Jump to content
Forum Sköldpaddor

Grundkurs I Dvalning, Dvalning For Dummies?


Mc Skalman
 Share

Recommended Posts

Ja, rubriken säger väl allt egentligen?

Det är första vintern med Max och Mc Skalman, vi köpte dom när dom redan var i dvala så vi har ingen erfarenhet av det här. Så frågorna är många, eller egentligen bara tre: När? Var? Hur?

Jag blir bara förvirrad av att försöka få ihop det av alla trådar som finns i ämnet, så om någon kan förbarma sig att skriva en fullständigt komplett steg-för-steg-instruktion för hur vi ska göra för att allt ska bli rätt så blir jag evigt tacksam. En av sköldisarna dog när dom började kvickna till så det kan ju kanske ha haft med dvalningen att göra och det vill vi inte vara med om igen.

Jag är väldigt mån om att dom ska må riktigt bra på alla sätt och dvalningen är väl en väldigt viktig del som måste bli rätt.

Peter

Link to comment
Share on other sites

Tack Peter, det där var en jättebra instruktion, men jag kommer säkerligen att ställa kompletterande frågor.

Här kommer den första, är det ok att förvara dom i kylskåpet from dag 50?

Vi har en matkällare, men den är ganska läskig med väldigt hög luftfuktighet och dålig luft som luktar mögel och en imponerande mängd spindlar, det känns som ett väldigt dåligt alternativ. Till dess fördel talar väl att den är sval, jag ska kolla hur temperaturen längre upp i trappan, in mot själva huset, är. Om det är rätt temperatur där så är det väldigt mycket fräschare där. Annars är det kylskåpet som gäller, möjligen en kattvind som är väldigt sval, men där har jag inte koll på om det är nog svalt.

Peter

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag vill tillföra om dvalning är att ryssar är känsliga för fukt och kyla i kombination och kan bli förkylda ifall man har det väldigt fuktigt i dvalningslådan. Ha det hellre lite torrare i själva lådan med substrat. :)

/jenny

Link to comment
Share on other sites

Smulis, har du nån siffra på luftfuktighet? Det finns ju överkomliga hygrometrar som man kan använda för att se till att hålla rätt fuktighet.

Fick just veta att förre ägaren dvalade sköldisarna i vanliga lådan på vanliga stället och brukade ställa fram lite mat åt dom ibland. Det är ju uppenbarligen jättefel, så den tabben tänker jag inte göra. Men kanske jag ska dvala dom försiktigare såhär första gången när dom är hos oss?

Link to comment
Share on other sites

Vi har två typer av förberedelser.

1. Sköldpaddor som vistas i växthus och själva styr förberedelserna för dvalning

2. Sköldpaddsungar som vistas inomhus under hösten och där vi styr förberedelserna.

1. Växthuset

Här brukar vi se de första tecknen på trötthet under oktober. Tydligast på våra turkiska. Det börjar med att dom ligger mer stilla och hoppar över maten någon dag då och då. Sedan går det allt längre mellan måltiderna och dom kanske äter var tredje eller var fjärde dag. Alla individer ligger inte i samma fas. När vi kommer in i november får dom nästan enbart Pre Alpin Testudo eller torkad växter.

Tarmen bör inte vara helt tom inför dvalningen men magen bör inte innehålla osmält mat och det är bäst om det som finns kvar är mycket fiberrikt.

Temperaturen sänks automatsikt vartefter vintern närmar sig. Värmefläkt (termostatstyrd) och värmetak ser till att det inte blir alltför kallt och och värmelampor värmer upp solplatser. Soliga dagar kan det bli riktigt varmt i växthuset. Fler och fler djur gräver ner sig eller blir inaktiva i bolådorna. Torrfoder och vatten finns hela tiden.

Förra året släckte vi ner växthuset i början av december då vi lyfte in sköldpaddorna i vårt för dvalning inredda förråd. Vissa sköldpaddor hade då sovit någon månad, andra kanske några dagar. De som grävt ner sig i växthuset läggs under jord, övriga läggs på ytan och täcks med lätt fuktiga löv. Boklöv och eklöv är bäst eftersom dom inte möglar.

Temperaturen regleras med elradiator och termostat. Försöker hålla 4-5 C. Vi har lådor i två våningar så det är lite svårt att hålla samma temp på båda höjderna, det kan skilja 1-2 grader. Eftersom sköldpaddorna är nergrävda eller täckta med löv mäter jag inte luftfuktigheten. Om löven börjar bli helt torra brukar jag spraya dem med lite vatten.

I början av februari höjdes temperaturen i förrådet och sköldpaddorna började vid ung 10 C röra på sig och när dom kommer fram tänder vi rejält så att det går ganska snabbt för dom att komma igång. Om någon är röd på bukskölden badar vi den.

Kommande vinter kommer vi att någon dag då och då höja temperaturen några grader. Detta för att sköldpaddorna ska kunna gå ut och dricka om det har bildats slaggämnen

2. Inomhusförberedelser (vi följer boken Daubner Vinke: Testudo Häufig gehaltene Arten)

Någon gång under hösten sänker man tiden för belysningen till 8 timmar

Två veckor före planerad sömn sänker man belysningstiden till fyra timmar och försöker placera terrarielådan med grävbart substrat i ett svalt och inte alltför ljust rum. Vi använder då ett rum där vi har stängt av värmen. Viktigt är nu att få ner temperaturen rejält under natten. Man kan ha ett fönster öppet. Fiberrik mat. PAT och eller torkad maskros/svartkämpe.

En vecka innan slutar man ge mat. Vatten finns. Eventuellt ett 10-minuters bad i ljummet vatten mitt i veckan.

Sköldpaddorna flyttas ut i vårt förråd och täcks med löv. 4-5 C.

De vuxna sköldpaddorna dvalas 2-3 månader varav två i förrådet. Ungarna dvalas 5-6 veckor. Även de som föds under hösten.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Svaret du fick från P-A är det bästa svar du kan få Mc Skalman - han vet verkligen vad han snackar om!

Vad det gäller dina förutsättningar så skulle jag försöka få jordkällaren att fungera, det är ju hur som helst bäst om djuren själva kan få dvala ner sig - så som P-A beskriver i sitt Växthusalternativ!

Du kan inte förbereda jordkällaren redan nu genom att sätta in ett litet el-element samt en (eller flera) lampor typ Solar Raptor MV 100 W?!
På detta sätt skulle du få bort en del av fuktigheten lagom till det börjar bli dags att "trappa ner" djuren?! Spindlarna tar du enkelt bort med dammsugaren... Tar du dem nu (+ deras vita äggsäck) så är du snart av med dem!

Skulle det ändå vara problem med fukt kan du ju ställa in en liten portabel luftavfuktare som håller nivån stadig på ca 65-70% luftfuktighet - jag tror att nivån runt ca 70% luftfuktighet är en sund nivå men här kan kanske andra komma med kompletterande uppgifter?!

När det sen är dags att påbörja dvalan så kan du ju enkelt med en timer korta dagarna (ljuset och värmen) så att djuren själva får börja varva ner!

Under själva dvalan så kanske det ändå är relativt torrt i jordkällaren - det brukar ju generellt torka upp även i blöta utrymmen under vintern, januari-mars?!

Har du någon uppfattning om vad för temp som jordkällaren håller under vintern - elementet kan ju under dvalan stå som frostvakt i minimiläge.

När du sen tycker att dvalan är över kan du ju successivt starta din lampor och värmen med hjälp av timern så att dygnet sakta men säkert förlängs?!

OBS - du måste HELA TIDEN se till att MÖSS/RÅTTOR absolut INTE kan komma i kontakt med dina djur då dessa gnagare kan skada djuren mycket allvarligt!!!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Haha, ja du Peter, där gick matkällaren bort, det är ett risigt hus från 1930 och det är möss i trossbotten och då säkert i källaren också. ;) Jag tror vi satsar på kattvinden då, ska dra fram ett uttag dit för belysningen. Det blir kallt där på vintern men jag vet inte om det blir så kallt som 4-5 grader men det är ju betydligt svalare än det bostadsrum där förre ägaren dvalade dom. När dom väl grävt ned sig så måste man väl kunna byta till mindre lådor ifall man har lite utrymmesbrist?

Link to comment
Share on other sites

Synd med matkällaren, men vinden kanske blir lika bra... det viktiga är ju att djuren själva kan trappa ner sin aktivitet.

När djuren väl dvalar så behöver de inget stort utrymme.

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Är sköldpaddan "vuxen" vid 10års ålder? alltså när skall man börja dvala fullt ut?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...