Jump to content
Forum Sköldpaddor

Tips Och Råd Om Falsk Kartsköldpadda


PolyYuna
 Share

Recommended Posts

Hej,

Fick en liten pojke i födelsedagspresent, Kimahri, och har lite frågor. (Jag har läst på innan om sköldpaddor och specifikt om Kartisar innan jag fick honom, så det var ett genomtänkt beslut att få honom i present + att jag fyllde 27 så jag är inget barn.)

Vad är det för skillnad på att ha ett UV-lysrör och en UV-lampa?

Just nu får han pellets eller fryst sköldpaddsmat 1 gång om dagen i en separat burk, innehåller detta för lite kalk och vitaminer? Bör jag köpa tillskott?

Hur mycket kan man hålla på med dom? Vill gärna att han blir van vid kontakt med människor då han kommer bli större med tiden och jag bara har en 100% fungerande hand. Har läst att Kartisar kan vara ganska nervösa.

Har just nu grus i botten, men ska snarast byta till något annat då dom tydligen gärna äter gruset. Men kom gärna med tips om vilket bottenmaterial som passar bäst, det ska funka med växter för att kunna efterlikna den naturliga miljön och hålla honom sysselsatt med växterna för dom gillar han som jag har i.

Som sagt alla tips och erfarenheter är gärna välkomna, allt för att Kimahri ska må så bra som möjligt och bara få vara det fantastiska djur som sköldpaddor är.

Mvh/ Maria

Link to comment
Share on other sites

Ett UV-lysrör ger inte lika mycket som en bra UV-lampa. Det ger inte heller någon värme. Det bästa till solplatsen är en lampa som ger både UV och värme. Det finns olika sorter, men jag skulle verkligen rekommendera en HID-lampa. Den är dyrare, men håller längre och ger ett mycket behagligare och mer naturligt ljus. Den flimrar inte heller. Jag har just bytt ut mina sista "gamla" lampor mot HID och tycker det var värt varenda öre. http://skoldpaddsgrejer.shop.textalk.se/belysning/hid-belysning/

Sedan kan du komplettera med ett dagsljus-lysrör som allmänbelysning.

Mitt favorit-bottenmaterial är kantfolie (gummiduk) till damm med pålimmat smågrus. Finns i olika bredder som metervara, tex 60 cm bred för 250:- per meter. Lätt att hålla rent och ser trevligt ut. Växterna kan man ha i grus- eller jordfyllda krukor. Det finns olika "krukor" för vattenväxter av plastnät, väv, kokos etc. Andra bra behållare är gamla kopparbyttor, eftersom koppar (även mässing) är renande och motverkar alger. Det finns också växter - tex i släktet Anubias - som inte behöver något substrat utan man kan surra fast dem vid en rot eller en större sten.

Eftersom du matar honom i en separat burk så kommer han säkert att vänja sig vid att bli hanterad.

Link to comment
Share on other sites

Ett UV-lysrör ger inte lika mycket som en bra UV-lampa. Det ger inte heller någon värme. Det bästa till solplatsen är en lampa som ger både UV och värme. Det finns olika sorter, men jag skulle verkligen rekommendera en HID-lampa. Den är dyrare, men håller längre och ger ett mycket behagligare och mer naturligt ljus. Den flimrar inte heller. Jag har just bytt ut mina sista "gamla" lampor mot HID och tycker det var värt varenda öre. http://skoldpaddsgrejer.shop.textalk.se/belysning/hid-belysning/

Sedan kan du komplettera med ett dagsljus-lysrör som allmänbelysning.

Mitt favorit-bottenmaterial är kantfolie (gummiduk) till damm med pålimmat smågrus. Finns i olika bredder som metervara, tex 60 cm bred för 250:- per meter. Lätt att hålla rent och ser trevligt ut. Växterna kan man ha i grus- eller jordfyllda krukor. Det finns olika "krukor" för vattenväxter av plastnät, väv, kokos etc. Andra bra behållare är gamla kopparbyttor, eftersom koppar (även mässing) är renande och motverkar alger. Det finns också växter - tex i släktet Anubias - som inte behöver något substrat utan man kan surra fast dem vid en rot eller en större sten.

Eftersom du matar honom i en separat burk så kommer han säkert att vänja sig vid att bli hanterad.

Tack så mycket för dina tips! Lampor finns det massor av, man kan lätt bli lite förvirrad.

Link to comment
Share on other sites

Jag har grus till min kartis. Han äter aldrig av det. Det är säkerligen individuellt betingat om de äter grus eler inte. Han är ca 15år gammal.

Link to comment
Share on other sites

Mina kartpaddor har sand som bottenmaterial, tycker det är lättare att hålla rent då all skit inte tränger ner lika lätt som det gör med tex grus, utan flyter uppe på till pumpen.

Jag matar med mycket grönt eftersom dom är "vuxna", under vinterhalvåret får dom pellets och under sommarhalvåret får dom maskar, sniglar och annat som dom tycker om, utöver allt grönt. Och sist men inte minst så får dom sepiaskal att tugga på, brukar lägga i 2-3 bitar stora som en matsked en till två gånger i månaden, beroende på hur mycket dom är intresserade av det.

Kartsköldpaddor är vad jag läst och förstått väldigt skygga, mina är inte så farligt skygga av sig, dom går upp och solar sig när man är i rummet, och går man lite försiktigt fram så kan man klappa dom när dom solar.

Men dom kan bli väldigt rädda om man råkar överraska dom när dom är på land, tex går lite hastigt in i rummet och sådant. Då hinner man inte ens se att det var någon sköldpadda på land :)

Link to comment
Share on other sites

måste bara fråga kantfolie (gummiduk) till damm med pålimmat smågrus var kan man finna det?? finns det någon bra butik :)

kan också berätta att min kartis är en skyggis när han ligger på landdelen men i vattnet och när jag tar upp honom är han väldigt nyfiken och pratig :)

Link to comment
Share on other sites

Det brukar finnas i större trädgårdsbutiker som har material för dammbygge. Då jag handlade senast var det onlinebutiken alltfortradgarden.se som hade bäst priser.

Link to comment
Share on other sites

Mina kartpaddor har sand som bottenmaterial, tycker det är lättare att hålla rent då all skit inte tränger ner lika lätt som det gör med tex grus, utan flyter uppe på till pumpen.

Jag matar med mycket grönt eftersom dom är "vuxna", under vinterhalvåret får dom pellets och under sommarhalvåret får dom maskar, sniglar och annat som dom tycker om, utöver allt grönt. Och sist men inte minst så får dom sepiaskal att tugga på, brukar lägga i 2-3 bitar stora som en matsked en till två gånger i månaden, beroende på hur mycket dom är intresserade av det.

Kartsköldpaddor är vad jag läst och förstått väldigt skygga, mina är inte så farligt skygga av sig, dom går upp och solar sig när man är i rummet, och går man lite försiktigt fram så kan man klappa dom när dom solar.

Men dom kan bli väldigt rädda om man råkar överraska dom när dom är på land, tex går lite hastigt in i rummet och sådant. Då hinner man inte ens se att det var någon sköldpadda på land :)

Hur funkar det med sand när du gör rent hela akvariet? Går det bra att få ur sanden och göra rent den? Min kartis får sköldpaddsformade kalkstenar. Ja, jag har också läst det. Men det är som du skriver, han solar när vi är i rummet fast överraskar man honom glider han oftast ner.

Link to comment
Share on other sites

Jag har grus till min kartis. Han äter aldrig av det. Det är säkerligen individuellt betingat om de äter grus eler inte. Han är ca 15år gammal.

Jag har inte sett att han äter av det, men vill ju helst inte upptäcka senare att han har gjort det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur funkar det med sand när du gör rent hela akvariet? Går det bra att få ur sanden och göra rent den? Min kartis får sköldpaddsformade kalkstenar. Ja, jag har också läst det. Men det är som du skriver, han solar när vi är i rummet fast överraskar man honom glider han oftast ner.

Jag tar inte upp sanden ur akvariet utan låter den ligga kvar nästintill orörd, jag brukar suga lite lätt ca 1 cm av sanden ibland när jag gör stora vattenbytet.

Sedan brukar mina paddor gräva runt i sanden, så då behöver inte jag böka runt och suga upp eventuellt småskräp, det följer då med in i pumpen :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tar inte upp sanden ur akvariet utan låter den ligga kvar nästintill orörd, jag brukar suga lite lätt ca 1 cm av sanden ibland när jag gör stora vattenbytet.

Sedan brukar mina paddor gräva runt i sanden, så då behöver inte jag böka runt och suga upp eventuellt småskräp, det följer då med in i pumpen :)

Så du kokar aldrig sanden? Då måste det ju bli massa bakterier.

Link to comment
Share on other sites

Så du kokar aldrig sanden? Då måste det ju bli massa bakterier.

Men det är väl vad det finns i deras naturliga miljö, det finns bra och dåliga bakterier.

Ska man ha ett så naturligt och bra ekosystem i akvariet som möjligt så behöver man de godartade bakterierna, hos mina paddor bor det fiskar och växter, iaf försöker jag med väter, det brukar sluta med små stubbar :)

Jag tror inte det är speciellt bra med ett "sterilt" akvarium, känns inte naturligt :(

Link to comment
Share on other sites

Men det är väl vad det finns i deras naturliga miljö, det finns bra och dåliga bakterier.

Ska man ha ett så naturligt och bra ekosystem i akvariet som möjligt så behöver man de godartade bakterierna, hos mina paddor bor det fiskar och växter, iaf försöker jag med väter, det brukar sluta med små stubbar :)

Jag tror inte det är speciellt bra med ett "sterilt" akvarium, känns inte naturligt :(

Ja, så är det ju att man kokar bort dom bra bakterierna också. Jag hade två växter i men nu har jag bara en, verkar som att han inte tycker om den som är kvar. Har märkt att rötterna verkar vara godast enligt honom så jag ska nog låta bli att ta bort krukan som växterna är i när man köper dom. Jag har två Ancistrus som gärna sitter på skalet på Kimahri, det är dom enda fiskarna som jag har tillsammans med honom.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 4 stycken Ancistrus och 30+ Guppys, växter brukar jag plantera in titt som tätt men dom varar oftast inte så länge :P

Edited by Edvin-89
Link to comment
Share on other sites

Jag har 4 stycken Ancistrus och 30+ Guppys, växter brukar jag plantera in titt som tätt men dom varar oftast inte så länge :P

Sitter dina Ancistrus också på skalet på sköldpaddorna? Det försvinner aldrig nån Guppy ibland?

Link to comment
Share on other sites

Jo dom brukar sitta på paddorna ibland :P men mina är ganska små än så länge så dom är inte så modiga, utan gömmer sig när Larry och Garry kommer ^^

Sedan finns det inte så mycket för dom att äta där så tror inte dom är jätte intresserade :)

Jodå, någon guppy försvinner det ibland, tex när man matar paddorna så ska dom vara där och äta av deras mat, då har det åkt ner någon har man sätt, eller när akvariet varit släckt en stund, då passar dom på när fiskarna ligger vid ytan och vilar, så kan man höra ett litet slurkande plask :P

Men i det stora hela så försvinner det inte så många, dom orkar inte anstränga sig så mycket för att få tag på dom :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...