Jump to content
Forum Sköldpaddor

Det Kom 200 Djur Med Posten...


Regna
 Share

Recommended Posts

...så när jag fick sms om att paketet var framme hos vårt närmsta COOP/DHL-ombud slängde jag mig i bilen direkt. Det var klokt, eftersom de små rackarna som bäst höll på att fragmentera sitt emballage - tidningspapper och wellpapp - och förvandla det till jord.

Nu har jag ställt upp och startat min nya fina maskkompost för inomhusbruk, en produkt som jag har sneglat på i flera år. Trots att den i stort sett bara består av "några plastlådor" kom jag till slut fram till att det förmodligen var värt att lägga en tusenlapp på den färdiga produkten istället för att göra något eget, inte minst för att jag skulle komma igång! Den var helt klart värd sitt pris tycker jag nu. Känns rejäl och bra, smidig storlek och hantering, bra bruksanvisning och bra tillbehör. Allt som behövs för uppstarten är inkluderat, utom själva masken som beställs separat. För att förvissa sig om att användaren verkligen ska komma igång direkt har man till och med bifogat en liten påse sönderrivet tidningspapper :D .

Förutom jord och kompost-te har jag tänkt skörda mask till sköldpaddorna (boxsköldpaddor) ur komposten. Jag gissar att man kan ta ut en "nypa" mask var 3-4:e vecka. För att få maskarna så nyttiga som möjligt tänker jag bara lägga i ekologiska matrester, helst också odlade här på Gotland med tanke på kalkhalten i jorden här. Om jag får brist på matrester kan jag ju alltid kompostera maskrosor från trädgården.

När man har hållt på ett tag blir det som ett litet mask-hotell med flera våningar, restaurang högst upp :D . Man kan köpa till fler lådor om man vill bygga högre. Så här ser det ut:

post-7957-0-05296600-1373722086_thumb.jppost-7957-0-43402800-1373722102_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Hej Regna !

Hur stor är själva " anläggningen " och har du den inomhus då du skriver " inomhusanläggning " ?

Lycka till ! Jag är intresserad av hur det går , så du får gärna göra en uppföljare framöver ! :)

Hälsningar

Annette

Link to comment
Share on other sites

Hej Regna !

Hur stor är själva " anläggningen " och har du den inomhus då du skriver " inomhusanläggning " ?

Lycka till ! Jag är intresserad av hur det går , så du får gärna göra en uppföljare framöver ! :)

Hälsningar

Annette

Hej Annette,

Ja, den är gjord för att ha inomhus. Man kan väl ha den utanför dörren på sommaren (i skuggan), men den är inte isolerad alls.

Den nedersta delen med ben är 24 cm hög och benen lutar lite utåt, så golvytan som behövs att ställa den på är 46x46 cm.

Måtten på själva lådorna man staplar är (lbh) 40x40x13 cm. När man har staplat fyra fulla lådor blir totalhöjden drygt 70 cm.

Överst är ett lock som är 42x42 cm.

Det är svårt att få en uppfattning bara med hjälp av måtten, men jag tycker den tar ungefär lika mycket plats som en vanlig stol.

Kul att du är intresserad, uppföljning ska det bli :) .

Hälsningar,

Ami

Link to comment
Share on other sites

Jadu Regna, jag måste säja att din uppfinningsrikedom är det då verkligen inget fel på och dina sköldpaddor lever verkligen ett lyxliv hos dig. Det är så kul att se :) Jag blev lite nyfiken jag också över hur utfallet kommer att bli med maskarna så du får gärna uppdatera ;) .

Jag var inne på din hemsida för några dagar och såg ditt nya växthus. Det blev ju kanonbra :wub: Växthuset, utehagen och inneburarna är så väl genomtänkt :)

Link to comment
Share on other sites

Jadu Regna, jag måste säja att din uppfinningsrikedom är det då verkligen inget fel på och dina sköldpaddor lever verkligen ett lyxliv hos dig. Det är så kul att se :) Jag blev lite nyfiken jag också över hur utfallet kommer att bli med maskarna så du får gärna uppdatera ;) .

Jag var inne på din hemsida för några dagar och såg ditt nya växthus. Det blev ju kanonbra :wub: Växthuset, utehagen och inneburarna är så väl genomtänkt :)

Tack! Det är väl så att jag tänker på det väldigt mycket helt enkelt :D . Som det framgår av Beroende-tråden, http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/9057-beroendeframkallande/, så är jag tydligen inte ensam om det heller, och det är ju skönt att veta.

Link to comment
Share on other sites

Köper man en låda och kan köpa till och bygga på fler eller ingår det fyra i startpaketet?

Var köper du dessa?

Link to comment
Share on other sites

Köper man en låda och kan köpa till och bygga på fler eller ingår det fyra i startpaketet?

Var köper du dessa?

Det ingår fyra lådor i startpaketet och man kan köpa fler lådor i två-pack. (Jag känner på mig att lådorna kan vara användbara till annat också, de är som grova såll liksom.)

Jag köpte den här:

http://www.wexthuset.com/kompostering/kompost/maskkompost-natures-wormery-360-p1

Jag har handlat diverse bra grejer från denna leverantör och alltid varit nöjd. Kan också rekommendera komposthinken med filterlock som vi haft i bruk något år.

Det finns en billigare variant för 469:- här:

https://www.vidaxl.se/maskkompost-ekologisk-kompostbehallare

Jag måste erkänna att den här sidan fyller mig med skräckblandad förtjusning och jag har aldrig beställt något därifrån. Sortimentet är helt galet och många saker är potentiellt väldigt användbara, men det känns lite spretigt det hela, om ni förstår vad jag menar. Komposten är förmodligen helt ok, men jag tyckte den andra var nättare och snyggare att ha inomhus.

PS Det fanns visst inga extra lådor att köpa löst heller till den billigare komposten. Åtminstone inte hos samma leverantör.

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

Tack! Det är väl så att jag tänker på det väldigt mycket helt enkelt :D . Som det framgår av Beroende-tråden, http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/9057-beroendeframkallande/, så är jag tydligen inte ensam om det heller, och det är ju skönt att veta.

Ja, nog är dom små liven beroendeframkallande alltid :wub: Tur att nätet finns så man kan hitta likasinnande ^_^

Komposter har ju en förmåga att kunna lukta lite, hur är det med denna som står inne?

Link to comment
Share on other sites

Tja, det står i broschyren att en maskkompost inte luktar. Jag tror att nog det kan stämma, att om avfallet bryts ner snabbt blir det bara jordlukt. Det återstår att se, men än så länge luktar det inget i alla fall :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har det gått en vecka och allt färskt material jag lade i vid uppstarten är i stort sett borta. Det var ungefär två gamla tomater i bitar, lite maskrosblad, en handfull jordgubbsrens, lite bruna löv och lite papper. Det är absolut ingen lukt och maskarna verkar må fint.

Under veckan har jag kollat läget varje dag, och "locket" av blött tidningspapper som man ska lägga direkt på kompost-ytan har jag behövt fukta i stort sett varje dag eftersom det känts lite torrt i kanterna. Det verkar fungera bra som en slags fukt-buffer och fuktmätare.

Idag hade jag tänkt fylla på med material som jag har samlat under veckan i en separat komposthink, men så fort jag började gräva i den insåg jag att det nog inte var någon bra idé, eftersom det redan hade börjat mögla och lukta väldigt illa. Det är nog så att man bör fylla på material direkt i masklådan så fort man har något. Det fick istället bli en stump halvvissen sallad och lite tidningspapper i strimlor. Komposteringen går snabbare om allt material är finfördelat.

När man fyller på med färskt material ska man inte sprida det för jämnt utan gärna lägga det i ett par av hörnen. Det blir stor skillnad i temperatur där förbränningen är mest aktiv, och maskarna vill ha olika temperaturområden att välja på, precis som sköldpaddorna.

Fortsättning följer.

Link to comment
Share on other sites

En fråga till, är det bara vegetabiliskt rens man kan slänga till maskarna? Eller går det även med lite animaska rester?

Link to comment
Share on other sites

Nej, kött hör till sådant man ska undvika. Även mejeriprodukter, citrusskal, oljor (tex salladsrester med oljig dressing) och salt mat ska undvikas enligt bruksanvisningen. Färskt gräsklipp ska inte läggas i, ens i små mängder. Det är extremt kväverikt och komposten blir då för varm för maskarna.

Bra mat är grönsaker, frukt, stärkelseprodukter med viss måtta (bröd, pasta etc.), äggskal, kaffesump och filter, tepåsar, papper och kartong. Man bör ge ungefär 50/50 "grönt" respektive "brunt" material. Med grönt menas färskt och kväverikt, brunt är tex papper, torra löv etc.

Reklamutskick nämns som en bra "brun" tillsats om man strimlar det. Även glättat papper går bra, men det får inte vara plastat förstås. (Tryckfärgerna nämns inte som ett problem, men jag undrar om det verkligen kan vara bra...) Torktumlarludd(!) och dammsugardamm går också bra, men åtminstone i detta hushåll är det nog en hel del annat utöver damm i dammsugarpåsarna.

Något jag själv undrar över är chai-te som ju doftar väldigt kryddstarkt även efter bryggning. Har inte vågat lägga i något sådant.

Link to comment
Share on other sites

Hej Regna

Tack för uppdateringen . Det är intressant och måste ju vara kul att kika in i lådan och följa dag för dag :) Håller med dig om att tryckfärg inte låter optimalt .

Jag är lite nyfiken på hur fort du kan hämta kompostjord från en låda och i vilken mängd .

Håll oss gärna uppdaterade också framöver . Det har gått några dagar till , är det fortfarande luktfritt ?

Hälsningar

Annette

Link to comment
Share on other sites

Hej Regna

Tack för uppdateringen . Det är intressant och måste ju vara kul att kika in i lådan och följa dag för dag :) Håller med dig om att tryckfärg inte låter optimalt .

Jag är lite nyfiken på hur fort du kan hämta kompostjord från en låda och i vilken mängd .

Håll oss gärna uppdaterade också framöver . Det har gått några dagar till , är det fortfarande luktfritt ?

Hälsningar

Annette

Det är kul! Idag har jag sett småmaskar :)

Den första lådan ska ta ungefär tre månader på sig att bli färdig kompost, sedan kan man räkna med en låda per månad, men det är naturligtvis bara en grov uppskattning och beror på väldigt många olika faktorer. En låda rymmer ungefär 16 liter. För att behålla maskarna i systemet när man skördar plockar man ut den färdiga bottenlådan, ställer den överst utan lock och rör om. Då flyr maskarna ner i lådan under

Ingen lukt idag heller, tack och lov :D

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

Det är intressant att följa. Lite egen kompost varje månad låter inte alls dumt ^_^

Då får vi följa hur många småmaskar det blir, om det blir "jämt" eller om man måste ta bort lite av de gamla för att de inte ska blir alltför många ?

Link to comment
Share on other sites

För en 10-15 år sedan var det en snubbe utanför Malmö som experimenterade med just kompostmaskars

förmåga att konsumera det mesta och förvandla det till humus. Han matade sina kompostmaskar endast ,med

strimlade mjölkkartonger, det enda som blev kvar var vaxet på kartongen resten blev till humus och maskarna

verkade trivas och må bra.

Så nog är dom fantastiska dom där djuren :)

/R

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Allt går bra med komposten. Ingen lukt.

För två veckor sedan lade jag i en hel banan som jag bara delade på mitten. Tänkte jag skulle provocera lite för att se om det blev bananflugor. Nu är bananen i stort sett borta, det går att skymta resterna av den ena halvan vid den gula pilen på bilden. Det blev inga bananflugor heller.

19/7:post-7957-0-15169700-1375444941_thumb.jp 2/8:post-7957-0-37273000-1375444977_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej!

Tack för att du frågar, jag skulle ju ha uppdaterat lite här, men det har jag glömt :(.

Det går bra men långsamt. Det är inte maskarna som är långsamma utan jag lägger i ganska lite material eftersom jag nu har så gott som ett enmanshushåll. Döttrarna bor mest inne i Visby pga sina studier.

Jag har lagt på låda nummer två, och den är väl ungefär halvfull. Lådan under är i princip färdig, men jag har inte skördat den eftersom det bara är två lådor än så länge. Maskarna mår ju bra av att kunna välja mellan olika miljöer. Det blir nog lagom att skörda första lådan till våren när låda tre kommer på plats.

Det är väldigt lätt att sköta komposten och den luktar fortfarande inget. Ungefär en gång i veckan tar jag ut några maskar till paddorna. Ibland "toppar" jag deras mat med maskar och ibland släpper jag bara ner dom i lådan så att paddorna får jaga. Den här masksorten gräver ju inte ner sig utan håller till i ytskiktet. De är väldigt slingriga och paddorna får jobba lite för att tugga i sig masken, så de fungerar väldigt bra som stimulans. Mycket bättre än daggmask som ofta hinner rymma ner i jorden innan paddorna fått tag på dem.

Här finns en liten filmsnutt, Skrållan äter en mask: http://sdrv.ms/1civkzV

Här äter Svullo, han var lite okoncentrerad så han tappade masken flera gånger. Han fick i sig den till slut i alla fall, men då hade jag slutat filma :) : http://sdrv.ms/1civEyG

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra att det går bra. Förstår att det går lite långsammare när man är ensam, men hellre det än inget alls ^_^ Vilken lyx det ändå måste vara att kunna ge paddorna så närproducerad och nyttig mat som de dessutom måste "jobba" lite med för at få i sig :P

Edited by Glaskulan
Link to comment
Share on other sites

Ja, det känns väldigt lyxigt, och paddorna verkar uppskatta det!

I sammanhanget levande föda kan jag också berätta att en av sköldpaddorna nu, efter två år, har upptäckt att guppysarna i badbaljan går att äta :D. Jag kom på honom häromdagen när han satt med huvudet under ytan jättelänge och sedan plötsligt "klippte till" som den värsta krokodil.

Link to comment
Share on other sites

Visst är de härliga att bara sitta och titta på och studera. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
On 2013-07-13 at 15:36, Regna said:

...så när jag fick sms om att paketet var framme hos vårt närmsta COOP/DHL-ombud slängde jag mig i bilen direkt. Det var klokt, eftersom de små rackarna som bäst höll på att fragmentera sitt emballage - tidningspapper och wellpapp - och förvandla det till jord.

Nu har jag ställt upp och startat min nya fina maskkompost för inomhusbruk, en produkt som jag har sneglat på i flera år. Trots att den i stort sett bara består av "några plastlådor" kom jag till slut fram till att det förmodligen var värt att lägga en tusenlapp på den färdiga produkten istället för att göra något eget, inte minst för att jag skulle komma igång! Den var helt klart värd sitt pris tycker jag nu. Känns rejäl och bra, smidig storlek och hantering, bra bruksanvisning och bra tillbehör. Allt som behövs för uppstarten är inkluderat, utom själva masken som beställs separat. För att förvissa sig om att användaren verkligen ska komma igång direkt har man till och med bifogat en liten påse sönderrivet tidningspapper :D .

Förutom jord och kompost-te har jag tänkt skörda mask till sköldpaddorna (boxsköldpaddor) ur komposten. Jag gissar att man kan ta ut en "nypa" mask var 3-4:e vecka. För att få maskarna så nyttiga som möjligt tänker jag bara lägga i ekologiska matrester, helst också odlade här på Gotland med tanke på kalkhalten i jorden här. Om jag får brist på matrester kan jag ju alltid kompostera maskrosor från trädgården.

När man har hållt på ett tag blir det som ett litet mask-hotell med flera våningar, restaurang högst upp :D . Man kan köpa till fler lådor om man vill bygga högre. Så här ser det ut:

post-7957-0-05296600-1373722086_thumb.jppost-7957-0-43402800-1373722102_thumb.jp

Vilken fin låda.
Jag har en hemmasnickrad som jag har i vårt fd pannrum eller matkällaren på sommaren så de inte förökar sig så fort.
Jag skickade ett paket med kompostmaskar till en som också har en art som äter mask. Tyvärr slarvade PostNord bort dem så undrar var de blev av 🙂 Hade dock packat dem i mjölkkartong med massor av silvertejp runtomkring.

158367417_10218525735681312_4979809093430091568_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oj, hoppas de blev utsläppta av någon någonstans 🙂

Jättefint bygge! 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Maria,

Kan man få köpa några maskar av dig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...