Jump to content
Forum Sköldpaddor
Sign in to follow this  
Wicci

Helfoder Till Dossköldpadda?

Recommended Posts

Wicci

Hej hörni,

Önskar tips på foder (mer eller mindre helfoder) till min något kräsna, kinesiska dossköldpadda.

Fungerar typ http://www.skoldpaddsgrejer.se/foder-sump-vattenskoldpaddor/exo-terra-tortoise.html?

Vad och hur mycket behöver han utöver detta?

Som sagt så är han ganska kräsen och det han helst äter är uppblött torrfoder för hund.

Grönsaker begripet han sig inte på och inte direkt frukt heller. Russin kan slinka ned, men det kan ju knappast vara så nyttigt?

För att han alls ska äta något så har jag låtit honom hållas med torrfodret. Men nu tycker jag att han är tillräckligt hemmastadd hos

mig för att jag ska kunna utmana honom med lämpligare föda. Tror inte att levande föda är något för honom, då han fick en räka med skal en gång (dock inte levande) och blev livrädd för den. Han vägrade komma ut ur skalet till räkan var avlägsnad. (Han var heller inte intresserad när jag skalat räkan).Hans jaktinstinkt verkar med andra ord vara ganska begränsad ;)

Som sagt, tips mottages tacksamt :)

Regna

Jag tycker ändå du ska försöka med lite sniglar och maskar. Det går säkert att hitta utomhus fortfarande om du lyfter på stenar eller annat. Du kan ju släppa ner dom i substratet och låta dom bo där.

Jag brukar göra egna sniglar av köttfärs och PAT. Eftersom de brukar bli uppätna till sista smulan brukar jag blanda allt vitamintillskott och massor av kalk i dem. Recept: http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/8431-recept-paa-hemgjorda-sniglar/?hl=sniglar