Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sammanföra Vattensköldpaddor


Dante
 Share

Recommended Posts

Vår rödörade vattensköldpadda Dante är ensam. Jag skulle väldigt gärna skaffa honor åt honom. Jag ser ganska många annonser ute på Blocket så att få tag på honor är nog inte ett problem. Dock så vet jag inte hur lätt det är att få dem att gå ihop med varandra. Om det inte fungerar kan jag ju inte lita på att förra ägaren tar tillbaka honorna. I värsta fall har jag två stora akvarier hemma istället för ett.

Link to comment
Share on other sites

Går i samma tankar och är också orolig för att hamna i samma sits med två stora akvarium istället för ett.

Sen har jag också läst att man inte ska ha en ensam hona tillsammans med en hane utan flera, stämmer det?

Link to comment
Share on other sites

Har man en hona och en hane kommer hanen bli alldeles för besvärlig för honan som inte kommer få vara ifred någon gång, detta kan leda till att honan far illa.

Så två av samma kön är bäst, eller om man har väldigt mycket platts så kan man ha en hane och minst två honor om dom ska gå i samma akvarium.

Link to comment
Share on other sites

Fast om jag skulle skaffa en till hanne så skulle de väl inte tycka om varandra?

Link to comment
Share on other sites

Fast om jag skulle skaffa en till hanne så skulle de väl inte tycka om varandra?

Googlede lite och vad jag kunde läsa så är rödörade särskilt revir aggressiva, om jag var du skulle jag forska lite i det innan du bestämmer dig för att skaffa en till. Bättre ensam och lungn än två och strässade/aggressiva :)

Link to comment
Share on other sites

Googlede lite och vad jag kunde läsa så är rödörade särskilt revir aggressiva, om jag var du skulle jag forska lite i det innan du bestämmer dig för att skaffa en till. Bättre ensam och lungn än två och strässade/aggressiva :)

Precis min tanke. Tyvärr. Jag får köpa tetror eller guppies till honom.

Link to comment
Share on other sites

Precis min tanke. Tyvärr. Jag får köpa tetror eller guppies till honom.

Guppys går bra med sköldisen, är han lite yngre så gillar han dom väldigt mycket ;)

Link to comment
Share on other sites

Guppys går bra med sköldisen, är han lite yngre så gillar han dom väldigt mycket ;)

Vet tyvärr inte hur gammal han är eftersom han hittades ute i somras

Link to comment
Share on other sites

Hur stor är han om du mäter längst skalet, så kanske vi kan få ett hum om han är ung eller vuxen :)

Link to comment
Share on other sites

Hur stor är han om du mäter längst skalet, så kanske vi kan få ett hum om han är ung eller vuxen :)

Jag har precis börjat väga honom. Behöver bara sambons hjälp med mätningen. "Över skalet" - innebär det att jag lägger ett måttband längs med hela skölden eller en linjal? Dum fråga men jag blev lite fundersam.

Han är i alla fall könsmogen. Han är väldigt kärvänlig mot roten och tunnan i akvariet.

Link to comment
Share on other sites

Ok men om han är könsmogen så skulle jag kalla honom vuxen, hittade en sida på engelska där en beskriver hur man ser åldern på rödörade.

http://www.justanswer.com/pet-reptile/1739v-determine-age-red-ear-slider-turtle.html

Hoppas det ger en bra fingervisning om hur gammal han kan vara :)

Tack för länken! Han har mörk/olivfärgad sköld och det röda vid "öronen" syns knappt. Ganska gammal alltså?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vet inte om detta fortfarande är aktuellt, men söker du fortfarande rödörade? Inboxa mig i så fall, se mitt senaste inlägg.. Är väldigt ledsen över att behöva göra mig av med mina hjärtan.. :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tyvärr kan jag inte utöka sköldpaddsfamiljen just nu. Lägenheten är för liten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...