Jump to content
Forum Sköldpaddor

Geochelone Carbonaria


Irene Kampmann
 Share

Recommended Posts

Lægger billeder ind af to rødfodede skildpadder. Jeg mener, det begge er hunner, men vil gerne høre fagkundskaben.

A vejer 5 kilo, er 12 år.

B vejer 2.5 kilo, kender ikke alder.

FEIFBwc.jpg

Dette er A

UwaoKtd.jpgDette er undersiden af A

HuDV7Px.jpgDette er B

P3CFwLb.jpg dette er undersiden af B

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for svaret. Jeg har bare været lidt usikker, især omkring B. Jeg kan godt se, at den ikke har karakteristika for en han, men da jeg ikke kender dens alder, og ikke ved, hvornår de udvikler dette, blev jeg usikker. Den buer nemlig en smule indad i bugskjoldet.

Edited by Irene Kampmann
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog också säga två honor.

Det som P-A tar upp i sitt svar att "Hanar brukar också ha en "midja" på skölden" stämmer ibland, men, detta fenomen

"drabbar" endast vissa individer, då alltid hanar och ingen vet egentligen varför. Det är faktiskt mer ovanligt än vanligt bland

de individer som finns inom hobbyn, jag har aldrig sett en levande sådan förutom då någon enstaka i djurparker.

Till sist vill jag rätta till namnet, det som tidigare var Geochelone carbonaria är numera Chelonoidis carbonaria.

/R :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft denne han i et par måneder. Tror, han er gammel. Han har den karakteristiske talje og et meget konkavt bugskjold.LVpnzMO.jpg

Bugskjold på hannen.p2pYsOW.jpg

Link to comment
Share on other sites

Woow!!

Vilken fin gammal hane som dessutom har midja. Det är riktigt kul att få se en sådan inom hobbyn, inte många som har djur med denna jordnötsform i förhållande till den "vanliga" formen. Slät och fin på skölden som dessutom avslöjar att den har hunnit bli "några" år.

/R

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...