Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vad Är Detta?


anol03
 Share

Recommended Posts

Hej!

Lånar denna tråd och passar på att fråga vad paddan på bilden är för art...

post-7721-0-19276800-1379049590_thumb.jp

Enligt säljare skall det vara en grek, men jag tycker att det är helt fel färger, eller?!

Tycker färgerna mer påminner om en ung marginata?!

mvh / Peter

Edited by TrumPeter
Link to comment
Share on other sites

"Min" bild ligger på Blocket och det är nån djuraffär som säljer djuret...

Är bara nyfiken med tanke på att annonsen inte innehåller info CITES-papper och det stör mig!

Vet ju att det inte är alla affärer som har koll på vad de säljer...

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Jo och att den säljs som Grekisk landsköldpadda, borde ju syfta på testudo hermanni, om man inte mena sköldpadda från Grekland, men ruskigt flummigt isåfall.

Får hoppas att dom ev. köpare får mer bättre info.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Dom två första på Anders inslag,verkar vara en T. marginata (t.v) och T. graeca (t.h.). Peters inslag liknar som redan sagts, en ung T.marginata.

Link to comment
Share on other sites

Dom två första på Anders inslag,verkar vara en T. marginata (t.v) och T. graeca (t.h.). Peters inslag liknar som redan sagts, en ung T.marginata.

Håller inte med om den t v. Båda är samma art. Påminner mycket om unga T g marokkensis.

Peters bild kan vara marginata men jag utesluter inte T g ibera. Har sett T g i med liknande utseende i handeln för 15 år sen.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det kan nog vara så. Eftersom de två första är ungefär samma storlek så kan dom nog vara av samma ursprung. Svårt att avgöra säkert med en enda bild och dessutom ungdjur. Som P-A sade redan tidigare, en bild av bukskölden skulle berätta mera. Intressant :)

Link to comment
Share on other sites

Har frågat en av de internationella experterna.

De två första: Nordafrikanska T graeca

Peters fråga: Troligen T marginata men inte säker utan att se bukskölden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vad är detta för art tror ni? Han säger att det är en rysk men ser dom verkilgen ut så?

Kom på att den är ju lik sköldpaddan i första länken, denhär är också på blocket i skånetrakterna

post-9419-0-52963900-1380036357_thumb.jp

Edited by Joachimlofgren
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut att vara en Testudo graeca.

Ett vanligt trick när man inte har CITES-intyg på en A-listad art är att påstå att det är en art som är B-listad.

Link to comment
Share on other sites

Jo, vet inte om det bara är jag, men känns som att det dyker upp en hel del A-listade unga djur på blocket utan cites intyg, kam ju misstänka att dom flesta i så fall är insmuglade? Borde inte finnas så många uppfödare av A-listade djur som säljer utan intyg.

Med vänlig hälsning,

Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vad är detta tror ni? http://www.blocket.se/vi/50563071.htm

Känns inte som en landsköldpadda utan som någon hel/halvakvatisk som är felskött, knappt så den kommer ner i vattenskålen och väldigt liten bur. Sånhär är alltid tråkigt att se. Vattensköldpaddor har det inte kul om man ser på de som annonseras ut på blocket.

Link to comment
Share on other sites

Vad är detta tror ni? http://www.blocket.se/vi/50563071.htm

Känns inte som en landsköldpadda utan som någon hel/halvakvatisk som är felskött, knappt så den kommer ner i vattenskålen och väldigt liten bur. Sånhär är alltid tråkigt att se. Vattensköldpaddor har det inte kul om man ser på de som annonseras ut på blocket.

Jag tycker att det ser ut att vara en "trekölssköldpadda" d v s Chinemys reevesii, alltså en utpräglad vattensköldpadda.

Link to comment
Share on other sites

Inte så trevligt att sköta den som en landsköldpadda då. Jag har mailat ägaren om detta, fler kanske kan göra samma sak :-)

Link to comment
Share on other sites

Tycker det mera liknar en Cuora(Pyxidea) mouhotti, då de bakre marginalplåtarna är sågtandade. Men ändå är den dåligt skött.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det mera liknar en Cuora(Pyxidea) mouhotti, då de bakre marginalplåtarna är sågtandade. Men ändå är den dåligt skött.

Det har du rätt i.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det mera liknar en Cuora(Pyxidea) mouhotti, då de bakre marginalplåtarna är sågtandade. Men ändå är den dåligt skött.

Helt klart.

Utifrån bilderna ser den ganska fin ut, trots förhållandena.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sumpsköldpadda (boxsköldpadda) tror jag det är... om man nu kan uttrycka sig så allmänt?!

Oavsett... landsköldpadda är det INTE - tragisk hållning av djuret, snacka om djurplågeril! :(

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Trist, andra på blocket inom en kort period. Det positiva är att möjligen kommer till ett bättre hem.

Fick svar från förra blocketannonsen och han tackade för att folk uppmärksammat att det ej var en landsköldpadda och att den nu fått en ny kunnig ägare.

Link to comment
Share on other sites

Ägaren till den senaste paddan i denna tråd var väl medveten om art (kinesisk boxsköldpadda) och att den minsann hade det bra och den hade ju en vattenskål...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...