Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sköldpaddsutställning


bockaway
 Share

Recommended Posts

En fundering bara - kan man inte ha en sköldpaddsuställning som informerar

allmänheten om djuren, utan att vara en kommersiell mässa

( ex: http://www.tropikmassan.se/ o annat under: http://majsorm.nu/expo.html ) ?

Visa upp sköldisar och berätta att de är husdjur för livet (till skillnad från hamstrar, guldfiskar

hundar o katter).

Danskarna har reptilmässor i parti och minut - av varierende kvalitet.

Skulle man inte kunne hitta några frivilliga att visa upp sina djur och

berätta/informera om sköldisar - utan någor som helst kommersiellt intresse?

P-A, Andreas och Helen mfl kan ta med sina avelsdjur som inte är till salu.

- Bara information och ingen försäjlning alltså.

Åsikter/Kommentarer?

Ers nyfikne,

Link to comment
Share on other sites

ja det vore trevligt.Försäljning av sköldpaddsgrejer och foder skulle jag tycka vara bra samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Nja,... information inte försäljning...tycker jag..

Edited by bockaway
Link to comment
Share on other sites

Jag har varit inbjuden till tre herpetologiska föreningar för att tala om skötsel.

Vi har deltagit i en reptilmässa och visat upp en inredd låda med belysning och sköldpaddsungar. Min erfarenhet är att det lockar väldigt få.

Om vi skulle transportera vuxna sköldpaddor t ex ner till Skåne och tillbaka tycker jag inte att nyttan med resan skulle vara värt den påfrestning det innebär för sköldpaddorna.

Mitt sätt att försöka dela med mig av den information jag får genom att läsa litteratur och tidskrifter är genom min hemsida och detta forum.

Men ibland har jag funderingar på att lägga ner forumet när jag tröttnar på medlemmar som ständigt försöker hitta fel i det jag skriver och refererar till eller skriver otrevliga mail. Att jag ändå fortsätter beror kanske på att jag liksom våra fyrbenta vänner är ganska hårdhudad.

Link to comment
Share on other sites

Inte transportera - använda de sköldpaddsägare/sköldisar som finns på plats!

Det finns sköldisar över hela landet - ta djuren dit utsällningen är närmast!

Link to comment
Share on other sites

Mitt sätt att försöka dela med mig av den information jag får genom att läsa litteratur och tidskrifter är genom min hemsida och detta forum.

Men ibland har jag funderingar på att lägga ner forumet när jag tröttnar på medlemmar som ständigt försöker hitta fel i det jag skriver och refererar till eller skriver otrevliga mail. Att jag ändå fortsätter beror kanske på att jag liksom våra fyrbenta vänner är ganska hårdhudad.

Det gör du jättebra P-A ! Vi är många som är SÅ tacksamma , Forumet är oehört värdefullt !!

Link to comment
Share on other sites

Det gör du jättebra P-A ! Vi är många som är SÅ tacksamma , Forumet är oehört värdefullt !!

Instämmer helt med Anette! Jag är också oerhört glad & tacksam för P-A's ovärdeliga kunskap, intresse & hjälp med/om våra fyrfota vänner både här på forumet samt IRL! :)

Link to comment
Share on other sites

Håller verkligen med föregående två - detta forum är verkligen fantastiskt och otroligt bra - så mycket kunskap!!! :)


mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Utesluter det ena det andra?

Jag tycker att det kompenserar, inte konkurerar.

Eller?

Link to comment
Share on other sites

I Danmark har man varje år något som på Svenska kallas Dansk sköldpaddsdag. Detta evenemang startar alltid 9.00 och slutar 16.00 och innehåller föredrag om sköldpaddor, det är uppfödare, veterinärer osv osv som berättar om olika arter, sjukdomar och ex belysning. Jag har själv hållit ett föredrag om rödfotade och tycker att det är väldigt givande eftersom det i stort sätt bara är "sköldpaddnördar" som sitter och lyssnar och ställer frågor.

Jag betalar 175 svkr ( om man inte föreläser) och för det får jag lunch i form av tre riktigt goda mackor och dryck samt kaffe med kaka på em, samt det som är det bästa, jag träffar sköldpaddsvänner från Danmark och Sverige ex Otto H M eller Jeppe som skriver här på forumet.

Det finns de som tar med sköldpaddor till försäljning men det är inget stor utbud, kanske tre fyra stycken. Däremot finns det alltid litteratur och belysning till salu. Detta tror jag är ett vinnande koncept, i stället för mässa med en massa försäljare.

/R

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag var i Köpenhamn i fredags och besökte en zoobutik där ägaren var mycket engagerade i sköldpaddor.

Han berättade bla. om Sköldpaddansdag.

Jag tycker det är en utmärkt ide och funderade en hel del därefter på att vi borde ha något liknande i Sverige.

Jag ställer gärna upp både med att visa några djur, eller annat som kan behövas.

Vore trevligt med bla. några föredrag från kunniga uppfödare, samt en del tillbehörsförsäljning och kanske också djur om detta är ok.

Man kanske kunde lägga detta i samband med något annat reptilevenemang typ Reptilmässan i Malmö till hösten.

Vad sägs, redo att starta upp en svensk Sköldpaddansdag???

P-A..

Jag tycker detta forumet är fantastisk!

Din kunskap och generösa insats är väldigt uppskattad!!!

TACK!!

:-) Helen

Link to comment
Share on other sites

"Mitt sätt att försöka dela med mig av den information jag får genom att läsa litteratur och tidskrifter är genom min hemsida och detta forum.

Men ibland har jag funderingar på att lägga ner forumet när jag tröttnar på medlemmar som ständigt försöker hitta fel i det jag skriver och refererar till eller skriver otrevliga mail. Att jag ändå fortsätter beror kanske på att jag liksom våra fyrbenta vänner är ganska hårdhudad."

Lycka till med en ev sköldpaddsutsällning - jag hoppar av; känns inte meningsfullt

då P-A inte sanktionerar detta.

Jag förstår P-A:s tankar och föresten tack för dina lyckönskningar, vi andra får försöka landa detta trots att du inte ställer upp

Link to comment
Share on other sites

Lycka till med en ev sköldpaddsutsällning - jag hoppar av; känns inte meningsfullt

då P-A inte sanktionerar detta.

Låt inte mig hindra dig. Jag försöker nog ta mig dit om det blir ett intressant program.

Link to comment
Share on other sites

Helen! jag tycker inte att vi ska lägga ner tanken men det kräver en del tänkande för att det ska landa. Lokal, föreläsare osv osv är något som behöver ses över, det blir mycket mer än man tror :)

Vi skulle kanske fila på att starta upp till nästa år och då helst inte krocka med evenemanget i Köpenhamn eftersom en del svenskar åker dit, personligen så tycker jag att det ska vara helt bortkopplat från övriga mässor. Vi får tänka till och höras av på ett annat sätt än att sitta och skriva allt på ett forum.

/R

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Jag skall eventuellt vara med i Köpenhamn nu i maj och då passa på och se hur dom lagt upp sitt evenemang.

Håller med om att vi inte skall lägga ner iden helt utan fundera vidare och se om det finns intresse att hjälpas

åt att ordna något trevligt och intressant.

Är det någon som skall vara med på Sköldpaddansdag i Köpenhamn?

Myser lite nu när jag släppt ut mina stora skalisar för första gången ute i solen.

Man ser riktigt hur dom trivs. Passa på att storstäda hela innerummet till dem, så nu är allt på topp.

Fick förresten två små ungar igår. Bra kläckningar och pigga ungar.

Soliga hälsningar

Helen

Link to comment
Share on other sites

Då ses vi där.

/R

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Grattis till ungarna Helen! :)

Om möjlighet finns, kan jag jag haka på dig till Köpenhamn Helen?!

Vet du lite mer precist om dag , tid, etc?!


mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Helen! jag tycker inte att vi ska lägga ner tanken men det kräver en del tänkande för att det ska landa. Lokal, föreläsare osv osv är något som behöver ses över, det blir mycket mer än man tror :)

Vi skulle kanske fila på att starta upp till nästa år och då helst inte krocka med evenemanget i Köpenhamn eftersom en del svenskar åker dit, personligen så tycker jag att det ska vara helt bortkopplat från övriga mässor. Vi får tänka till och höras av på ett annat sätt än att sitta och skriva allt på ett forum.

/R

Lycka till!

Det skulle vara intressant att få någon rapport framöver om hur planeringen fortskrider.

Link to comment
Share on other sites

Tack P-A, det kan säkert behövas. Om det blir av så hör jag av mig med info.

Till Peter som frågade om datum, det är den 26 Maj, Hoppas det blir på Lantbruksuniversitetet denna gång också.

/R

Link to comment
Share on other sites

Tack Peter!

Vi kan samköra så blir det både mycket trevligare men även lite billigare över sundet och så.

Jag vet inget mer just nu om tid och program. Sören som håller i det skall skicka ett program med tider o föreläsare mm.

Det var tydligen lite ändringar så när han visste mer skulle han skicka det till mig och då får du en kopia.

Ronnie..

Kul att du också skall dit. Vi ses där eller om du vill hänga på samåkningen från Malmö så hör av dig.

Sköldpaddshälsningar från

Helen

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kanon Helen och Ronnie - tack för info!

Klart vi skall samåka - höres framöver! :)

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...