Jump to content
Forum Sköldpaddor

Lättbetongblock Endast På Kanterna?


reeves
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte fixa med en bänk under mina akvarium ett på ca 115x45x45 och den andra på ca 100x40x45, och googlade runt efter lite olika alternativ, och hittade det här, håller det verkligen att bara ha block på sidorna? mina är ju mindre och så är det ram på dom. Tänkte att om man har en rad på mitten också och en skiva ovanpå med en frigolitskiva för att utjämna trycket.

Någon som vet eller har andra ideér? :)

post-9367-0-83087000-1368857280_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ till mittpelare kan ju vara att du stabiliserar din skiva med längsgående stående läkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag jobbar som finsnickare, och om jag skulle göra något liknande så skulle jag nog använda en 15 mm konstruktionsplywood som extra stöd. Den skivan är gjord för större påfrestningar än vanlig "bonnplyfa". Andra skivor som spån, osb eller mdf är inga alternativ. Om du tänker använda frigolit så bör du använda en markskiva, dom är betydligt tätare och tål mer belastning. Men mitt förstahandsval skulle vara 15 mm k-plyfa. Om du får hjälp att såga till den på byggmarknaden så får du raka, snygga snitt som ser betydligt bättre ut än med vanlig cirkelsåg, dom brukar ta 25:-/snitt, men det kan det vara värt.

Link to comment
Share on other sites

Tack så jätte mycket för tips! 25 kr är det ju lätt värt, annars går man och irriterar sig på det hela tiden..

Håller på och funderar fram och tillbaka så jag får till det som jag vill, trist att göra om det sen, tar gärna mer tips, och andra alternativ om ni har!

Link to comment
Share on other sites

Jag har mitt 120x120 på lekablock. En i varje hörn och en i mitten samt en skiva. Detta har stått så i ca 16 år. Nackdelen med det är att när vi skulle måla om hemma var det rent ut sagt förjävligt att flytta denna koloss för att komam åt att måla bakom. Nästa bygge ska vara träram med rejäla hjul så det går att flytta.

Link to comment
Share on other sites

Haha oj, ja jag kan tänka mig det, tur att man inte målar om så ofta! och hos mig är det nymålat, har handlat in sakerna igår, och snickaren på jobbet ska såga till skivor åt mig, så torsdag kväll har jag lite att pyssla med! Får lägga upp en bild när det är klart sen :) tror det kan bli bra, måste göra det lite kattsäkert också, Och snyggt!! Blir en helvägg i vardagsrummet så kan ju inte se ut hursomhelst ^_^

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...