Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sover?


Nettan
 Share

Recommended Posts

Vår minsting har grävt ner sig i innelådan..hur länge ska jag vänta med att ta ut henne i förrådet? (OM hon nu gått i dvala) Hon grävde ner sig idag.

Hon har grävt ner sig under uv lampan..bör jag vara orolig?

Link to comment
Share on other sites

Helt normalt beteende.

Vi brukar informera våra köpare om att låta sköldpaddan ligga nergrävd tills den kommer fram självmant. Det kan dröja från en dag till många månader beroende på årstid och temperatur.

Sköldpaddor behöver och tar sig viloperioder på olika sätt. Det kan vara så att den bara har grävt ner sig för natten.

Hur gammal är den?

Har du tänkt låta den sova kallt i vinter?

Link to comment
Share on other sites

Hon är drygt året och jag hade tänkt dvala dem i förrådet där det är svalt. Tänkte flytta ut henne där om hon ligger nergrävd imorgon. Nu har jag ju gett mat som vanligt så jag hoppas ju att hon har skött detta med tarmtömning själv..

Den andre är fortfarande vaken så hon får vara kvar inne ett tag till

Link to comment
Share on other sites

Det är magen som bör vara tömd, inte tarmen, det är därför man rekommenderar en tid av fasta innan dvalning.

Det är bara bra om det finns avföring kvar i tarmen. Floran av bakterier och mikroorganismer som behövs för matsmältningen finns då kvar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren P-A..nu har hon dock vaknat till igen, så nu fortsätter jag bara med förberedelserna i vanlig ordning

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jag undrar också över detta, våra två ryska stäppsköldpaddor har dvalats i omkring 3 grader i en månad, när vi satte ner dem i innelådan la de sig under värmelampan en stund men grävde sen ner sig, där har de nu varit i två veckor. De kommer inte fram, den ena verkar ha ätit lite en gång annars ser vi inte till dem. Ska vi fortsätta sätta fram mat o rent vatten samt tända uv-lampan?

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar också över detta, våra två ryska stäppsköldpaddor har dvalats i omkring 3 grader i en månad, när vi satte ner dem i innelådan la de sig under värmelampan en stund men grävde sen ner sig, där har de nu varit i två veckor. De kommer inte fram, den ena verkar ha ätit lite en gång annars ser vi inte till dem. Ska vi fortsätta sätta fram mat o rent vatten samt tända uv-lampan?

Sätt fram mat och tänd belysningen när de kommer fram igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...