Jump to content
Forum Sköldpaddor

Kön På Mina Testudo Graeca?


Safira
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har två Testudo Graeca som jag tidigare fått veta att antagligen är två honor, nu har dock den ena fått betydligt större svans än den andra (tyvärr syns det dåligt på bilderna). Så jag funderar på om det kanske är en hona och en hane? De var så små tidigare men nu tänker jag att det kanske går att se bättre. Jag vet tyvärr inte riktigt hur gamla de är. Jag övertog dem för 2,5 år sedan och då vägde de 50 resp. 60 gram.
Sen undrar jag om ni tycker att de börjar på pyramidskal? :( Jag hoppas verkligen inte det, men lite toppiga ser sköldarna allt ut.. De äter maskrosblad (färska o torkade), pre alpin testudo och ibland lite sallad (roman/mache/endive).

Hoppas att ni kan hjälpa mig!

Link to comment
Share on other sites

Vad väger dom nu?

På honor av denna art är partiet med de fyra plåtarna längst bak på bukskölden ledad så att det fjädrar lite om man trycker längst bak på bukskölden.

Lite toppiga börjar dom bli, kan bero på lite för hög temperatur och låg fuktighet under värmelampan.

Link to comment
Share on other sites

Tack frö svaret. Jag har tyvärr ingen våg att väga dem på just nu, men ska kolla fjädringen. Ska kolla upp värmen under lampan också. Jag brukar spraya vatten över hela lådan med en blomspray varje morgon. Vad kan man mer göra för att öka luftfuktigheten?

Link to comment
Share on other sites

Vi häller på rejält med vatten under värmelampan på kvällen. Det fuktiga substratet under lampan bidrar sen till att höja luftfuktigheten när sköldpaddorna solar.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu har jag kollat fjädringen, och ja, de fyra bakersta sköldarna fjädrar på båda två. Så då antar jag att de är honor? Dock har de väldigt olika svansar, den ena syns knappt och den andra har blivit ganska tjock o stor. Kan det bero på att den ena paddan bilvit mer utvecklad än den andra? Den är lite större också.

Temperaturen under värmelampan är ca. 30 grader, så det är inte för varmt där. Snarare för svalt kanske?
Kanske de får för lite fibrer trots allt? De är tyvärr dåliga på att äta Pre alpin. Jag blöterpelletsen o låter dem svälla innan jag serverar dem. Skölpaddorna kommer först fram o äter lite, men sen lägger dig sig bara på fatet o plattar ut allt och börjar sen krypa runt o leta efter annan mat. De vill helst ha sallad.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det ser ut att vara två honor. Svanslängden kan variera mellan olika honor.

Du kanske bör sänka värmelampan.

"De vill helst ha sallad"

Man måste vara lite envis. Om dom inte får sallad på några dar äter dom Pre Alpin. Har du försökt med Pre Alpin fibre (torrströ) eller torkade växter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...