Jump to content
Sköldpaddsforum
Regna

Växthus För Mina Boxsköldpaddor

Recommended Posts

Regna

Förra hösten, ungefär vid den här tiden, slog jag till och köpte ett växthus på rea. (Det brukar vara lönsamt att köpa saker när säsongen är slut.) Det är ett växthus av båghus-modell klätt med plast. Inte jättevackert men funktionellt, förhoppningen är att det ska förlänga utesäsongen rejält.

Under sensommaren har växthuset bebotts av mina Cuora-paddor (subtropisk/tropisk art). Tack vare växthuset har de kunnat vara ute dygnet runt åtminstone en månad längre än vanligt. Så fort solen ligger på blir det runt trettio grader i växthuset, även nu i september, och det hjälper till att höja nattemperaturen nere på marknivån. Nu i dagarna har de till slut fått flytta in i stugvärmen och istället har de amerikanska Terrapene-paddorna tagit över växthuset. De tål ju betydligt lägre temperaturer och jag hoppas att de ska få en lång och härlig ute-höst.

Om jag ska utvärdera växthusinnehavet hittills så... tja, om du kan skaffa ett växthus - gör det! Själva odlandet är ju enkelt när man håller sköldpaddor eftersom alla "ogräs" är välkomna :D. Det är härligt att sitta och fika inne i värmen och stillheten i växthuset och titta på sköldpaddorna, medan det blåser och regnar utanför! Luftfuktigheten är sensationell!

Det enda jobbiga för mig har varit att "tajma" vattenpåfyllningen till det kombinerade sköldpaddsbad- och bevattningssystemet, men det har ju egentligen inte med själva växthuset att göra. Förutom att få till själva grund-tajmingen har jag behövt ta hänsyn till vädret, eftersom jorden inte tar upp särskilt mycket vatten efter några dagars regn. Det har varit både ebb och flod därinne och sköldpaddorna har fått lyssna till en del olämpligt språkbruk, men just nu känns det som om jag har fått kläm på det hela.

Som vanligt har det blivit några bilder, det finns ett album med bildtexter här. Jag kommer att uppdatera senare i höst/vinter.

WP_000342w.jpg?psid=1

• Like 3

Helena Palén Berggren

Måste ta mig till Gotland nästa sommar :)

• Like 1

Glaskulan

Dina små vänner bor verkligen i himmelriket :D

• Like 1

Regna

Måste ta mig till Gotland nästa sommar :)

Ja, nu får du ta och pallra dig hit :D.

Dina små vänner bor verkligen i himmelriket :D

Jag hoppas verkligen att de tycker det!

Det är kul med växthuset när det kommer någon trädgårdsintresserad och tittar in. Det ser ju ut som skräp, bara ogräs överallt. De vet inte riktigt vad de ska säga... väldigt underhållande. Men sedan brukar jag förstås förklara hur det hänger ihop.

• Like 1

TMNT

Man måste ju säga att de ser ut att ha det riktigt gott därinne i växthuset! Bra jobbat :)

Glaskulan

Sen kan jag tänka mig att det kanske inte bara är sköldpaddorna som trivs där inne ;) En kopp kaffe i den lilla "roddbåten" och i lugn och ro bara sitta och titta måste vara en lisa för själen :wub:

Regna

Sen kan jag tänka mig att det kanske inte bara är sköldpaddorna som trivs där inne ;) En kopp kaffe i den lilla "roddbåten" och i lugn och ro bara sitta och titta måste vara en lisa för själen :wub:

Det är det verkligen!

Anna.Dahl

så fint!!

Karisma

Verkligen ett kanonfint paradis! :)

Alvarito

Verkligen fint in real life oxå! Nu när november anlänt, har de flyttat in el dvalar de ute?

TestudoHermanni

Vad betalde du för växthuset och hur stort är det?

Regna

Ojoj, jag ber om ursäkt att det har gått så lång tid utan att jag svarat! Av olika anledningar har jag inte varit inne på forumet på evigheter, men nu ska det bli ändring :D

Verkligen fint in real life oxå! Nu när november anlänt, har de flyttat in el dvalar de ute?

Hej Alvarito! Den 17 november flyttade jag in de amerikanska från växthuset. Då hade de under en period varit nergrävda ganska mycket, men kommit fram under soliga dagar då temperaturen i växthuset gick upp mot 25 grader. En av paddorna hade knappt vilat alls, vare sig i sommar eller under hösten. Han fick vara kvar, eftersom han till slut hade somnat, men jag flyttade honom till en murarbalja med jord och löv samt ett vattenfat. Detta med tanke på hotet från gnagare som du påpekade.

Jag är väldigt nöjd med att paddorna fick vara ute så länge. Det är ändå en helt annan luft och miljö än vad man kan åstadkomma inomhus!

Vad betalde du för växthuset och hur stort är det?

Det kostade runt 10000 kr. Måtten på mitt är 4,20 gånger 3 meter. 4,20 är gavelbredden, man kan sedan få det i olika längder med 1,5 meters intervall. Kvadratmeterpriset blir förstås lägre ju längre hus man köper.

För att vara ett plasthus är det ju rätt mycket pengar, men också ett riktigt stadigt och bra hus. Det har nu stått orubbat genom två rejäla höststormar! Det är fortfarande väldigt mycket billigare än ett glashus av god kvalitet.

Edited by Regna
  • Like 1

Karisma

Verkligen kanonfint och som sagt ett riktigt paradis för de fyrfota vännerna! :)

En "dum" fråga kanske, men visst måste man väl montera ner det till vintern!?!

M.v.h/Carina

Regna

Nej, åtminstone inte här på Gotland. Rekommendationen är att ta av plasten om man har mycket snö och/eller sträng kyla, stommen kan stå kvar. Jag har tänkt att om det blir en hård vinter skulle man istället kunna lägga på ett lager bubbelplast som skydd.

Vi har ju hittills varken snö eller kyla, men det har stormat ordentligt. Växthuset har stått pall för det utan problem.

• Like 1