Jump to content
Forum Sköldpaddor

Behöver Era Tips Och Råd, Omhändertagen Kartsköldpadda!


kramisen
 Share

Recommended Posts

hej på er :)

jag är ny här och skriver till er då jag behöver all hjälp och råd jag kan få :unsure:

min bror och hans sambo köpte för ett år sedan en då för dom okänd vatten sköldpadda/art i en zoo-affär

då dom skulle ha en i tron att den var lättskött. utan att vara påläst så införskaffade dom då en vattensköldpadda.

efter ungefär ett halvår skulle dom på lång semester och min mor fick då ta hand om den.

det jag fick se var ett akvarium på 60 liter, en sten som landdel, inga växter (som min bror sa: han äter upp växterna hela

tiden :huh: vad hade han väntat sig av ett djur som till stor del äter växtkost!?!)

ingen varierad kost, inga regelbundna en gång i veckan vattenbyten, super lite vatten i, inget extra kalk utöver det som fanns i pelletsen.

väl hemma hos min mor blev det heller inte skött och när jag försökte lära henne samt läsa på åt henne och mig visade sig att hon inte har något intresse för den lille krabaten. hon gjorde inget vattenbyten= 0, akvarium luckan/taket var stängt på grund av katterna så det blev kondens och han hade lavastenar i som han stötte i hela tiden när han simmade, sköldpaddan fick alger på skalet när han inte fick vattenbyten samt all kondens och nu har han skalröta i tidigt stadium. :angry:

han skall flytta med mig till min nya lägenhet när jag flyttar om fyra veckor, nu har jag börjat behandla snutten med tandborste och jodopaxlösning på skalet i fyra dagar och han har fått vara ur akvariumet långa stunder under dagen under värme lampa som inte finns där han har sin landdel med magneter inne i akvariumet som jag köpte åt honom som en tillfällig lösning, på grund av katterna och locket måste vara på men luckan öppen nu då efter att jag tagit över hans skötsel i hemmet hos mamma.

men fyra veckor till så får han ett hem hos mig som tagit sig tiden att läsa på så mycket som möjligt. letar också förbrilt efter ett 250 liter till 300 liters akvarium åt honom som inte kostar skjortan men går bet på det just nu. har tagit bort lavastenarna, han har fått en landdel i akavriumet som en nödlösning då jag inte får göra så mycket med hans akvarium hos mamma.

fråga ett

Läste att man skall hålla på med jodpaxlösning 2 gånger dagligen i 14 dagar och begränsa vatten vistelsen i akvariumet, söka veterinär vård om det spridit sig, stämmer detta?? gör jag rätt??

fråga två

Hur ofta skall man ge honom mat, han är ungefär runt året nu och får pellets varje morgon, på eftermiddagen får han något av detta: morot, sallad, han har en växt i akvariumet och skall också köpa andmat till honom. kan jag mata honom i en större genomskinlig hink så länge tills han får flytta med mig för lättare renhållning?? :rolleyes:

fråga tre

finns det någon a-ö om giftfria växter och grönt man kan ge honom här på detta forum :)

han har ett lysrör för vatten sköldpaddor med uv-ljus och fått mer vatten att simma i.

har ni fler tips dela gärna med er :) är så trött på människor som inte kan tänka först på om djur verkligen är något att ha, samt på sitt djurs bästa och att dom också är levande varelser som också har behov som måste fyllas oavsätt om det är en fågel, en reptil, en stor elefant o.s.v och att man måste vara på läst ordentligt innan man införskaffar ett djur <_<

kommer nog att fråga mer men detta var allt från mig just nu, han är en ur charmig falsk kartsköldpadda vad jag har läst mig till :) kan sätta in fler bättre bilder på honom så fort jag fått en bra bild på honom och hans fina söta huvud :)

// Johanna.

post-9211-0-22897800-1359746198_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

bilden ovan är före jag började med behandlingen, han är mycket bättre nu :)

// Johanna.

Link to comment
Share on other sites

Usch vad hemskt! Bra att du tar hand om den!

De enda jag kan komma och tänka på just nu är att du måste ha en uva-ubv lampa, en spot typ, inte bara lysrör. Hur stor är sköldpaddan? Om du mäter undersidan av skalet. Och mata inte så ofta, de kan lätt bli överviktiga. Är osäker på vad just kartsköldpaddor äter, men de bör nog inte ha mat oftare än vartredjedag.

Och hur varmt är vattnet?

Edited by PiercedDoll
Link to comment
Share on other sites

tack :) okej, hum, skall införskaffa en sådan lampa också, men kan bli svårt nu som sagt, lättare sen när han flyttar med mig :) hans värme är 25 grader i vattnet :) det är väldigt lite foder fakta om just kartsköldpaddor på Internet men fann massor om hur andra skall utfodras både med växterna och köttdelen så jag kör på det :rolleyes: jag skall mäta honom också.

Link to comment
Share on other sites

Att mata i en separat hink är en bra vana. Även när han får stort akvarium och täta vattenbyten är det bäst att ge pellets och annan mat i en hink/balja. Blad, tex maskrosblad, och vattenväxter kan man förstås ge i akvariet.

Jag tror att jodopaxen ska vara ganska utspädd, så att den ser ut som te ungefär.

Det gamla akvariet kan du använda till att odla vattenväxter så att de blir stora och fina innan de blir mat.

Link to comment
Share on other sites

okej, då har jag tänkt rätt där angående att ge fodret i en hink :lol: funderar på kan man ge dom örter så som citronmeliss, basilika, timjan, organo, persilja, mynta?? kan man ge gurka, krasse, paprika ??

bra idé det där med det gamla akvariumet som växtodlare.

oj då, har använt jodopaxen som den varit utan att ha spätt ut den :unsure: men det har gått bra, så fort jag tagit på jodopax har han åkt under värme lampan ett tag och ur akvariumet en timme eller två med jämna varv under värme lampan förstås och fördelat under dagen ;)

Link to comment
Share on other sites

Kryddväxter burkar de inte gärna äta. Min kartis äter inte mycket växter alls. Har andmat hos honom som han äter lite av. I övrigt biter han mest på växterna så de sprids ut i hela karet.

Link to comment
Share on other sites

hum, okej se där, olika för olika sköldisar helt enkelt :) när jag gav min kille sina grönsaker med sallad, maskrosor då under sensommaren så har han gnagt och ätit av det :) så även av salladen :) hur är det med krasse, ärtor, paprika, majs är det något man kan ge dom?? :)

har läst mig till att vattensköldpaddor rent allmänt kan äta:

sallad så som romansallad, huvudsallad, ruccola, bladsallad, frisésallad, ekbladsallad.

vilda växter maskrosblad+blommorna, grodblad+stängerna, gräs, tistelblad, hö, våtarv, nyponros, kirskål, kamomill, brännässla, klöver, .

frukt äpple, päron, melon (vattenmelon, honungs melon och nätmelon)

grönsaker morötter, palsternacka, grönkål, bönor, ärtor, squash, broccoli.

vattenväxter/akvarieväxter Vattenvän, Simbräken, Andmat, Musselblomma, Vattenhyacint, Hornsärv, Vattenpest, Röd Tigerlotus, Gaffelmossa/Dammlevermossa, Limnophila, Cabomba aquatica, Limnobium laevigatum, Limnobium spongia (nordamerikansk),

Sagittaria platyphylla, Sagittaria subulata, Trubbpilblad, Amazonplanta, Echinodorus osiris,

Kost är en väldigt viktig bit i hela djurägandet, det är A och O enligt mig själv. så därför vill jag veta så mycket som möjligt om den biten :)

Edited by kramisen
Link to comment
Share on other sites

Skönt att läsa att du ska ta hand om den lilla stackaren.. Hoppas du skäller ordentligt på bror som köpte en padda utan någon koll..
Tyvärr är han ju inte unik, många gör som honom.. Köper en sköldpadda och har inge koll..

Jag har själv 2 omplaceringspaddor som blivit riktigt vanskötta men som nu lever i himmelriket.. Har dessutom en liten skit på ca 1 år som mår som en prins och älskar att jaga fiskar...

Vi ger våra morot och äpplen (det är lördagsgodis).. Sallad har de inte riktigt lärt sig än ;) Men lycka till och det ska bli spännande att se om lillen kommer må bättre snart..

Förresten, ge gärna sepiaskal till lillen så har hen naturligt har kalk i akvariet hela tiden.. och glöm inte vitaminer, det är etra viktigt om hen är misskött..:)

Link to comment
Share on other sites

tack för alla tips och råd :)

denna sköldis är lite svår då han helst äter i sitt akvarium, hamnar han i en hink eller annat så vägrar han äta där, samt att

han har inte fått lära sig äta grönsaker och annat så han är svår som sagt men jag kämpar på :wacko:

sepiaskal får han men vitaminerna förstår jag inte hur jag skall få i honom, hur gör ni?? har ni pellets med extra vitaminer i ??

det är svårt att få min mor att förstå att sköldis enbart skall ha pellets var tredje dag så hon ger varje dag fyra sticks ändå

utan att lyssna.

men kan jag ge det andra varje dag så som grönsaker mm. ?? eller skall det också vara uppdelat i varannan till

var tredje dag??

Edited by kramisen
Link to comment
Share on other sites

här är en bild på hur han ser ut nu efter en tids behandling :) mycket finare eller vad säger ni :) kan också berätta att han är

7 och en halv centimeter mätt underifrån :)

135324.jpg

135346.jpg

Link to comment
Share on other sites

du måste vänja henom med hink oavsett.. våra va likadana eftersom de inte var vana, men idag vet de att de bara får mat när de är i hink.. när de är tillräckligt hungriga äter de i hinken.. men de måste vänja sig.. annars kommer du få rengörna akvariet..

jag fick veta av en vän som jobbat på skansen att paddor klarar sig ett tag utan mat.. när de är hungriga så äter de, och man ska inte fjanta sig innan för då lär de sig aldrig..

jag sprutar på vitaminerna på torrfodret (dvs på pelletsen).. funkar asbra :)

Link to comment
Share on other sites

har en fråga till utöver vitaminer till sköldisen, har också hört att man skall göra vattnet lite surare under behandlingstiden

men vad använder jag för att göra vattnet surare?? citronsaft??

Link to comment
Share on other sites

Viktigaste för skalet just nu är uv-lampa, det är det som läker skalet. Du kan även ge sepiaskal(hittas oftast på fågelavdelningen) som extra vitamin.

Citron tror jag inte du ska ha, men du kan lägga i lite salt.

Edited by PiercedDoll
Link to comment
Share on other sites

okej, en uv-lysrörs lampa har jag i akvariumet till honom men inte något avancerat just nu då jag som sagt bor hos mor och far min som inte vill göra så mycket med det just nu, han får ligga under en värme lampa för att torka till med jämna mellanrum under dagen i ungefär en kvart upp till en timme åt gången vilket verkar göra susen för honom och två gånger om dagen jodopaxlösning som jag gnider in försiktigt med en tandborste :)

det där med sepiaskal har jag gott om då jag har 27 undulater som har fri tillgång på det och ger skalis det också nu :)

kan saltet hjälpa hans skalröta ?? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Salt är bra för läkning vet jag, men tror inte skalet kommer bli bra för än du skaffat en riktig uv-spotlampa, lysrör räcker inte. De måste ha tillgång till att sola varjedag, annars får de skalröta och missformningar.

Link to comment
Share on other sites

tack för att ni ger så fina svar :) som jag skrivit kan jag inte lösa det förens om tre veckor när jag flyttat, på grund utav mammas och pappas katter, undertiden gör jag så som jag gör och försöker hålla honom så torr jag bara kan genom värme lampa, samt jodopaxlösning och bra kost :)

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jag har ingen erfarenhet av just din art men av andra vattensköldpaddor... ett bara tips på att få ner PH värdet är att tillsätta salt i vattnet, googla hur mycket du ska ha i....hoppas det går bra med din sköldpadda...och som ovan nämnts... du måste skaffa en uvlampa som han/hon kan sola under, samt en spot som ger värme på landdelen...

mvh thilda o tom

Link to comment
Share on other sites

tack så hemskt mycket för svar :) båda dom grejerna skall inhandlas :) tre veckor kvar då kommer hans liv få en bättre vändning ^_^

Link to comment
Share on other sites

vill nu berätta för er att jag funnit ett akvarium åt skalisen hos min nya granne som bor ovanför mig dit jag skall flytta hehe.....så lägligt^^ som är ett 250 liters akvarium så nu är det fixat :) har en fråga angående uva-ubv lampan, skall den vara ovanför landdelen som jag skall fixa åt honom när akvariumet är på plats?? då till nästa fråga, skall det också vara ett uv-lysrör till som hänger ovanför akvariumet?? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

vill nu berätta för er att jag funnit ett akvarium åt skalisen hos min nya granne som bor ovanför mig dit jag skall flytta hehe.....så lägligt^^ som är ett 250 liters akvarium så nu är det fixat :)har en fråga angående uva-ubv lampan, skall den vara ovanför landdelen som jag skall fixa åt honom när akvariumet är på plats?? då till nästa fråga, skall det också vara ett uv-lysrör till som hänger ovanför akvariumet?? :rolleyes:

någon som kan hjälpa mig att svara på frågorna då jag skall till zoo-affärer på tisdag, så behöver eran hjälp :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

UV- och värmelmpa ska sitta över landdelen. Helst en som ger både värme och UV. T ex denna:

http://skoldpaddsgrejer.shop.textalk.se/belysning/solar-raptor/solar-raptor-100-w.html

I zoobutiker brukar dom sälja MV-lampor som heter Solar Glo eller Powersun i 125 och 160 W.

Solar Glo 125 W ger tyvärr minimalt med UVB.

Om du har en UV-lampa över solplatsen behöver du inget UV-rör. Bättre med dagsljusrör.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...