Jump to content
Forum Sköldpaddor

Omvänt Bottenfilter (Rfugf)


Skrotiz
 Share

Recommended Posts

Halloj!

Har sökt runt en massa men inte hittat allt för mycket information om omvända bottenfilter, många som tycker olika saker däremot.

Så därför kommer jag bygga ett eget omvänt bottenfilter(Revers Flow UnderGravel Filter) till mitt akvarium med min sköldpadda.

För dom som inte är helt hundra på tanken bakom bottenfilter så kommer en snabb och förenklad funktionsbeskrivning hära:

Normalt bottenfilter:

Plattor med hål som täcker delar eller hela botten. Via rör i bakre hörnen så dras vatten upp antingen med en luft eller vatten pump. Detta skapar filtrering genom gruset i botten och smutspartiklar bryts ner och sugs in i plattorna under botten.

Nackdelar är tydligen att mycket smuts blir kvar under plattorna och är nästan omöjlig att få bort utan att plocka ur allt och rengöra. Smutsen skapar som alla vet dåligt vatten i akvariumet.

Omvänt bottenfilter:

Samma plattor i botten fast istället för att dra vatten ner genom gruset kopplas en pump som trycker ner vattnet till plattorna och sedan upp genom gruset.

Tanken är att skapa en vattenström upp genom gruset som ska hålla borta smutsen från botten så den så småningom "flyter" in i ytterfiltrets uppsug.

Nackdel här är också att tillslut fastnar det smuts även här under plattorna vilket kräver rengöring.

Genom att använda ett ytterfilter som pump där utgången är kopplad till bottenfiltrers plattor så säkerställs att endast rent vatten kommer ner till botten(förutsatt att inte pumpen strejkat och börjat trycka ut smuts).

Det var förklaringen som snabbast. Rätta mig gärna om något inte stämmer.

Nu till min planerade setup.

Har tänkt täcka hela botten med slangar som har små hål borrade på ovansidan med ca 5cm mellanrum, planerar att använda vanlig trädgårdsslang men har inte bestämt mig ännu om det blir det.

Samtliga slangar kommer läggas ut på längden och i antingen ena eller båda ändarna kommer dom kopplas ihop till rör som fördelar vattnet mellan slangarna.

Som pump föll valet på en Fluval FX6 som med sina 3500L/tim kommer säkerställa att jag får ordentlig fart genom botten.

Akvariumet har redan en Rena Filstar XP2 och ett litet innerfilter(för cirkulation) och dessa kommer båda behållas även med nya ytterfiltret.

Då jag kommer få högt flöde i akvariumet med samtliga pumpar(Fluval 3500L/tim + Rena XP2 620L/tim) gäller det att inte skapa för strömt vatten, tack vare att det nya Fluval ytterfiltret fördelar utblåset över hela botten blir det inte strömt i vattnet, Rena pumpen används som vanligt och skapar lite flöde mot uppsugen(kommer placera ett i varje bakre hörn). Det lilla innerfiltret skapar endast småströmt vatten däremot så syresätter det vattnet tack vare en luftslang på utblåset.

Bilder under byggets gång och information kommer fyllas på löpande.

Kommentarer och funderingar får ni gärna fylla på med, har dock redan läst på internet om mångas negativa inställningar till bottenfiter men ska bli kul att se vad ni har för åsikter och dessutom ska det bli riktigt kul å se resultatet.

Utgår absolut inte från att vattenbyten kommer kunna undvikas med denna setup i akvariumet men hoppas på att det ska bli mindre smutsigt i botten.

Pumpen är beställd och "bottenfiltret" ska jag börja bygga snart.

/Johan

Link to comment
Share on other sites

När du skriver grus hur grovt talar vi om då?

Kan tänka mig att med för finkornigt så kommer det inte ligga kvar speciellt bra :)

Sedan tror jag trädgårdsslangar skulle bli för grova då du kommer få ett utrymme nedtill på 1,5 cm som inte kommer få någon cirkulation, kan iof kanske lösas om man har hålen på sidan av slangen istället.

Jag tror jag förstod hur du skulle ha slangarna/slangen men vill bara förtydliga med en bild :P

Alternativ 1 (blå inblås, röd utsug)

post-9129-0-90486800-1389087065_thumb.jp

Alternativ 2 (blå inblås, röd utsug)

post-9129-0-45418300-1389087072_thumb.jp

Jag tror att om du ska köra med Alternativ 1 så kommer du få sämre tryck/flöde på dom sista kretsarna beroende på vart du kopplar in inblåset, såvida du inte får upp ett väldigt högt tryck på vattnet.

Tex om du kopplar in inblåset längst upp i vänstra hörnet så kommer kretsarna i slutet (längst ner) få sämre tryck/flöde. Men man kan ju koppla in det på mitten så kanske man kan få lite jämnare flöde.

Får ursäkta om jag skriver lite otydligt/konstigt :)

Link to comment
Share on other sites

Har inte tänkt på de stillastående vattnet tidigare.

Däremot funderade jag på att ha hålen riktade snett nedåt och med lite mellanrum mellan slangarna för att få flödet via botten av karet.

Däremot har jag inte tänkt ha utsuget kopplat till slangen alls, jag planera att ha inlopp i slangen och ett vanligt utsug.

Ingefär som alternativ 1 om man tar bort de röda röret och istället har ett vanligt utsug i den änden.

Kommer alltså bara ha tryck i slangarna.

Sitter på mobilen nu så återkommer med en bild/skiss på hur jag tänkt göra senare ikväll.

Link to comment
Share on other sites

Gruset jag använder nu är ca 5-9mm vilket kanske är lite väl litet.

Har funderat på att byta ut de till större.

Link to comment
Share on other sites

Pumpen redo att hämtas ut :)

Nu gäller det bara att fixa ihop fördelningsröret och borra slangarna fulla med hål och pluggar i ena änden sen är de bara installationen kvar :)

Link to comment
Share on other sites

Har inte tänkt på de stillastående vattnet tidigare.

Däremot funderade jag på att ha hålen riktade snett nedåt och med lite mellanrum mellan slangarna för att få flödet via botten av karet.

Däremot har jag inte tänkt ha utsuget kopplat till slangen alls, jag planera att ha inlopp i slangen och ett vanligt utsug.

Ingefär som alternativ 1 om man tar bort de röda röret och istället har ett vanligt utsug i den änden.

Kommer alltså bara ha tryck i slangarna.

Sitter på mobilen nu så återkommer med en bild/skiss på hur jag tänkt göra senare ikväll.

Då förstår jag hur du tänkt, ska bli intressant och se resultatet, ta gärna lite bilder och lägg upp :)

Link to comment
Share on other sites

Bilder ska tas.

Pumpen står redo hemma så de som måste göras är att bygga ihop fördelningsröret och fixa slangarna.

Kan ju erkänna att pumpen var bra mycket större än jag trodde, kommer inte rymmas in i skåpet som de var tänkt men planerar att skaffa ett större akvarium snart så då blir det mer plats.

Med dessa två ytterfilter jag har nu bör jag klara att hålla ett 720L akvarium rent och fungerar det bra med bottenfiltret så blir det samma i det nya karet sen när jag skaffat det.

Återkommer med bilder och uppdatering när jag byggt vidare lite :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...

Gammal tråd kanske, men blev nyfiken på om det fick allt att funka.

En hel del jobb men som säkert ger ett väldigt häftigt resultat :)

Rätta mig om jag har fel men FX6 tar inte den 2,2L/T?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...