Jump to content
Forum Sköldpaddor

Bra Video Om Hermanniart-Skillnader..


hvh@home.se
 Share

Recommended Posts

Hittade detta vidoklipp på Youtube som beskriver de tre olika Hermanni-underarterna mycket bra..

:-) Helen

Link to comment
Share on other sites

Hej Helen!

Tack för att du delade en jättebra och intressant film! :)

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Hercegovinensis räknas inte som underart enligt TurTle Taxonomy Working group

Link to comment
Share on other sites

Intressant, då är det alltså så att de officiella varianter som finns är antingen boettgeri eller hermanni, där boettgeri är vanligast?!

Med vanligast menar jag vad (jag antar) som hålls i fångenskap här i sverige - vet du P-A någon som "odlar" hermanni hermanni?! Du själv har väl boettgeri om jag förstått det hela rätt?!


Finns det någon som har enbart herzegovinensis (ha för mig att Hasse O hade dessa) eller är det vanligt att de då är "blandade" med boettgeri, spelar det i så fall någon roll?!

Vet att det finns någon mer tråd här på forumet där Otto skrev något i still med att herzegovinensis bara är en variant av boettgeri?!

Vad är då herzegovinensis... det är trots allt skillnad på djuren (även om det i princip bara är den ev. avsaknaden av inguinalskölden)?!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Ja, boettgeri är klart vanligast i fångenskap, de flesta härstammar troligen från f d Jugoslavien varifrån det har exporterats stora mängder.

Hermanni hermanni som finns i Italien, Frankrike och Spanien har dels inte funnits i lika stora mängder och inte varit utsatta för handel.

Jag vet ingen i Sverige som föder upp T h h.

Vår förstfödda hermanni-unge från 2001 har två ingunialplåtar. Båda föräldrarna har noll.

Detta med underarter förändras ständigt.

På 50 talet hette nuvarande T h h Testudo hermanni robertmetensi. T h b hette då Testudo hermanni hermanni.

Det har förekommit förslag på en underart som skulle kallas T h peleponesos.

Hercegovinensis är ett namn som dök upp redan 1899

När jag började intressera mig för taxonomin fanns fyra underater av T graeca

T g graeca

T g ibera

T g terrestris

T g zarudnyi

Som mest har det därefter funnits 15 underarter som t o m höjts upp till egna arter.

Nu finns det 10 underarter.

På senare år har man skapat en Turtle Taxonomy Working Group. Vilka som ingår där har varierat men bakom listan från 2012 står

Peter Paul van Dijk, John B. Iverson H. Bradley Shaffer, Roger Bour, Anders G. J. Rhodin

Gruppen har gett ut Checklists i 6 år och det verkar som om deras listor är vad som accepteras. Om man tittar i första upplagan av Holger Vetters Terralog Turtles of the world Vol 1. (2002) ser man artnamn på Testudo-arter enligt Peräläs phylogenetiska systematik. Underarterna av Testudo har egna artnamn, t ex Testudo ibera, Testudo hercegovinensis, Testudo boettgeri, Testudo hermanni.

2011 kom en ny upplaga av denna bok som ansluter till Turtle Taxonomy Working Group. T h hercegovinensis saknas i denna upplaga.

Testudo hermanni har också varit på väg att tillhöra ett eget släkte, det har förekommit Eurotestudo i stället för Testudo och det senaste är Chersine dit vissa också vill föra horsfieldii.

Alltså, det finns ingen Testudo hermanni hercegovinensis

De sköldpaddor som uppfyller beskrivningen är lokala varianter av

Testudo hermanni boettgeri

eller

Chersine hermanni boettgeri

Bifogat finns 2012 års version av Annotated Checklist of Taxonomy, Synonymy, Distribution, and Conservation Status

http://www.iucn-tftsg.org/

Checklist2012.pdf

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för ett mycket informativt, intressant och, inte minst, uttömmande svar P-A! :)

mvh / Peter

Edited by TrumPeter
Link to comment
Share on other sites

Ja det är ju ganska invecklat det här.

Bra info P-A.

Peter..

Har för mig att Andreas i Löddeköpinge hade Hermanni-ungar för några år sedan,

men nu verkar det inte som han kläcker fram några greker alls.

/Helen

Link to comment
Share on other sites

Hur säkert kan man identifiera arterna genom att titta på bukskölden ovanför bakbenen. Han säger att Hercegovinis saknar v-formen precis framför bakbenen. Eller i vissa fall kan dom ha på en sida.

Mina två saknar dessa helt och den går in som en rundning, ett U ungefär.

Eller är det jag som inte förstår rätt bara :-)

Här är min hane

http://skoldpaddsforum.se/uploads/monthly_08_2013/post-9419-0-88004400-1375984719.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare intressant info - tack!

Kontentan är ändå att oavsett om denna variant är en underart eller inte (beroende på olika "skolor") så är det inga problem att dessa djur går ihop och även får avkomma?!

Djuren är enligt expertisen alltså varianter av samma art, Testudo hermanni boettgeri, och man fördärvar inga "blodlinjer" (som det talas om i filmen) eller att det blir "bastarder" om de förökar sig?!


mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Nja, västlig hermanni är väl fortfarande en egen underart? Så dom bör man inte korsa med boettgeri.

Chris som har gjort filmen föder upp t.hermanni.hermanni från olika platser, italienska, Mallorca, korsika etc, även om det är samma underart håller han dom inte tillsammans, kanske lite extremt. Jag tycker iofs att det är intressant att man föder upp lokalavarianter men det borde vara svårt att undvika inavel i längden.

Här är en länk till hans sida.

http://www.hermannihaven.com

Och

http://www.gardenstatetortoise.com

Med vänlig hälsning,

Anders

Link to comment
Share on other sites

Såklart, västlig (hermanni hermanni) skall naturligtvis inte blandas med östlig (hermanni boettgeri)!

Tack för länkarna! :)

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...