Jump to content
Forum Sköldpaddor

Kan Dom Ha Gått I Dvala Redan?


Mc Skalman
 Share

Recommended Posts

Jag har dom senaste veckorna sett hur sköldpaddorna rört på sig mindre och mindre. Dom gör inte många knop under dagen numera, det är väl bara när dom får mat som dom gör ett ryck. Vad ska vi göra, ska vi låta allt ha sin gång eller ska vi försöka störa dom och skjuta på dvalandet? Tidigare ägare dvalade dom i sin vanliga låda, i rumstemperatur. Själva omständigheterna ska jag kolla upp närmare.

Link to comment
Share on other sites

Dom är inne, borde fått vara ute mer i sommar men jag har inte varit hemma så många dagar att jag hunnit bygga en riktig hage åt dom. Inga förutsättningar för dom är ändrade, dom fick champinjoner igår och dom skyfflade i sig rejält. Så dom har ju fortfarande aptit, dom är bara så loja.

Link to comment
Share on other sites

Det är höst, den tid då de flesta ryssar brukar börja bli lite trötta.

Link to comment
Share on other sites

Dom är inne, borde fått vara ute mer i sommar men jag har inte varit hemma så många dagar att jag hunnit bygga en riktig hage åt dom. Inga förutsättningar för dom är ändrade, dom fick champinjoner igår och dom skyfflade i sig rejält. Så dom har ju fortfarande aptit, dom är bara så loja.

Champinjoner ??

Varför?

Innehåller 3 mg kalcium på 112 mg fosfor per 100 g.

Kosten bör innehålla mycket mer kalcium än fosfor.

I naturlig kost för egyptiska landsköldpaddor som man har studerat kostinnehållet för har man mätt upp 24 ggr mer kalcium än fosfor.

Det som händer om kosten är alltför rik på fosfor är att kroppen strävar efter att få balans i blodet. Kalcium tas då från skelettet som urkalkas. Detta kallas MBD (Metabolic Bone Disease).

Link to comment
Share on other sites

Dom lever inte på champinjoner, tok heller. Nej, det är mer som Lördagsgodis, och inte varje lördag heller, dom brukar få varsin champinjon skuren i skivor någon gång ibland när dom varit snälla. Dom går loss på dom som om det vore .... eeh jag vet inte vad riktigt. Hade dom varit katter så hade jag sagt kattmynta, eller om dom vore surfare så kanske varsin joint, doobie-brothers. ;-)

Dom måste ju godis ibland dom också, och nu är ju maskrosorna snart slut. Men allvarligt så var förre ägaren väldigt noga med att påpeka ingen gurka, tomat eller isbergssallad och bara en enstaka champinjon ibland. Så dom lever på "torrfoder", med tillskott av kalcium och vitaminer (men inte samtidigt), det är rätt grejer som vi fick med sköldpaddorna (dom kan nog tom vara köpta hos dig P-A) och så får dom lite färska blad som omväxling. Men inte bara färska blad ens under sommaren, man ska visst inte skämma bort dom så dom blir kräsna sen. :-)

Vi gör vårt allra bästa för att dom ska ha det så bra som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt i att dem blir kräsna haha jag har en herre som INTE äter torrfoder när de serveras han ser mest missnöjd ut. Men jag kör med ett Ett så kallat matchema

Dag1 färsk föda

Dag2 torkad föda

Dag3 torrfoder

Det tipset fick jag av Jenny.

På så vis hinner dem inte riktigt heller få någon favorit men min herre går hellre hungrig två dagar än äter de där tråkiga pat herbs jag serverar få han antagligen varit van vid att få de han gillar hos uppfödaren ruccula kryddad med pat

Champinjoner skulle inte jag våga ge mina då de är helt okänt för mig jag rådfrågar alltid innan jag ger något eller läser om de först för att vara söker på att jag inte ger något som kan skada. Även om man tycker att en gång gör inget så kan de ändå ge en påverkan tror faktiskt de är lika glada över ett färskt sallads blad än något som inte rekommenderas att ge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag blir alltid väldigt imponerad över nivån på engagemanget för vår vänner sköldpaddorna som finns här på forumet. Det är jättebra, och så ska det vara när man har tagit sig an ett djur tycker jag. Däremot så blir jag faktiskt lite irriterad över champinjon-affären. Jag har försökt förklara hur det hela ligger till, dom får torkade pellets dom flesta dagarna, med tillsatser av kalk och vitaminer, som omväxling får dom också färska blad. Det här är produkter som följde med sköldpaddorna när vi tog över dom och är troligen köpta hos P-A.

Dåvarande ägaren hade också varit väldigt noggrann med att saker skulle gå rätt till, hon hade pratat med någon om en utredning, från SLU tror jag det var, om varför sköldpaddor i Sverige lever så mycket kortare än i andra länder. Boven låg naturligtvis i maten, här får dom i alltför hög grad leva på isbergssallad, gurka och tomater vilket gör att dom sakta men säkert går under av näringsbrist, sån mat har dom aldrig fått hos oss. Det var även därifrån som rådet om champinjoner, som lördagsgodis ibland, var kom. Om det är ok för SLU så är det ok för mig. Hos henne har dom levt i flera år på den här maten, vi har inte ändrat på någonting, och dom verkar må prima. Om jag ställer mycket frågor här så beror det på att jag vill vara säker på att jag gör rätt när jag blir fundersam, jag kan inte ringa till förre ägaren och ställa dom här frågorna, hon har fullt upp med sitt och jag vill inte störa.

Om jag ger sköldpaddorna en eller möjligtvis två champinjoner i månaden bara för att dom uppenbart tycker att det är smaskens så dör dom inte av det, dom får inte näringsbrist heller. Dessutom ersätter champinjonen inte deras vanliga mat, det är godis och det kommer fortfarande från den enda delen av deras tallriksmodell, grönsaksdelen. Dom har visserligen låg ämnesomsättning, men dom är faktiskt inte gjorda av maräng!

Om vi människor ägnade lika stor omsorg åt vår egen kost så skulle vi nog må bättre allihopa, gå ner i vikt och vara sjuka mindre. Dom flesta av oss proppar i oss alldeles för mycket av kolhydrater, fleromättat fett, salt, socker, E-ämnen, transfetter och en lång lång lista på saker som är dålig för våra kroppar, varenda dag, året runt. Bara det traditionella fredagsmyset, en enda dag i månaden, är antagligen något som kan få vilken härdad dietist som helst att börja snyfta som ett barn.

Ni får göra som ni vill, men jag kommer med gott samvete fortsätta unna mina vänner en champinjon eller två i månaden, eftersom jag vet att dom inte tar skada av det. Under tiden så har jag radikalt ändrat mina egna kostvanor, och mår väldigt mycket bättre idag.

Med vänliga hälsningar från

Peter, Max och Mc Skalman

Link to comment
Share on other sites

Däremot så blir jag faktiskt lite irriterad över champinjon-affären.

Det var även därifrån som rådet om champinjoner, som lördagsgodis ibland, var kom. Om det är ok för SLU så är det ok för mig.

Du skrev att "dom skyfflade i sig rejält" och i ett senare inlägg kom förklaringen att det bara gällde någon enstaka champinjon ibland.

Jag har aldrig sett att man i någon bok eller sköldpaddstidskrift eller på nätet rekommenderar svamp till Testudo-arter. Varför gör då SLU det? Kanske för att tropiska skogslevande arter äter svamp och många råd är alltför generella och tar inte hänsyn till olika arters olika förutsättningar, ämnesomsättning och behov.

Jag tror inte att dina sköldpaddor kommer att få ett kortare eller sämre liv för att dom får någon svamp då och då. För mig känns det fel att ge "godis" som är uppenbart olämpligt för mina arter när det gäller balansen kalcium:fosfor när det finns bättre godis. Vi har ibland råkat ut för symtom på kalciumbrist och försöker vara noga med kalciumtillförseln.

Vi ger kaktusfikon och olika typer av blommor som "godis".

I morgon får jag hämta opuntia hos en bekant som har klippt ner sina kaktusar som har flyttats in för vintern. Då blir det fest i sköldpaddshagarna och dom får frossa i kalciumrik föda.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten undran.

Vilken veterinär var du hos som gick igenom och röntagde dina paddor och meddelade att att de inte tagit skada av kosten?

Det ä rju inget man kan se utanpå utan endast med prover och röntgen.

Vore kul att höra hur undersökningen gick till och vad veterinären kom fram till.

jag kommer med gott samvete fortsätta unna mina vänner en champinjon eller två i månaden, eftersom jag vet att dom inte tar skada av det

Link to comment
Share on other sites

En champinjon i månaden är väl inget att bråka över. Jag tycker du verkar vara mån om dina djur, det är huvudsaken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...