Jump to content
Forum Sköldpaddor

Nytt Foder Gillas Av Boxsköldpaddorna


Regna
 Share

Recommended Posts

Mina boxsköldpaddor har länge ätit Exo Terra Tortoise torrfoder. De gillar det, men man märker ju att det är basmat och inte direkt någon sensation. Nu har de fått smaka den nya varianten http://skoldpaddsgrejer.shop.textalk.se/foder-sump-vattenskoldpaddor/exo-terra-tortoise.html och det blev ju en klar succé! Man ser tydligt att de tuggar i sig detta med en helt annan iver :) . Jag tror att de verkligen gillar den mjuka konsistensen och den ljusare färgen. Påminner lite om larver. De här måste passa bra också om man har en padda med något näbbproblem som gör att den har svårt att "bita av" hårdare foder.

Såvitt jag förstår av innehållsförteckningen är det mindre protein och mer fibrer än i de gamla pelletsarna, stämmer det P-A?

Är det några andra skillnader? Kommer båda sorterna att finnas eller har dessa kommit istället för de andra?

post-7957-0-66539100-1373826334_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen påse kvar av den gamla varianten så jag kan inte jämföra. Den gamla finns inte längre att beställa hos de svenska grossisterna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen påse kvar av den gamla varianten så jag kan inte jämföra. Den gamla finns inte längre att beställa hos de svenska grossisterna.

Nej det förstås, jag fick ju dina sista påsar! Jag kan alltså jämföra själv - tänkte inte på det :D . Jo, proteinhalten är ungefär hälften mot tidigare - 9% mot 18% - och fiberhalten mer än dubbel - 26% mot 11%, det är ju väldigt bra!

Upptäckte något som gör mig lite förbryllad, det är en ny redovisning av vitamininnehållet som jag inte begriper.

Vitamin A: gamla påsen 12000 IE/kg, nya 20 IU/lb.

Vitamin D3: gamla påsen 600 IE/kg, nya 10 IU/lb.

Jag trodde IE och IU var samma sak, men ett lb är ju ungefär ett halvt kilo, så det kan inte stämma. Blev inte klokare av att Googla heller.

Det är i alla fall gott!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...