Jump to content
Forum Sköldpaddor
Sign in to follow this  
P-A

Sovdags

Recommended Posts

P-A

På grund av annalkande oväder och kyla har vi nu flyttat in våra sköldpaddor från växthuset till förrådet där dom kommer att sova c:a 10 veckor.

Aktiviteten i växthuset har avtagit successivt p g a kortare dagar och sjunkande temperatur.

En 9-årig ibera-hona har varit nergrävd någon månad.

Yttemperaturen på ryggsköldarna låg på 10-11° med några få undantag, en hermanni-hane hade 18 efter att ha legat under värmelampan. Den nergrävda iberan hade 7°.

När dom kom in i förrådet med 6° fann dom sig snabbt tillrätta och verkade nöjda med att få somna. Honan som varit nergrävd täcktes över med substrat, övriga täcktes med eklöv. Dom har möjlighet att gräva ner sig.

P-A

Jag har funderingar på att höja temperaturen genom att tända värmelampor tillfälligt för att se om någon kommer fram och kanske vill tömma tarmen eller blåsan och dricka efter en tid.

Gjorde så förra året för gamla greken Sune som var orolig trots 4-5° och han tömde blåsan och drack vartefter han somnade in igen.

En artikel i en tysk sköldpaddstidskrift har tagit upp detta som en möjlighet att minska halten av slaggprodukter i kroppen. Jag tror på idén och vill prova. Eftersom vi numera dvalar sköldpaddorna max 3 månader tror jag att det finns utrymme för en del "experiment" som kan göra dvalningen säkrare. De gånger vi har haft problem efter dvalning är vid längre dvalning. Sköldpaddorna har då tagit längre tid på sig för att komma igång och det har som jag tror berott på att det har bildats mer slaggprodukter än under en kortare dvalning.

I naturen är ju inte temperaturen konstant 4-6°, vissa dagar kan det nog bli riktigt varmt under perioden med lägst medeltemp och man kan tänka sig att sköldpaddorna kommer fram och solar.

Duransson

Vi har våra ryssar i ett rum i garaget där vi gjort iordning för dvala. Vi flyttade in dom för ett tag sen och temperaturen gick upp till ca 9-10 grader vid ett par tillfällen. Då hade vi rysshona som varit uppe och tömt tarmen och sedan lagt sig igen. Så jag tror att dina tankar kan vara kloka. / Peter