Jump to content
Forum Sköldpaddor

Pilsk Sköldpadda Och En Historia Med Lyckligt Slut...


Tom och Thilda
 Share

Recommended Posts

Hej på er.

För ca 8 mån sedan tog jag över en stackars sköldpadda som ej haft det så bra här i livet. Det är en rödörad hane som de förra ägarna TROR är mellan 10 o 15 år. Innan han flyttade hem till mig bodde han i ett akvarium med 10 cm vatten...en tegelsten som landdel i ett akvarium med måtten 35x70x40... cm..han hade ingen uv lampa eller uppvärmning av vattnet...han levde av chickybits och räkor. Enligt ägaren vägrade han äta något annat. han har även gått långa perioder på land, dvs ute i lägenheten...ibland upp tlll en vecka...ägaren berättade att de kunde hitta honom under soffan efter ett par dagar....

jag tog honom till en veterinär när han flyttade hit eftersom hans framben är missbildade...han har levt under så dålig förhållanden att hans framben har växt "fel"...han har som klumpfötter....det beror troligtvis på att han gått för mycket på golv samt brist av kalk när han växte upp...enligt veterinären var det oklart om tom skulle klara sig men han hade troligtvis inte ont av hans deformerade ben..han har inga problem med att simma eller så...jag beslöt mig iallafall för att försöka få honom frisk...

Jag började med att köpa ett ordentligt akvarium till honom på 55x160x70 cm....han har nu 40 cm vatten att simma i...en stor landdel med solplats (uv och spot) samt en svalare del. han har uppvärmt vatten med rätt bakteriebalans...han äter ordentligt ( i separat tank)...pellets, ruccola, levande fisk, frukt etc...får vitaminer och mår nu gott...

när han flyttade hem till mig var han helt grå...hade inga färger alls..gick inte att se att han faktiskt var en rödörad.... nu har han fina färger och är aktiv som 17...

så jag lyckades med uppdraget och idag är han en aktiv glad sköldpadda som ser välmående ut ( om man bortser från klumpfötterna)...

jag har dock en fråga till er som har mer erfarenhet av mig....Tom har alltså levt ensam i hela sitt liv...för ett par månader sedan, när han började bli riktigt frisk börjar han uppvisa parningsbeteenden...så fort jag visar mig i rummet är ha framme vid glaset och "darrar" med frambenen mot mig....jag undrar nu om sköldpaddor har "parningsperioder"? eller om han alltid kommer att vara så här pilsk?...

Jag skulle så gärna vilja skaffa en kompis till honom (det finns sååå många sköldisar där ute som skulle behöva ett nytt hem)...MEN vad jag förstått ska en hane helst ha flera honor för att inte stressa och jaga honan så mycket....och mitt akvarium är då för litet och jag kan inte ha större....2 hanar har jag förstått är uteslutet....eftersom de kan vara rätt aggressiva mot varandra...

har någon av er erfarenhet av att ha haft en hane som levt ensam länge och sedan skaffat sällskap till honom? hur har det gått? ni som har flera honom till er hane, hur stort har ni till dem? är det någon som har EN hona till sin hane? hur fungerar det?....

tack på förhand

thilda o tom

Link to comment
Share on other sites

Har du bilder??? :) på hur han såg ut och hur han ser ut nu? Intressant!

Jag tog nyss över 2 gulbukade tjejer från nån tjej... Dom hade det inte bra fy :/

Link to comment
Share on other sites

Har du bilder??? :) på hur han såg ut och hur han ser ut nu? Intressant! Jag tog nyss över 2 gulbukade tjejer från nån tjej... Dom hade det inte bra fy :/

hej tyvärr har jag inga bilder som visar hur han såg ut när han kom...kom mig aldrig för att ta några.. :( .. men jag ska lägga ut lite nya bilder på min profil så fort jag fått tillbaka min telefon som är på lagning...

Link to comment
Share on other sites

Darrandet med frambenen ovanför huvudet är väl mer att han "utmanar" dig?

Min gulörade gör det ganska ofta mot baksidan av tanken, där jag har min bakgrund. Jag tror han ser sin egna spegelbild nämligen.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen...vad jag har förstått är detta hanens sätt att uppvakta honan innan parning....ställer sig nos mot nos och fladdrar/vibrerar med frambenen....men det kan ju säkert vara så att detta beteende används i annat avseende med. min hane har ju aldrig träffat en hona så han kanske har utsett mig till lämpligt offer...det ska tilläggas att det är bara gentemot mig och speciellt mina händer han gör så här...andra personer bryr han sig föga om....

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket möjligt du har rätt, min sköldpadda har dock aldrig gjort det mot någon person vad jag har märkt. Utan endast mot sin egen spegelbild.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de är ett parningsbeteende. Antaligen är de tillfälligt, de brukar ha parningsperioder någon gång om året :)

Link to comment
Share on other sites

Vuus....då är din sköldpadda kanske lite egenkär...hehe....

PiercedDoll...skönt att veta att det är en period, då kanske det avtar snart...

ingen av er som har erfarenhet av eller vet någon annan som har erfarenhet av att låta en "gammal" hane få en vän???

Link to comment
Share on other sites

ingen av er som har erfarenhet av eller vet någon annan som har erfarenhet av att låta en "gammal" hane få en vän???

Här har du en som har gett en hane en ny kamrat. Eller ja, egentligen är det en hona som fick en ny lekkamrat. Honan hade levt själv i princip hela sitt liv, hur det är med hanen är okänt. Han är en hittesköldpadda.

jag har dock en fråga till er som har mer erfarenhet av mig....Tom har alltså levt ensam i hela sitt liv...för ett par månader sedan, när han började bli riktigt frisk börjar han uppvisa parningsbeteenden...så fort jag visar mig i rummet är ha framme vid glaset och "darrar" med frambenen mot mig....jag undrar nu om sköldpaddor har "parningsperioder"? eller om han alltid kommer att vara så här pilsk?...

När det gäller min hane så upplever jag att han alltid är är beredd på det bästa, men att intensiteten är olika. Vissa perioder så får honan inte vara ifred alls och det sker en del "envisa" parningsförsök, medan andra perioder så ger han upp väldigt snabbt och knappt bryr sig. Och det är till 99% nattetid uppvaktningarna sker. Så fort timern slår av ljuset så sätter parningsförsöken igång. Ja, de perioder han är intresserad då..

Jag skulle så gärna vilja skaffa en kompis till honom (det finns sååå många sköldisar där ute som skulle behöva ett nytt hem)...MEN vad jag förstått ska en hane helst ha flera honor för att inte stressa och jaga honan så mycket....och mitt akvarium är då för litet och jag kan inte ha större....2 hanar har jag förstått är uteslutet....eftersom de kan vara rätt aggressiva mot varandra...

har någon av er erfarenhet av att ha haft en hane som levt ensam länge och sedan skaffat sällskap till honom? hur har det gått? ni som har flera honom till er hane, hur stort har ni till dem? är det någon som har EN hona till sin hane? hur fungerar det?....

Som sagt så vet jag inte om min hane var ensam från början, men han parades iaf ihop ensam med en annan sköldpadda som levt länge på egen hand. De lever tillsammans i ett helfyllt akvarium på 540L, med en extern landdel.

Som du säger så rekommenderas det ju att man skall ha 2 eller flera honor med en hane, och jag förstår varför. I början när de introducerades för varandra så var det, i ärlighetens namn, lite väl mycket jagande och bitande. Hanen var väldigt aggressiv den första tiden och lämnade inte honan ifred ens 1 sekund. Det var så illa att hon till och med blev uppjagad på land för att söka skydd. Så fort hon slank ner i vattnet igen så var han där och uppvaktade henne bryskt.

MEN, efter en tid så svallade detta beteende ner sig ordentligt. Numer lever de i harmoni (oftast, är bråk så går det milt till) och de verkar komma bra överens. Jag har inte sett varken något riktigt bitande eller jagande de senaste åren.

Så i längden så kan det säkert funka, men frågan är om det är värt stressen för honan i början. Nu är det ju inte säkert att det skulle bli samma för dig om du parade ihop 2 sköldpaddor. Det kan ju både bli värre och bättre. Om du ger dig på ett försök så ha koll på deras beteende gentemot varandra. Ha en backup-plan ifall det blir för stökigt mellan dem. Försök skapa lite gömställen i akvariet så honan kan gömma sig från hanen, eller på annat vid smita undan en stund.

Tar du över en rödörad hona via (exempelvis) blocket så kan du ju kolla med ägaren om du kan få en testveckan innan du bestämmer dig, så hinner du förhoppningsvis se om de håller sams eller ej.

Edited by TMNT
Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar....jag väntar nog till sommaren innan jag bestämmer mig...vore så kul om det skulle fungera...jag kommer inte att köpa en "ny" sköldpadda utan försöka hjälpa någon som är oönskad...men jag väntar som sagt till sommaren då Tom får flytta ut i dammen....där har de mer plats att bekanta sig med varandra...o då kanske de har lugnat sig innan de blir höst och flyttar in igen...

tack för ditt svar o vad kul att det fungerar bra för dig...

Link to comment
Share on other sites

Jag har två omplacerings-sköldpaddor som bott tillsammans länge ca 10 år) i ett alldeles för litet akvarium (tillsammans hade de 90x50x50).

I början gick allt bra (de är ju vana med varann), men ju friskare de blev och ju bättre de mådde hos oss, desto värre blev det med parningsförsöken. Vår lilla hane var på honan oavbrutet och tillslut bet hon ifrån rejält. Han fick två kloskador som vi snällt fick besöka veterinären för. Beordrades antibiotika i 1.5 månad.
Ena klon läkte fint, andra tappade han efter ytterliggare en bitskada. Fick en till kur antibiotika och 3 dar innan han skulle sluta den, blev han återigen biten, så nu är hans tå/klo amputerad.

Totalt blev det 3.5 månad med antibiotika och vi har idag fått separera dem.

Nu väntar vi bara på att kunna få hem våra nya akvarium som vi specialbeställt till dem :) Men jag hoppas att det kan gå bra för dig att föra ihop en hane och en hona. Alla behöver ju inte ha den otur vi hade :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar....jag väntar nog till sommaren innan jag bestämmer mig...vore så kul om det skulle fungera...jag kommer inte att köpa en "ny" sköldpadda utan försöka hjälpa någon som är oönskad...men jag väntar som sagt till sommaren då Tom får flytta ut i dammen....där har de mer plats att bekanta sig med varandra...o då kanske de har lugnat sig innan de blir höst och flyttar in igen...

tack för ditt svar o vad kul att det fungerar bra för dig...

Det låter som en bra plan, där har de som sagt mer plats så de kan dra sig undan om det blir för intensivt. Hur stor damm har du? Har du andra djur i den?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...