Jump to content
Forum Sköldpaddor

Dvalning Av Ryss Bebisar


Kiefernzapfens
 Share

Recommended Posts

Hej! satt och tittade runt lite men hitta inte information om det jag sökte så tänkte att jag gör en ny tråd.

jag har aldrig dvalat förut och sitter just nu o läser på som en tok för att vara så väl insatt som möjligt när de är dags för mina små att dvala.

min minsta Hugo är 1 år och har aldrig dvalats förut och min stora Tyra är 2 år och blev dvalad förra året av uppfödaren.

så det jag undrar mest är väl lite runt om kring typ bra att veta osv.

lite jag vill veta:

teperatur

storlek på dvalningslåda som passar mina två (mått på låda)

kan de ligga i samma låda?

ungefär hur länge borde de dvala då de är så små? läst väldigt mycket olika om just de.

hur ofta bör jag kolla till dem?

och så klart vad är det bästa att utfodra dem med innan dvalningen?

har ni fler tips så skriv gärna dem! vill att de ska bli så bra som möjligt för dem

Link to comment
Share on other sites

temperatur:


4-5 C kanske någon grad lägre initialt för just ryssar.



storlek på dvalningslåda som passar mina två (mått på låda):


Beror på storleken på sköldpaddorna och hur du tänker dvala dem, kylskåp eller något annat svalt utrymme?



kan de ligga i samma låda?


Ja



ungefär hur länge borde de dvala då de är så små? läst väldigt mycket olika om just de.


Beror på hur stora dom är. Vi dvalar våra ungar under ett år 4-6 veckor.



hur ofta bör jag kolla till dem?


Beror på om dom är nergrävda eller ej. Nergrävda sköldpaddor gräver jag aldrig upp för inspektion. Ej nedgrävda brukar jag kolla till ungefär varannan vecka.



och så klart vad är det bästa att utfodra dem med innan dvalningen?


Man rekommenderar torra växter under förberedelserna för dvalning.

Link to comment
Share on other sites

temperatur:

4-5 C kanske någon grad lägre initialt för just ryssar.

storlek på dvalningslåda som passar mina två (mått på låda):

Beror på storleken på sköldpaddorna och hur du tänker dvala dem, kylskåp eller något annat svalt utrymme?

kan de ligga i samma låda?

Ja

ungefär hur länge borde de dvala då de är så små? läst väldigt mycket olika om just de.

Beror på hur stora dom är. Vi dvalar våra ungar under ett år 4-6 veckor.

hur ofta bör jag kolla till dem?

Beror på om dom är nergrävda eller ej. Nergrävda sköldpaddor gräver jag aldrig upp för inspektion. Ej nedgrävda brukar jag kolla till ungefär varannan vecka.

och så klart vad är det bästa att utfodra dem med innan dvalningen?

Man rekommenderar torra växter under förberedelserna för dvalning.

okej tack :)

hugo är ca 8cm över skölden och väger ca 85g tyra är 11cm över skölden och väger ca 115g

har funderat lite på om man ska hålla dem på 3-4 veckor? jag är så orolig att de ska gå dåligt för dem :( vet att de inte får ha mat i magen när man dvalar dem osv

Link to comment
Share on other sites

Tanken är att de ska dvalas i en isolerad kylväska på uterummet som brukar ligga mellan 2-5 grader när de snurrar runt +2 till -2 grader ute har inte något kylskåp där de går att förvara dem utan att störa dem men vet inte om de är en bra eller dålig idé jag fått tanken med kylväskan var att den håller ju en någorlunda jämn temperatur fast än de ändras runt om de På någon grad men funderar fortfarande på vad som kan var bäst

Link to comment
Share on other sites

Vi brukar ha en temperatur runt 4 grader när vi dvalar ryssar. Är det varmare brukar de riskera att vakna. Är det för kallt kan de frysa ihjäl har jag läst, vet inte exakt vid vilken grad. Vet du P-A? Eller nån annan?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...