Jump to content
Forum Sköldpaddor
Dynamitella

Mysksköldpadda, Grävbar Landdel?

Recommended Posts

Dynamitella

Hejsan. Jag är relativt ny här i forumet och har bara snabbt browsat lite :) För någon månad sen skaffade jag en liten Sternotherus odoratus. Jag läste på gott i förväg och har gjort i ordning ett 70 liters hörnakvarium till lillen. Han har bara 10 cm vatten då hen fick panik och hade svårt att nå ytan (och verkade inte genomtänkt nog att skynda till närmaste stock). Så nu är det lugnare :)

Jag fick tyvärr ta bort gruset då han jämt simmade runt med stora gruskorn i munnen och verkade svälja dem. (jag tog bort allt substrat samma kväll jag fångade honom med en sten).

Nåväl. Till frågan.

Behöver jag en grävlåda? Sheldon, som "han" heter har aldrig visat intresse för land, utöver de korta spurter han gör över stockarna för att nå andra sidan. Lillen är 4-5 cm över skalet och ej könsbestämd.

Fick höra nyligen att han måste absolut upp på land om jag vill undvika skalröta, och att jag ska sänka värmen i karet för att tvinga upp honom på land under värmelampan. Lika så är det praktiskt taget plågeri att beröva en sköldpadda att gräva, och att paddorna oavsett kön måste ha en grävlåda.

Detta är tvärt om vad jag tidigare hört och läst, då jag bara trodde att könsmogna honor behövde tillgång till att lägga ägg i låda och gräva :)

Självklart förstår jag att alla paddor som gillar land säkert gillar att gräva också, men just min padda verkar inte alls vilja ha med land och luft att göra öht. Så att gå över lik för att fixa låda känns jobbigt bara.

Vad tycker ni? Jag kommer självklart lyssna och ta åt mig råd.

post-9295-0-98346800-1361742509_thumb.jp

P-A

World chelonia trust (USA) föreslår grunt vatten på solplatsen så att sköldpaddan kan sola utan att lämna vattnet. http://www.chelonia.org/Articles/sternotheruscare.htm

Musk turtles do a great deal of “bottom walking”, because of this I suggest using shallow water to allow them to easily reach the surface to breathe. For hatchlings I would suggest a water depth of 2 to 4 inches (5 to 10 cm) with one end built up with rocks to provide a dry basking spot. It is possible that they will seldom use this. Musk turtles do very little basking but the addition of a shelf just below the surface of the water gives them another option to bask – in this case without leaving the water.

Dynamitella

World chelonia trust (USA) föreslår grunt vatten på solplatsen så att sköldpaddan kan sola utan att lämna vattnet. http://www.chelonia.org/Articles/sternotheruscare.htm

Detta har jag läst också, och har därför en rot snedställd i vattnet som tillåter 100% solning under vatten, upp till 100% ovan vatten. Och allt där i mellan. Så han kan själv bestämma om han vill ha bara tassarna blöta eller inte alls/hela skalet. Ibland vilar han där och blundar :)

Men det är just grävhörnan jag är osäker på.. Behövs det? (ovan vatten)

Edited by Dynamitella

PiercedDoll

De behöver bara en grävbart substrat om de är en hona och då behövs de inte för än de blir könsmogna, vilket är några år. självklart skadar de inte att ha de till alla sköldpadda, men de behöver de inte.

Har du bara en värmelampa över landen? Du måste ha en glödlampa som ger uv-a/b som är för reptiler, annars kommer hen definitivt inte sola, och då finns de risk att hen får skalröta eller mjuktskal.

Edited by PiercedDoll

Dynamitella

De behöver bara en grävbart substrat om de är en hona och då behövs de inte för än de blir könsmogna, vilket är några år. självklart skadar de inte att ha de till alla sköldpadda, men de behöver de inte.

Har du bara en värmelampa över landen? Du måste ha en glödlampa som ger uv-a/b som är för reptiler, annars kommer hen definitivt inte sola, och då finns de risk att hen får skalröta eller mjuktskal.

Jadå :) Jag har en värmelampa och en lampa med UV-a&b. Uv-lampan är riktad så att den når hela karet (men genrerellt rakt över sol-platsen), och värmelampan är bara riktad på en av rötterna där han kan sola. Han har också olika platser med olika värme och ljustillgång (så att lillen kan välja själv).

Men det var bra att höra. Då har jag inte fått allt om bakfoten.

Fast, jag kommer nog ge honom/henne tillgång till en låda med mysigt substrat när jag byter upp karet mot ett större.

Tack.

Edited by Dynamitella

P-A

Jadå :) Jag har en värmelampa och en lampa med UV-a&b.

Vad heter lampan?

Vilket avstånd sitter den på?

Dynamitella

Vad heter lampan?

Vilket avstånd sitter den på?

ReptiGlo 10.0 UVB/UVA 13w & SunGlo Tight beam "basking spot lamp" 50w.

Jag vet att det är kassa lampor, och ska införskaffa bättre grejer inom kort. Detta inhandlades lite i panik då paddan kom oväntat (har läst här i forumet om bra lampor och browsar efter bäst pris as we speak).

De sitter på ca 40 cm avstånd. Det är 35 grader på stocken under värmelampan. Plus-minus 5 grader beroende på om han är precis exakt i mitten eller i utkanten.

Edited by Dynamitella

Regna

När man läser om den här artens beteende i naturen framgår det ganska tydligt att de inte är några soldyrkare direkt. Även om de solar ibland så håller de tydligen mest till på botten, så Sheldon vet nog vad han håller på med. På den här sidan om man scrollar ner lite finns ett par bilder på vilda S.O. som är helt överväxta med alger, och man ser också deras naturliga miljö.

Deras habitat är tydligen främst grunda dammar och vattendrag med dybotten. När du startar upp ett nytt akvarium kan du kanske börja i god tid och bygga upp en fin dybotten med växter och ruttnande stockar - mmm vad mysigt :D

P-A

ReptiGlo 10.0 UVB/UVA 13w & SunGlo Tight beam "basking spot lamp" 50w.

Jag vet att det är kassa lampor, och ska införskaffa bättre grejer inom kort. Detta inhandlades lite i panik då paddan kom oväntat (har läst här i forumet om bra lampor och browsar efter bäst pris as we speak).

De sitter på ca 40 cm avstånd. Det är 35 grader på stocken under värmelampan. Plus-minus 5 grader beroende på om han är precis exakt i mitten eller i utkanten.

ReptiGlo 10.0 13 W ger nästan ingen UV på 40 cm avstånd. Men frågan är kanske om denna art behöver så mycket om den inte uppskattar solsken.

Du behöver inte browsa efter bästa pris om det är Solar Raptor du väljer. Sköldpaddsgrejer har lägst pris. :)

Dynamitella

ReptiGlo 10.0 13 W ger nästan ingen UV på 40 cm avstånd. Men frågan är kanske om denna art behöver så mycket om den inte uppskattar solsken.

Du behöver inte browsa efter bästa pris om det är Solar Raptor du väljer. Sköldpaddsgrejer har lägst pris. :)

Det är bara så högt eftersom jag har ett 50 cm högt akvarium med bara 10 cm vattenstånd :) Men jag lyckades sänka ner lampan ytterligare. Nu är där 25 cm, ungefär.

Sheldon har också varit uppe och klättrat lite sen jag tog bort doppvärmaren. Nu är där rumstemp i karet och varmt på land. Så han myser då och då i det grunda vattnet och solar.

Okej, tack så mycket :)

Edited by Dynamitella

Dynamitella

När man läser om den här artens beteende i naturen framgår det ganska tydligt att de inte är några soldyrkare direkt. Även om de solar ibland så håller de tydligen mest till på botten, så Sheldon vet nog vad han håller på med. På den här sidan om man scrollar ner lite finns ett par bilder på vilda S.O. som är helt överväxta med alger, och man ser också deras naturliga miljö.

Deras habitat är tydligen främst grunda dammar och vattendrag med dybotten. När du startar upp ett nytt akvarium kan du kanske börja i god tid och bygga upp en fin dybotten med växter och ruttnande stockar - mmm vad mysigt :D

Ja, så har jag också sett det :) Men så har de också hittats uppe i sneda träd (!) då de klättrar för att komma åt solen ifred i det vilda.

Planen är att ha någon slags botten med sand och större stenar, växter och rötter. En enda stor hög med mysigheter.

Också äter han inte mina guppys, så det kanske kan gå att husa dem tillsammans och få lite nytta av kaoset också :)