Jump to content
Forum Sköldpaddor

Snappsköldpadda


Duransson
 Share

Recommended Posts

Hej! Är det någon som vet vad det är för underart på våran Gullet?

Tidigare ägare trodde att det var en Chelydra Serpentina Serpentina.

Men jag är osäker, jag har kikat runt på olika sidor och jag tycker hon är lik en annan underart.

/ Peter

post-9016-0-49111600-1378925361_thumb.jp

post-9016-0-54372500-1378925400_thumb.jp

post-9016-0-44909800-1378925447_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Antingen C.s.serpentina eller C.s.acutirostris. Teckningen på huvudet se faktiskt ganska "mellanamerikansk" ut, men det rä knappast någon säker karaktär att gå efter och jag har tyvärr ingen bra litteratur hemma som beskriver dom mellanamerikanska underarterna (eller arterna om man hellre vill det).

Jag tror att rent statistiskt är chansen att det är nominatformen mycket större än chansen för att det är en acutirostris, men jag vågar inte säga något säkert.

Vet du vart den kommer ifrån och hur gammal den är?

Link to comment
Share on other sites

Den kommer ursprungligen från en grossist (vet ej vilken ) och sedan i en djuraffär. Ålder okänd men kanske 5-7 år gammal????

Jag tycker hon ser ut som en C.S. osceola. Tydligen är dom inte så vanliga i handeln så jag kan ha fel.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja påstå att osceola är den vanligaste underarten i Europa, åtminstone om man tittar på ungar från grossister. Det är dock ingen osceola du/ni har.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag kan förstå delar man inte längre in Chelydra i underarter.

Det finns tre arter enligt

Turtles of the World, 2012 Update:

Annotated Checklist of Taxonomy, Synonymy, Distribution, and Conservation Status

C. serpentina (Linnaeus 1758)

North American Snapping Turtle, Common Snapping Turtle

Canada (Alberta, Manitoba, New Brunswick, Nova Scotia, Ontario, Québec, Saskatchewan), USA (Alabama, Arkansas, Colorado, Connecticut, Delaware, Florida, Georgia, Illinois, Indiana, Iowa, Kansas, Kentucky, Louisiana, Maine, Maryland, Massachusetts, Michi- gan, Minnesota, Mississippi, Missouri, Montana, Nebraska, New Hampshire, New Jersey, New Mexico, New York, North Carolina, North Dakota, Ohio, Oklahoma, Pennsylvania, Rhode Island, South Carolina, Souh Dakota, Tennessee, Texas, Vermont, Virginia, West Virginia, Wisconsin, Wyoming)

C. rossignonii (Bocourt 1868)

Central American Snapping Turtle

Belize, Guatemala, Honduras, Mexico (Campeche, Chiapas, Tabasco, Veracruz)

C. acutirostris Peters 1862

South American Snapping Turtle
Colombia (Antioquia, Atlántico, Bolívar, Cauca, Chocó, Córdoba, Magdalena, Nariño, Sucre, Valle del Cauca),

Costa Rica, Ecuador, Honduras, Nicaragua, Panama

Checklist2012.pdf

Link to comment
Share on other sites

Därav parentesen i mitt första inlägg. Jag har inte sett publikationen som ger dom mellanamerikanska formerna artstatus och vet inte hur stort genomslag den haft än.

Link to comment
Share on other sites

2008 tog man bort osceola som underart till C serpentina i Turtles of the world checklist.

Det var mest det jag tänkte på. Jag vet inte så mycket om dessa arter men tycker att det är intressant med taxonomin och dess ständiga förändringar.

Intressant också att Duransson breddar sitt sköldpaddsgäng ;)

http://www.iucn-tftsg.org/wp-content/uploads/file/Accounts/crm_5_000_checklist_v1_2008.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jag har kikat på en sida som heter http://www.chelydra.org .

Där tyckte jag att våran var mest lik en osceola.

Sonen ville så gärna ha en snappsköldpadda ( och jag med) Så då blev det till att köpa en. :)

Link to comment
Share on other sites

Har helt missat att dom tagit bort osceola som underart, och det verkar inte ha tagits upp av hobbyn i Europa än. Oavsett så brukar Florida-snappers (f.d. osceola) vara lätta att skilja från nominatformen (f.d. C. s. serpentina) på sina långa "tuberkler" (utväxter) på halsen. Den nordliga formen har låga vårtliknande tuberkler, som den ni har. Väldigt roliga sköldpaddor oavsett var den härstammar ifrån :)

Link to comment
Share on other sites

2008 tog man bort osceola som underart till C serpentina i Turtles of the world checklist.

Det var mest det jag tänkte på. Jag vet inte så mycket om dessa arter men tycker att det är intressant med taxonomin och dess ständiga förändringar.

Intressant också att Duransson breddar sitt sköldpaddsgäng ;)

http://www.iucn-tftsg.org/wp-content/uploads/file/Accounts/crm_5_000_checklist_v1_2008.pdf

Det är kul att bredda gänget med lite andra arter. Men det är landsköldpaddor som är våra stora passion, dom andra är mer en liten avstickare. :)

Det är bra för dom som säljer lampor och annat att vi skaffar fler :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fin liten gris du har skaffat ;)

Har alltid fascinerats av dessa snappsköldpaddor, och då i synnerhet Alligator Snapping Turtle. Det är något visst med dessa stora, elaka, monster.

Link to comment
Share on other sites

Det är kul att bredda gänget med lite andra arter. Men det är landsköldpaddor som är våra stora passion, dom andra är mer en liten avstickare. :)

Det är bra för dom som säljer lampor och annat att vi skaffar fler :P

Hur stor plats har ni? :Dhttp://www.blocket.se/lulea/Flying_river_turtle_48987681.htm?ca=19&w=3

Link to comment
Share on other sites

Regna: Nej nu får det allt räcka. Vi kan ju inte ha alla hos oss, några måste ju få bo hos er andra ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...