är faktiskt riktigt mysig,, tokig man är:o) idag har han fått lite uppdatering i terrariet med värmelampa och så har jag täckt för glaset längst ner så att han ska känna sig trygg. det blir nog bra det här:o) Har ni era ute mycket på golvet under övervakning? han hittar bara en hörna att krypa in i så han verkar inte uppskatta några längre turer..

Link to comment
Share on other sites

Tack, han är faktiskt riktigt mysig,, tokig man är:o) idag har han fått lite uppdatering i terrariet med värmelampa och så har jag täckt för glaset längst ner så att han ska känna sig trygg. det blir nog bra det här:o) Har ni era ute mycket på golvet under övervakning? han hittar bara en hörna att krypa in i så han verkar inte uppskatta några längre turer..

Nej! Vi har aldrig våra ute på golvet.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej!

I det vilda är en stor öppen yta utan skydd lika med stor risk för attack av rovdjur... inte undra på att ditt djur söker skydd i ett (mörkt?) tryggt hörn!

Låt ditt djur få lugn och ro i sitt terrarium där han kan känna sig lugn och trygg!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...