Jump to content
Forum Sköldpaddor

Fick Komma Hem Igen


P-A
 Share

Recommended Posts

Vi körde idag 12 mil i varje riktning för att leverera två sköldpaddor. Köparen hade haft två st och förlorat en under dvalningen. De var köpta hos en dansk uppfödare som hade förlorat tre sködpaddor under den senaste dvalningen

Det fanns ett växthus på 20 kvm så det lät bra men vi ville gärna se om det verkade bra för övrigt eftersom den ena inte hade klarat hiberneringen.
När vi går in i växthuset ligger där en brödskiva och gurka. Utanför växthuset fanns gott om maskros.
Min reaktion blev: Ger du den bröd???

Köparen blev mycket upprörd och högljudd och tyckte att jag inte skulle tro att jag visste bättre än andra hur man sköter sköldpaddor, jag försöker bara kränga produkter och den danska uppfödaren hade hållit på med sköldpaddor mycket längre än vi och han gav bröd.

Efter c:a två minuter satt vi i bilen igen på väg hem med våra två grekhonor och det kändes bra att ta hem dem igen så att dom får fortsätta att ha tillgång till värmelampor med UVB efter dvalning, värmelampa i växthuset för kalla dagar, PAT som grovfoder. Jag kränger produkterna till mig själv.

Link to comment
Share on other sites

Det gjorde du fan i mig rätt i :P

Skulle vara intressant att veta vilken dansk uppfödare det var :angry:

/R

Link to comment
Share on other sites

Jo, håller med, det gjorde du rätt i.

Får hoppas att den kvarvarande sköldpaddan får något annat än bröd i framtiden, man blir lite nyfiken vilken dansk uppfödare det kan vara.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Vad bra gjort! Man ska ha en bra magkänsla när en sköldpadda ska flytta, och ser man nån ge bröd så kan magkänslan knappast bli bra!

Link to comment
Share on other sites

Det gjorde du fan i mig rätt i :P

Skulle vara intressant att veta vilken dansk uppfödare det var :angry:

/R

Vet inte men förmodligen någon som inte håller med Otto H när han skriver:

Et gammelt foderråd, der desværre stadig dukker op, er franskbrød opblødt i mælk. Skildpadderne elsker det, men dette foder er helt uantageligt, og er den sikre vej til at påføre skildpadden nyreskader!

Kanske finns det ett samband mellan brödföda, njurskador, lång hibernering och dödsfall?

Link to comment
Share on other sites

Jo, håller med, det gjorde du rätt i.

Får hoppas att den kvarvarande sköldpaddan får något annat än bröd i framtiden, man blir lite nyfiken vilken dansk uppfödare det kan vara.

/Anders

Det hoppas jag också men situationen gjorde att det inte gick att argumentera. Jag kokade inombords och gick och satte mig i bilen medan Irene försökte med diplomati men gav snart upp.

Den som skulle ta över våra sköldpaddor hade bett sin danske uppfödare att kolla om vi kunde anses vara seriösa och vi blev godkända så vi fick komma dit men det visade sig att vi hade lite olika syn på saker och ting.

Link to comment
Share on other sites

Vad bra gjort! Man ska ha en bra magkänsla när en sköldpadda ska flytta, och ser man nån ge bröd så kan magkänslan knappast bli bra!

Vi har som du vet en annan överlåtelse på gång och där är magkänsla + all annan känsla optimalt positiv.

Eftersom vi är i pensionsålder och de flesta av våra sköldpaddor kommer att överleva oss gäller det att hitta nya yngre entusiaster som kan ta över. Vi räknar med att det kan ta många år innan allt faller på plats så vi har börjat lite smått och försöker sakta minska ner.

Link to comment
Share on other sites

Vi har som du vet en annan överlåtelse på gång och där är magkänsla + all annan känsla optimalt positiv.

Eftersom vi är i pensionsålder och de flesta av våra sköldpaddor kommer att överleva oss gäller det att hitta nya yngre entusiaster som kan ta över. Vi räknar med att det kan ta många år innan allt faller på plats så vi har börjat lite smått och försöker sakta minska ner.

Ja, det hade blivit helt fel att lämna kvar honorna , gott med både bra magkänsla och civilkurage .

Pensionsåldern är numera flytande ^_^ Det är ert stora intresse , skynda långsamt .

Skånehälsningar !

Annette

Link to comment
Share on other sites

Tänk att man (jag) aldrig sluta förundras över människors beteende och brist på ödmjukhet och vett... :unsure:

Förutom att ni gjorde er möda att leverera sköldpaddorna så långväga så "borde ju" människan veta att ni är enormt kunniga och seriösa inom detta område och då hon/han t.o.m "kollat upp" er innan och då bete sig på det oförskämda viset är ju vansinngt upprörande och brist på all form av sans, hyfs & vett! :angry:

En stor eloge till dig & Irene som värnar om era djur som ni gör och det positiva med att ni åkte dit är ju att dessa honor slipper få dålig kost och ett ev. öde som ingen önskar... :)

M.v.h Carina

Link to comment
Share on other sites

bra gjort, jag skulle ha gjort samma som dig denna personen skulle inte ha några sköldpaddor av dig

tyckte att jag skötte om min landsköldpadda dåligt då den inte fick så mycket uppmärksamhet (och den sköldpaddan söker sig till folk när den kan det) men jag gav aldrig mina sköldpaddor fel föda och den första sköldpaddan såg ju mycket bättre ut då jag bytte bort henne (eller honom som det senare visade sig att det var)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bra gjort, känns det inte rätt så är det antagligen inte rätt heller. De kommer få ett bra hem nån annanstans :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...