Jump to content
Forum Sköldpaddor

Orolig För Min Sköldpadda (Graptemys Pseudogeographica Kohni)


Edvin-89
 Share

Recommended Posts

Hej, är lite orolig för min ena sköldpadda som är en Graptemys pseudogeographica kohni, hon ligger på land i stort sätt hela dagarna och det verkar inte som om att hon ligger där för att sola då hon oftast ligger med benen och huvudet indragna och då hon har huvudet ute så hänger det oftast ner. Hon är slö och bryr sig knappt om man kommer nära utan ligger stilla kvar, några gånger har hon till och med haft ögonen stängda länge och jag trott att hon varit död men när man petat på henne så har hon ryckt till men legat kvar. Detta är ett beteende som hon inte visat förut utan har alltid solat med huvudet högt, benen spretandes åt alla håll, bytt plats/flyttat runt på soldelarna och varit mycket vaksam om det kommer någon.

Kan tillägga att hon är väldigt dålig på att äta med, inte ens räkor rör hon :(

Här kan man se bilder live från den ena solplatsen där hon ligger för det mesta https://dl.dropboxusercontent.com/u/39882914/Skoldpaddor%20live/Skoldpaddor%20live.htm (logga in med Guest och uppdatera sidan för att få en ny bild)

Bild som hon brukar ligga på land

post-9129-0-87748400-1383156225_thumb.jp

Bild som hon ligger på land nu för det mesta

post-9129-0-89039800-1383156161_thumb.jp

Vet någon om det finns några reptilkunniga/bra veterinärer i närheten av Dalarna, eller är det Stockholm som gäller?

Har kontaktat några veterinärer runt om där jag bor men vet/tror inte dom har kunskaper om reptiler.

Mvh

Edvin

Link to comment
Share on other sites

Går hon ner och simmar då och då så hon i alla fall dricker vatten? Vad gör hon under vattnet? Hur många dagar har hon betett sig så här?

Tyvärr vet inte jag om någon kunnig veterinär nära dalarna. Synd att ni inte bor nära stockholm. Men kanske det blir bättre. Min sköldpadda matvägrar ibland, särskilt på vintern. Men jag förstår att det inte är samma sak, hon låter väldigt hängig. Jag hoppas på det bästa!

Link to comment
Share on other sites

Går hon ner och simmar då och då så hon i alla fall dricker vatten? Vad gör hon under vattnet? Hur många dagar har hon betett sig så här?

Tyvärr vet inte jag om någon kunnig veterinär nära dalarna. Synd att ni inte bor nära stockholm. Men kanske det blir bättre. Min sköldpadda matvägrar ibland, särskilt på vintern. Men jag förstår att det inte är samma sak, hon låter väldigt hängig. Jag hoppas på det bästa!

Hon går sällan ner, och det är i så fall för att byta till den andra solplatsen, hon simmar mest lugnt vid ytan de gånger jag sätt henne i vattnet och så ligger hon på landuppgånarna. Det har varit såhär några dagar/en vecka.

Tidigare beteende under vintern har varit mindre matintresserad och legat och vilat mer på botten.

Kolla med Falu djursjukhus, Marianne Mellgren.

Jag har skrivit upp nummret och ska ringa imorgon, jobbar lägligt i Falun så hoppas att det går att komma dit :)

Tack för snabba svar, återkommer imorgon när jag pratat med Falu djursjukhus :)

Link to comment
Share on other sites

Pratade med en kille på Falu djursjukhus och han trodde det kunde vara vittaminbrist, så vi bokade in en tid för en liten koll. Men det blir inte förens om 4-10 dagar beroende på mitt jobb och deras tider :( Ska höra med dom imorgon och se om man kan lämmna henne där över dagen och få en tidigare tid.

Edited by Edvin-89
Link to comment
Share on other sites

Idag har jag pratat med dom igen och dom kunde ha henne där under dagen så fick en tid på måndag nästa vecka som passade bra :)

Link to comment
Share on other sites

Pratade med en kille på Falu djursjukhus och han trodde det kunde vara vittaminbrist, så vi bokade in en tid för en liten koll. Men det blir inte förens om 4-10 dagar beroende på mitt jobb och deras tider :( Ska höra med dom imorgon och se om man kan lämmna henne där över dagen och få en tidigare tid.

Vitaminbrist brukar man ta till när man inte har något annat bra svar. Att ta till detta innan undersökning verkar lite oseriöst.

Ibland kan det bli helt fel om man t ex ger en vitaminspruta som bl a innehåller A-vitamin till en landsköldpadda. För en vattensköldpadda som inte äter mycket växter är risken med injicerad vit A inte lika stor.

Ger du något kosttillskott?

Link to comment
Share on other sites

Utöver pellets som tyvärr står för det mesta så får dom lite ärtor, sallad, olika bladväxter (akvarie och vanliga) och kalk i form av sepia skal. Någon räka med skal ibland skämmer jag bort dom med.

Dom är ganska kräsna med det vegetariska och det är bara akvarieväxter som lätt går ner.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur kunnig han jag pratade med är på reptiler/Sköldpaddor, men det är iallafall Marianne som ska undersöka henne så har mer hopp att det blir rätt där :) vill inte att det ska bli fel så det blir farligt för dom.

Link to comment
Share on other sites

Idag var jag som sagt hos veterinären och hon kunde inte så något konstigt med henne, Gary var ovanligt sprallig och pigg men det kanske var för att hon ville ut ur lådan som hon legat i hela dagen, dom gjorde en liten undersökning av ögonen, mun och klämde lite här och var där man kommer åt på en sköldpadda, tog lite röntgenbilder (det var lite fränt att se) och så gav hon henne en vitaminspruta, då blev Gary inte glad :P

Så nu får vi se om hon blir något piggare efter besöket, hon rymde ur lådan och kröp omkring på golvet medans jag fixade lite med akvariet när vi kom hem, så det är ett gott tecken :)

På väg till sjukhuset

post-9129-0-80036000-1383599416_thumb.jp

Framme

post-9129-0-54645900-1383599555_thumb.jp

Vi var lite dumma tyckte Gary som gömde sig i handduken

post-9129-0-98781100-1383599499_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Hurra!

Vad söta dom är. Hoppas Gary fortsätter vara pigg.

Tack :) ja det ser ut som att det blir bättre, men är fortfarande inte så intresserad av maten :(

Link to comment
Share on other sites

Idag äntligen har Gary börjat äta igen, varit borta i helgen så provade mata idag och då åt hon, först lite tveksamt men sedan mumsade hon i sig som vanligt :)

Link to comment
Share on other sites

Skänt att den börjat äta igen. Det är ett gott tecken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...