Jump to content
Forum Sköldpaddor

Rödörad Vattensköldpadda Efterlyses


TMNT
 Share

Recommended Posts

Tyvärr måste jag slänga in en efterlysning här på forumet då jag börjar misstänka att min minsta rödöring har antingen rymt, eller mer troligt, blivit fastklämd i dammen. Kan ju även vara så att han har blivit tagen av något vilt djur, men jag är skeptiskt till det.

Jag har i vilket fall inte sett till honom på cirka 1 månad. Vårt vatten i dammen har varit grönt hela sommaren (pga mkt sol) så jag kan inte se bottnen på dammen. Jag har däremot varit i och letat i bottenhålet av dammen, där paddorna brukar smyga sig ner, men där var han inte. Jag har heller

inte sett till honom vid ytan för att hämta luft på ungefär 1- 1½ månad. Min andra sköldpadda ser man dagligen vid ytan, och då ska man ha i åtanke att hon brukar vara den blyga av de två..

Hemmet för dessa sköldpaddor är beläget 2 mil i sydvästlig riktning med Nässjö som utgångspunkt.

Sköldpaddan det gäller är den till vänster på bilden.

post-6768-0-50898400-1376348658_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Vad tråkigt! Hoppas att de kommer fram.

Med vänlig hälsning jenny

Link to comment
Share on other sites

Vi råkade ut för precis samma sak, våran mest orädda hane av gulbukad försvann från dammen. Som tur var så dök han upp på en ridskola 2 km bort och då hade vi bara saknat honom ett par dagar.

Hur han hamnat där kan vi ju bara spekulera i men några veckor efter att han kom hem igen fick jag se en stor rovfågel snurra i luften över dammen typ 20 meter upp. I år har våra fått vara inne tills vi hinner bygga en helt ny inhängnad med ny damm till våra vattensköldisar med nättak :)

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Hade er sköldpadda några synliga skador efter upphittandet?

Det låter ju sannerligen som att den där rovfågeln kan vara boven i dramat annars(även i mitt fall skulle det ju kunna var en möjlighet..),

men hade sköldpaddan inga skador så känns det lite mysko. Kul att han kom tillbaka i slutändan trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Hej, han hade två små märken i skölden, men varifrån dom kom vet vi ju inte. Det bara känns som det finns ett mönster om man kan säga så om två tillfällen. Men just att det är dom mindre hanarna som kanske inte är riktigt lika skygga som dom större honorna som "försvinner" från dammar tycker jag är konstigt. Hanarna har ju bara halva vikten av en stor hona. Så jag skulle ju tänka att det är dom enda en rovfågel skulle orka lyfta med. Vi blev även av med två ankor som rovfåglen tog mitt i trädgården mitt på dagen, ena gången upptäckte jag den men försent.

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då är det bara att konstatera fakta. Min minsta krabat är helt klart borta från dammen..

Efter att jag tömde dammen på vatten häromdagen, för att hämta hem min kvarvarande sköldpadda, så rensade jag även dammbottnen från slam/alger/skräp. Jag var väldigt noga med rengöringen just för att jag vill vara säker på att han inte låg gömd eller död nånstans under allt slam som samlats på vissa delar av bottnen. Men tyvärr, inte ett spår fanns däri. Alltså måste han ha rymt, eller mer troligt, blivit tagen av något djur.

Link to comment
Share on other sites

Usch vad tråkigt! Beklagar förlusten.

Jag undrar om rovfåglarna ökat i antal eller kanske blivit mindre skygga? Vi har bott här i tio år och aldrig sett en rovfågel på nära håll. De brukar väl hålla till över åkrar och öppna fält? I år kom det plötsligt en och lågsniffade över kaninhagen här i trädgården. Det var en imponerande syn, både fågelns storlek och kaninernas snabbhet när de satte sig i säkerhet. Fågeln landade i ett av våra träd och det var inte helt lätt att skrämma bort den. Det låter ju lite elakt, men jag hoppas att kaninerna avleder uppmärksamheten från sköldpaddorna. Dock har vi inte sett fågeln igen, och alla kaniner är kvar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...