Jump to content
Forum Sköldpaddor

Har Tagit Hand Om Små Paddor Över Sommaren


Hildur
 Share

Recommended Posts

Min dotters skola har två små vattensköldpaddor och nu har vi tagit hand om dem över sommaren (eftersom ingen annan hade lust) Vi har tidigare haft en landsköldpadda (en misskött padda som tyvärr fick somna in) och ödlor, så lite vet jag, men jag vill gärna ha lite mer kött på benen.

Jag tror paddorna är av arten Reeves kärrsköldpadda för de har tre "kölar" på ryggen. De är 1,5 -2 år gamla och 6 cm långa från framkant på skölden till bakkkant. De har hållits utan uv-ljus och utan pump, men haft ett tillräckligt stort akvarium med landdel och fått rätt mat (av vad jag kan läsa här på forumet) och kalktillskott. Rengöringen av akvariet har skötts ok. De verkar rätt pigga av sig såvitt jag kan se och äter bra (matar dem i en hink med vatten där de sen bajsar) En av dem har en skada på näbben, men det ser inte ut som munröta och paddan kan äta utan problem. i övrigt ser jag inga skador på dem, men de har lite alger på ovansida skalet.

Vi hastade iväg till djuraffären igår och köpte uv-rör och pump och har ordnat en sollampa.

Nu undrar jag: Hur ska jag ordna akvariet och hur ska jag sköta paddorna optimalt?

Jag är tacksam för alla tips! :)

Link to comment
Share on other sites

Har du möjlighet att ha dem ute nu under sommar vore det kanon för dem.

Link to comment
Share on other sites

Sköldpaddor måste ha uvspot-lampor, inte lysrör, dem ger inte tillräckligt med UV. Väldigt viktigt eftersom de varit utan uv sålänge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...