Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vilken Art?


Crappy
 Share

Recommended Posts

Har blivit med 2 vatten-sköldisar som bor i en 200l tråg med UV-lampa och land del . Efter diverse googlande misstänker jag att de är två olika arter. Behöver verkligen veta vilken art så att man kan sköta dem rätt. Hoppas det finns expert hjälp här? IMG_7811.jpgIMG_7808.jpgIMG_7805.jpg

Link to comment
Share on other sites

Misstänker att sköldpadda nr 2 är en Gulbukad. Men den första är inte ett dugg lik.

Link to comment
Share on other sites

Den första: Chinemys reevesii

Kan du ta en sidobild på huvudet på den andra?

Och en bild på bukskölden.

Link to comment
Share on other sites

Håller med förgående talare.

Och de ser friska och fina ut, och väldigt små, antagligen inte färdigvuxna. Tex gulbukade blir ju ca 20-30cm överskalet när de är vuxna :)

Link to comment
Share on other sites

Coolt, hoppas verkligen de blir stora :) Är svag för stora fiskar <3

De köptes från en Zoo-affär för ca 1 år sedan av förra ägaren så de är troligtvis unga. Har haft tillgång till UV-lampa, värmesten, kalk, dagliga vattenbyten och blivit matade varje dag. De blev inneboende här för att förra ägaren inte orkade med att hålla rent dvs delvattenbyten efter matning. Hon blev överlycklig när jag berättade att jag aldrig matar dem i karet utan i en plastbalja på sidan om och därför inte behöver göra delvattenbyten. Hon hade heller ingen aning att de var olika arter, vid försäljning av djur borde säljaren (i detta fall Zoo-handlaren) vara mer insatta i vad de säljer.

Eftersom detta är min första kontakt med reptiler blir jag glad över att höra att du tycker att de ser hälsosamma ut.

Edited by Crappy
Link to comment
Share on other sites

Den första är absolut inte nån Trekölssköldpadda, utan en Kinesisk Halsbandad Vattensköldpadda (Ocadia sinensis)

Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

Den första är absolut inte nån Trekölssköldpadda, utan en Kinesisk Halsbandad Vattensköldpadda (Ocadia sinensis)

Mvh :)

Visst är det så.

Link to comment
Share on other sites

OK då förstår jag varför andmaten och de övriga växterna i baljan så kraftigt har reducerats. Måste ge den ännu mera grönt att äta. Paddorna verkar i alla fall fungera bra ihop. Om den ena går upp för att sola följer den andra efter och vice versa. De är alltid tillsammans är vatten sköldpaddor flockdjur i grunden?

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen med art bestämningen :)

Ni räddade säkert denna padda från en långsam död pga fel diet (för hög dos protein och för lite grönt). Är av den fulla övertygelsen att man skall vara påläst innan man skaffar djur oavsett om det gäller hundar, hästar, fiskar osv och då särskilt så svåra djur som sköldpaddor (enligt mig eftersom de inte har sociala interaktioner med människor på samma sätt som däggdjur). Man bör skaffa nätverk av människor med kompetens som man litar på, läsa den litteratur som finns, googla och bilda sig en egen uppfattning utifrån teori och egen och andras erfarenhet . Jag blev liksom ofrivilligt sköldpaddsägare även om det är mycket trevligt och ett äventyr. Försöker i alla fall förbättra min reptildjurs kunskap som var lika med noll för två veckor sedan. Spenderar kvällarna med att läsa de böcker jag kommit över, hittar dock bara engelskspråkig litteratur och någon ytlig bok (mer riktad till barn) på svenska. Vad bör jag läsa? Var hittar jag den kunskap jag i dagsläget inte vet om att jag behöver för att paddorna skall frodas?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...