Jump to content
Sköldpaddsforum
P-A

Nutrazu Tortoise Diet.

Recommended Posts

P-A

Jag har idag testat att ge våra sköldpaddor Nutrazu Tortoise Diet. Sköldpaddorna var mycket intresserade.. Gav det torrt till att börja med men det är nog bara jättesköldpaddor som klarar av att äta det torrt. När vi blötte upp det några minuter blev det lättare att äta. Skålarna länsades.

Nutrazu är ett varumärke som används i Europa för produkter från Mazuri i USA som tillverkar foder för olika djurslag och som används i djurparker. Har testats och utvecklats under lång tid.

Innehåll: http://skoldpaddsgrejer.shop.textalk.se/shop/32420/art37/19711837-67e422-Nutrazu.pdf

Sköldpaddsgrejer: http://skoldpaddsgrejer.shop.textalk.se/foder-landskoldpaddor/nutrazu-tortoise-diet-0-5-kg.html

Kanske inte perfekt när det gäller råvaror men ändå fiberrikt och jag tror att innehållet totalt sett är bra. Vi kommer att använda det som komplement till ogräs, PAT mm för att bredda menyn och att kunna ge ett foder med brett innehåll.

anol03

Har matat med mazuri som komplement under något år.

Jag ger det också uppblött och det är väldigt populärt.

Bra att du börjat sälja, det är rätt dyrt att importera från usa. :-)

Duransson

Är det nåt som man bör/kan ge till ryssar samt leoparder ? Fördelar/ nackdelar ? Mvh Peter

P-A

Är det nåt som man bör/kan ge till ryssar samt leoparder ? Fördelar/ nackdelar ? Mvh Peter

Jag tror att alla arter kan ha nytta av lite mer variation. Speciellt under vissa perioder då det är svårt att hitta bra färsk föda..

Jag tänker tills vidare bara ge det till vuxna djur.

Fördelar: Variationen, bred näringsbild. Skapligt hög fiberhalt.

Nackdelar: Hög proteinhalt, Onaturliga ingredienser.

Å andra sidan, vad vet vi om nackdelarna med diverse vilda växter i den svensk floran som vi ger.

Duransson

Tack för svaren. Vi får ta och fundera lite så får vi se hur vi ska göra med kosthållningen.

Annette

Både Ronja och Ceasar åt med god aptit . ^_^

Karisma

Jag antar att våra greker som är runt året båda två är för unga för detta foder då!?! ;)

P-A

Jag antar att våra greker som är runt året båda två är för unga för detta foder då!?! ;)

Jag ger det bara till vuxna eller nästan vuxna sköldpaddor. De yngsta är 6 år.

Testudo hermanni b

Jag ger ibland Nutrazu uppblandat med Agrobs original eller herbs till honorna som lägger ägg regelbundet. ( Några ggr per år i samband med äggläggningen) Antingen strax innan eller strax efter de lagt äggen. Ger aldrig ungar detta då det trots allt är högre proteinhalt samt har en del onödiga ingredienser. ( Ett tips är att om man behöver ge en hona flytade kalk så kan man ta ett Nutrazupellets och blöta upp det med önskad dos flytande kalk och ge så slipper man spruta med spruta i munnen.)

Honorna är helt galna i Nutrazu och faten brukar bli tomma även fast jag blandar det med Agrobs 50-50.
Ser att många utomlands både i Tyskland, USA etc använder detta både till olika arter av landsköldpaddor och att de kanske ger i mkt större utsträckning än jag ex gör. Kör helst med Agrobs dagligdags då det verkar mer "naturlig" föda för dem. ( Tycker jag allfall. )

Annette

Hej

Har ni möjlighet att ta in Nutrazu till webbshopen , Jenny och Peter ? Jag skulle gärna vilja köpa lite .

Med vänlig hälsning

Annette

Testudo hermanni b
6 hours ago, Annette said:

Hej

Har ni möjlighet att ta in Nutrazu till webbshopen , Jenny och Peter ? Jag skulle gärna vilja köpa lite .

Med vänlig hälsning

Annette

Hej. de brukar finnas i lager :-)

aldabrachelys

jag ger Nutrazu till mina aldabra,sulkator och leoparder på vinter halvåret tycker det funkar fint,