Duransson Postat Juli 8, 2013 Share Postat Juli 8, 2013 Hej! Jag har en liten fråga, är det här med sköldpaddor beroendeframkallande?Jag och min sambo har inte haft sköldpaddor så länge men intresset bara växer och växer. Jag läser allt jag kan hitta om våra arter och kolla olika forum flera gånger om dagen. Vi har gått så långt så att vi har skaffat webbkameror så vi ska kunna titta på paddorna när vi är på jobbet eller är bortresta.Man märker hur man går upp i spinn när man träffar en likasinnad och får prata paddor en stund.Ni som haft sköldpaddor i många år har ni tappat sugen ibland? Eller har intresset funnits kvar hela tiden?Hur började det hela för er?Mvh Peter Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElsaMaria Postat Juli 8, 2013 Share Postat Juli 8, 2013 När jag var 10, fick alla mina kompisar kaninungar och katter hit-o-dit. Jag som har en pälsallergisk bror fick en sköldpadda av mina föräldrar, för att stilla djur-suget. Fick då den 3 månader gamla rödfotade skogssköldisen, som fick namnet Tryggve. Har haft honom i 9 år och jag är fortfarande helt galen i honom! Min pappa har på senare tid också börjat utveckla ett sköldpaddsintresse. Hade vi haft mer utrymme och en mamma som tycker sköldpaddslådor är jättefin inredning i vardagsrummet hade vi nog haft fler!Imorgon ska jag och pappa åka till Parken Zoo och titta på sköldpaddorna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
TrumPeter Postat Juli 9, 2013 Share Postat Juli 9, 2013 Så sant du skriver Duransson- nörd är nog verkligen det rätta namnet?!Mitt intresse började tack vare boken om sköldpaddan Enok som du ju redan vet - det har sen ej avtagit... tvärtom!Glad sommar! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Regna Postat Juli 9, 2013 Share Postat Juli 9, 2013 Utan tvekan är det beroendeframkallande!Från Wikipedia:Psykologen och spelberoendeforskaren Thomas Nilsson anger i sin bok Jakten på Jackpot sex viktiga kriterier som ska uppfyllas för att ett beteendemönster ska betecknas som ett beroende.Upptagenhet. Personen är helt upptagen av aktiviteten i fråga. Det mest av ens vakna tid går åt till att fundera över aktiveteten, när det gäller droger till exempel kan mycket handla om att få tag i dem. Sinnesförändring. Aktiviteten innebär en genväg till att må bättre på kort sikt. Toleransökning. Att en hela tiden behöver mer av den substans som en använder, eller den aktivitet man håller på med. När det gäller spelberoende kan det handla om att en behöver spela om mer och mer pengar för att uppnå samma kick. Abstinenssymtom. Kroppen vänjer sig vid substansen eller beteendet, och då en slutar upplever en jobbiga fysiska och psykiska symtom. Dessa effekter är särskilt obehagliga vid beroende av till exempel alkohol eller heroin. Konflikter. Den beroende hamnar ofta i konflikter med sin omgivning. det talas också om inre konflikter, som att bryta mot ett löfte som en har givit sig själv. Återfall. De flesta som är beroende av något försöker någon gång sluta. Återfall är mycket vanliga, och leder ofta till att samma nivå av missbruk återupptas. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duransson Postat Juli 9, 2013 Author Share Postat Juli 9, 2013 Utan tvekan är det beroendeframkallande!Från Wikipedia:Psykologen och spelberoendeforskaren Thomas Nilsson anger i sin bok Jakten på Jackpot sex viktiga kriterier som ska uppfyllas för att ett beteendemönster ska betecknas som ett beroende.Upptagenhet. Personen är helt upptagen av aktiviteten i fråga. Det mest av ens vakna tid går åt till att fundera över aktiveteten, när det gäller droger till exempel kan mycket handla om att få tag i dem. Sinnesförändring. Aktiviteten innebär en genväg till att må bättre på kort sikt. Toleransökning. Att en hela tiden behöver mer av den substans som en använder, eller den aktivitet man håller på med. När det gäller spelberoende kan det handla om att en behöver spela om mer och mer pengar för att uppnå samma kick. Abstinenssymtom. Kroppen vänjer sig vid substansen eller beteendet, och då en slutar upplever en jobbiga fysiska och psykiska symtom. Dessa effekter är särskilt obehagliga vid beroende av till exempel alkohol eller heroin. Konflikter. Den beroende hamnar ofta i konflikter med sin omgivning. det talas också om inre konflikter, som att bryta mot ett löfte som en har givit sig själv. Återfall. De flesta som är beroende av något försöker någon gång sluta. Återfall är mycket vanliga, och leder ofta till att samma nivå av missbruk återupptas.Det stämmer ju på pricken! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annette Postat Juli 10, 2013 Share Postat Juli 10, 2013 (edited) Vi tog hand om sonens sköldpaddor när han fick nytt arbete utomlands . Så det blev flytt från Stockholm till Skåne för sköldpaddorna . Det gjorde vi för att han inte skulle tvingas ordna ett nytt hem på kort tid till dem . Nu är sköldpaddorna nog mina Men det är väldigt trevligt att de finns här när vår son kommer hem på besök Inte trodde jag för lite drygt två år sedan att jag skulle bli så förtjust i de små krabaterna . De är det första man ser till på morgonen och det sista man tittar till på kvällen Edited Juli 10, 2013 by Annette Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karisma Postat Juli 10, 2013 Share Postat Juli 10, 2013 Hej alla sköldpaddsvänner! Vilken rolig tråd du startat Duransson! Själv har jag sedan barnsben varit intresserad av sköldpaddor och haft en inneboende dröm att kunna skaffa en någon gång...liksom många andra trodde jag först att just sköldpaddor var "ensamdjur", en felaktig myt.Jag har även som vuxen fortsatt att ha denna längtan och ingen förstod eller tog mig på allvar när jag sa det och eftersom jag har haft flertalet hundar & katter både före och efter barnen kom och fullt upp med det så har det inte blivit verklighet förrän i våras.Jag hade då läst en hel del om allt som finns att ta del av på nätet under en längre tid och till slut fick jag min yngsta dotter (sladdbarn) att bli intresserad och vi gjorde en egen pärm med info om landsköldpaddor som var lättare för henne att bläddra och läsa i än på nätet då hon ganska nyligen lärt sig läsa. Jag tog kontakt med P-A och vi fick möjlighet att besöka honom och hans fru förra sommaren och sedan var det kört kan man minst sagt säga! Men som sann djurvän så grubblade jag lite eller en hel del rättare sagt på detta att sköldpaddor blir så pass gamla och om det egoistiskt av mig att skaffa djur som ska överleva mig...men samtidigt så förberedde vi förra sommaren vår kattgård som inte används som det och som skulle bli en perfekt utehage till blivande sköldpaddor och fortsatte att läsa på om dem.Vi blev faktiskt erbjudna att bli ägare till två vuxna sköldpaddor i samma veva också. Efter mycket om och men så valde vi att tacka nej till detta fantastiska erbjudande p.g.a platsbrist i dåläget med att kunna ordna en tillräckligt stor inomhuslåda/hage och istället vänta tills i våras då vi skaffade två små grekiska ungar som är halvsyskon och födda med tre månaders mellanrum och som fått namnen Piff & Puff. Jag kan bara säga att vara sköldpaddsägare är verkligen roligt och så intressant med allt man lär sig när det blir på riktigt och jag har redan börjat planera för att utöka flocken. Jag vill passa på att tacka och tala om hur glad och tacksam jag är för detta forum med alla kunniga och hjälpsamma entustiaster och uppfödare som finns~utan Er så hade nog inte min dröm att bli sköldpaddsägare blivit förverkligad!Önskar Er alla en riktigt fin & härlig sommar med alla era fyrfotade vänner! Carina Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Regna Postat Juli 12, 2013 Share Postat Juli 12, 2013 Jag kom att tänka på den här tråden när vi såg ett par klipp på TV från något amerikanskt mäklarprogram där man visade upp en fantastisk pool. Mina tonårstjejer utbrast "Åååh en sån skulle man ha!". Även jag kände spontant att man absolut skulle kunna ha en sådan, tippa i ett antal kärror sand och lera, några rejäla stenbumlingar samt ett eller annat dött träd. Perfekt! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts