Jump to content
Forum Sköldpaddor

Testudo Hermanni Boettgeri


Xelona
 Share

Recommended Posts

Kan man nu avgöra om Xelona är en ung pojke eller flicka?

Han/hon väger ca 300g, bukplåten är drygt 9 cm lång.

Inköpt i zoobutik i Uppsala, enligt citesintyget (daterat 02.12.2010) är hon uppfödd i Tyskland. Kan den åldern stämma, då han/hon redan hade de pyramidiseringar som syns på bilden, då jag köpte henne/honom i augusti 2011. Tar det inte längre tid att få sånna? På bilderna i citesintyget (daterat okt -10) är skölden helt slät och måtten 20g, 3,8cm.

Ps. Jag vet att flis (som syns på bilden) inte är rätt underlag. Den nya lådan gjordes i ordning i januari och grästovor är svåra att få tag i då. Jag har jordblandning i resten av lådan och flis vid mat och vattenställen för att det inte ska bli så lortigt där på en gång.

/Xelonas matte

post-9090-0-38558500-1359299728_thumb.jp

post-9090-0-94422100-1359299749_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag skulle säga att det med största sannolikhet är en hona även om den har en förvånansvärt speciell (långsmal/spetsig) svans?!

Min bedömning bygger på ryggskalets (carapax) form samt buksköldens (plastron) sista plåtar (närmst svansen) som ser ut som en fjäril!

Åldern känns som att den stämmer även om jag kan tycka att den vuxit lite väl snabbt?! I Annars tycker jag att den ser fin ut i skalet och om du inte göder den så tror jag inte att pyramiderna kommer att bli värre! Förutsätter att du kalkar fodret samt att dess värmelampa ger UVB så att den kan tillgodogöra sig kalket?!

Vad det gäller pyramidisering så kan kombinationen för mycket mat och för mycket värme driva på detta trista fenomen - se därför till att djuret har en varm plats för solbad/tanka värme (UVB!) men i övrigt rumstemp. i sitt terrarium. Fuktighet motverkar också pyramidisering så håll substratet (jord/flis) fuktigt!

Du kan inte ta några fler bilder och lägga upp?!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Med största sannolikhet hane tycker jag och Irene.

Vår bedömning bygger på svansens storlek och formen på plåtarna längst bak (analplåtarna).

Intygets datum för utfärdande säger inget om födelsedatum men man kan anta att den är född under 2010 eftersom den var slät när fotona för intyget togs.

Pyramiderna bildas rätt snabbt om värmelampan ger för hög temperatur även vid bra kosthållning, men denna sköldpadda har vuxit för snabbt så man kan misstänka att även detta har bidragit till pyramidbildningen.

Vilken typ av belysning har du för värme, UV och ljus?

Link to comment
Share on other sites

P-A låter säker.

Jag ger mat en ggn per dag som han äter upp i stort sett på en gång. Under inne-säsongen blir det provensalsk blandning eller torkade maskrosblad. Han har alltid tillgång till hö och sepiaskal. Calci-dust på maten varannan dag och Miner-all varannan. Då jag envisas i några dagar i bland, med uppblötts pellets (var det pre-testudo de hette?) inköpt av P-A, käkar han bara hö tills jag faller till föga och återgår till torkade maskrosblad eller salladsblandningen. Sommartid finns hö i utehagen samt att jag ger en del färska maskrosblad ett tillfälle per dag, sedan väljer ju han själv om han vill käka klöver, gräs och annat som växer där. Nässlor, kirskål och annat ogräs har han hittills nobbat både i färsk och torkad form.

Lysrör använder jag T5 som rekommenderats på denna sida och sollampa inköpt på P-As sida som ska vara avpassad efter det avstånd den sitter på. Just nu är det tyvärr flis-torrt under själva sollampan, men 75% av lådan har jordblandning med hög fuktighet. (Det är en tillfällig lösning tills gräsmattan i trädgården tinat fram.) Så luftfuktigheten i hela lådan torde vara ganska hög, även om jag inte är ägare till någon hydrometer.

Usch så han fräste åt mig när jag var där och bökade med honom för en andra fotografering idag :D

post-9090-0-98820700-1359307183_thumb.jp

Edited by Xelona
Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Då jag sett den nya bilden så är det inget snack... P-A & Irene har helt rätt (är inte ett dugg förvånad ^_^ ), en solklar hane... nu får han kanske heta Xelon istället?! ;)

Att bedöma via foto kan vara svårt beroende på fotots vinkel, kvalité etc - det nya du tagit är kanon!

Tycker i övrigt att du verkar va helt rätt på vad det gäller foder, ljus etc!

Om du inte dvalar djuret så kan du prova att utfodra varannan dag under vintersäsongen så det blir en något saktare tillväxt under denna del av året?!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Tack för kunskap, tips och råd både Peter, P-A och Irene. :)

Xelona är en försvenskning av det grekiska ordet för sköldpadda (han är ju grek ;) ). Så egentligen är det helt könsneutralt, även om det låter lite feminint.

Zoo-butiken där han är inköpt påstod sig vara experter på reptiler och framför allt sköldpaddor. På sin hemsida skriver de att klimatet ska vara torrt och försäljaren var helt övertygad om att Xelona var en tjej. Kändes ganska skönt att jag läst på, bl a här på forumet, innan inköpet så att jag kunde göra bästa möjliga utifrån våra förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Just nu är det tyvärr flis-torrt under själva sollampan, men 75% av lådan har jordblandning med hög fuktighet. (Det är en tillfällig lösning tills gräsmattan i trädgården tinat fram.) Så luftfuktigheten i hela lådan torde vara ganska hög, även om jag inte är ägare till någon hydrometer.

Jag föreslår att du ska ha relativt torrt i större delen av ytan men fuktigt under värmelampan oh hög luftfuktighet i bohålan. Medelhavssköldpaddor lever i torra områden men det blir sällan så extremt torrt som det blir under en värmelampa.

Om man vill få en sköldpadda att äta mindre tycker jag att det bör vara genom att få den mindre hungrig, alltså att sänka temperaturen genom att stänga av belysningen.

Du kanske ska prova med Pre Alpin Testudo fibre som man ger torrt.

Våra har alltid fri tillgång till någon form av torr föda.

Link to comment
Share on other sites

Sedan den nya lådan blev klar har Xelona inte sovit i bogrottan som han alltid sov i innan. Nu gräver han i stället ned sig i flisen i utkanten under sollampan. Bogrottan står på jordblandningen, som alltid hålls fuktig men han väljer att sova där det är som torrast. Den andra sidan om sollampan som är fuktigare väljs också bort. Jag ska kanske testa och gräva om bottenmaterialet så det blir lite flis-jordblandning överallt och därmed mer jämn fuktnivå. Även om grästuvan från gamla bolådan är död, utnött och ganska sunkig kanske det är bättre att lyfta över den och ha som "dörrmatta" till mat- och vattenskål då Xelonas vett-och ettikettregler säger; gå rakt ned i mat och vattenskål!

Själv har Xelona burit över flis och hö och samlat i ett hörn i den jordiga delen. Kanske hans sätt att säga att det är för fuktigt där.

Edited by Xelona
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Oj oj. Upptäckte att min digitala köksvåg var alldeles åt skogen och väger lite som den vill. När ni reagerade på vikten införskaffade jag en mekanisk våg som säger att han idag väger 185g och inte i närheten av några 300 som jag skrev för ett år sedan. (Jag har inte svultit honom, det blev inte ens någon dvalning i vinter. Har mätt andra saker på den digitala vågen, ett 200g paket kan väga allt mellan 80 och 350g. -inte lätt att hålla koll på vikten då inte.)

Sol har vi fått i Gävle, nu väntar vi bara på lite värme också. Då termometern ännu inte vågat sig över tio grader får utesäsongen vänta ett tag till.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...