Jump to content
Forum Sköldpaddor

Inner- Ytterfilter


PolyYuna
 Share

Recommended Posts

Funderar på det här med inner- ytterfilter till en sköldpadda.

Ska införskaffa ett 310L och tänkte att Eheim Ytterfilter Professional 3 2075 skulle passa fint till det. Men nu har jag läst massa om Eheim professional 3-filtren och dessa börjar tydligen oftast läcka. Så man kanske ska satsa på ett innerfilter i alla fall. Har ett Eheim innerfilter just nu och är än så länge nöjd med detta dock är karet bara på 60L.

Så jag tänkte höra med alla er vattensköldpaddsägare vad ni har för filter? Inner eller ytterfilter? För- och nackdelar med inner vs.ytterfilter.

Mvh/ Maria

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett stort hemgjort ytterfilter med filtermatta.

Och ett litet innerfilter som jag stoppar vanlig vit filtervadd i.

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte den allra bästa kvaliten på film.....

Men man ser ett litet filter, och det stora har jag gömt bakom dörren, det är en tunna "typ" filter man har till trädgårdsdammar.

DSCN3104.MOV

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett 500liters, till de har jag 2st fluval ytterfilter, de är en 205 och en 203. Tycker dem fungerar hur bra som helst, vattnet känns alltid klart och fint.

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte den allra bästa kvaliten på film.....

Men man ser ett litet filter, och det stora har jag gömt bakom dörren, det är en tunna "typ" filter man har till trädgårdsdammar.

attachicon.gifDSCN3104.MOV

Du har ett riktigt sköldpaddsparadis, väldigt fint. Men är det inte krångligt att göra rent?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett 500liters, till de har jag 2st fluval ytterfilter, de är en 205 och en 203. Tycker dem fungerar hur bra som helst, vattnet känns alltid klart och fint.

Jag har hört att Fluval-filter låter högt, annars ska dom vara bra. Fast jag antar att antingen gillar man Fluval eller Eheim och jag har mer erfarenhet av Eheim. Det lutar åt ett 2075 i alla fall trots läckage-risken. Funderar dock på att även investera i en cirkulationspump som ett komplement till 2075 för att få mer rörelse i vattnet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu är det ju så att jag aldrig har varit ner i dammen och gjort rent nåt.....det bara fungerar.....

Ett stort ytterfilter med ett förfilter på insuget, en syresten som bubblar så det sugs in luft i filtret.

Ett innerfilter som jag packar med filtervadd och byter ett par gånger i veckan eller när det börjar bli taskig cirkulation.

Ytterfiltret har jag inte varit in i på snart ett år.

Delvattenbyte försöker jag göra en gång i veckan.

Ha tålamod med att få igång filtret, överdimensionera gärna filtret ett par gånger, cirkulation i ytan så vattnet blir lite syresatt, mata inte för mycket, och ta bort det dom inte äter upp.....det har jag inga problem med, det som inte sköldisarna tar, äter nån annan upp.

Finns både stora och små malar, fengäddor, öronålar, grodor, hajmal, knorrmalar, guppi, snäckor, mm som tar det som kommer ner.

Och mycket ljus, jag försöker få lite grönt och alger på stenar och växter, dom hjälper till att rena vattnet....

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett EHEIM professionel 3e electronic för 450 liters akvarium till mitt 375 liters, fungerar hur bra som helst, inga som helst problem med läckage pga filtret ;)

Sedan har jag en cirkulationspump som hjälper till med att få fart i vattnet :)

Kan tipsa om en sida som heter http://www.aquaristic.net har köpt mitt filter där ifrån plus filtermaterial och det var inga problem, mycket bra priser, snabb och billig frakt :)

Link to comment
Share on other sites

Dom här har jag skickat efter grejer från någon gång.

www.cyberzoo.se

Edited by Charlieboy
Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att Fluval-filter låter högt, annars ska dom vara bra. Fast jag antar att antingen gillar man Fluval eller Eheim och jag har mer erfarenhet av Eheim. Det lutar åt ett 2075 i alla fall trots läckage-risken. Funderar dock på att även investera i en cirkulationspump som ett komplement till 2075 för att få mer rörelse i vattnet.

Jag har mina i sovrummet, har inga problem. :)

Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga att med EHEIM professionel 3e electronic kan man enkelt sänka farten på filtret så att den blir totalt ljudlös, sedan finns det natt/dag funktion så sänker/höjer filtret farten själv :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir nog ett Eheim Professional 3 2075, enligt Eheim är det ett filter för akvarium upp till 600L med ett flöde på 1250L/tim och då det lutar åt att det blir ett 310L kar bör det väl räcka. Det blir nog även en cirkulationspump som komplement till filtret för att få mer rörelse i vattnet. Eventuellt stoppar jag kanske i innerfiltret som jag redan har också.

Vad tror ni om detta?

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att det blir bra, prova först utan extra cirkulationspump och bara med ditt innerfilter så kan du se om du behöver en extra sedan :)

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att det blir bra, prova först utan extra cirkulationspump och bara med ditt innerfilter så kan du se om du behöver en extra sedan :)

Ja, det ska jag göra. Annars får fiskarna överta innerfiltret och jag fixar något värre till Kimahri.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...