Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hjälp Hur Ska Jag Göra Nu?

ElinaSthlm
 Share

Recommended Posts

Igår kväll la min hona ett ägg (bevittnade ju parning i början av december) och nu vill jag försöka se om vi kan få en liten bebis.

Någon som kan ge tips på enkel äggkläckare och hur jag ska hantera? Hur varmt? Fuktigt? Hjälp :)

Bättre att inte skapa fler rödörade, finns så himla många som har de dåligt och behöver hem. Du har ju inte ens tillräckliga akvarium till dem du har nu, du vet att du inte kan ha en unge hos sin mamma va?

Vart hittade du ägget någonstans? I vattnet eller på landdel?

Bättre att inte skapa fler rödörade, finns så himla många som har de dåligt och behöver hem. Du har ju inte ens tillräckliga akvarium till dem du har nu, du vet att du inte kan ha en unge hos sin mamma va?

Vart hittade du ägget någonstans? I vattnet eller på landdel?

Jag har idag 3 akvarium och de är alla enligt lag till dem. Så den kan du inte köra med mig längre.. Du har ingen aning om hur jag har hemma idag, eller hur?

Ägget låg halv nergrävt i sanden. Och om jag vill föda upp den tycker inte jag att du ska döma mig. Jag ber om hjälp för att se om jag kan få fram en egen liten bebis på mina som idag inte ens bor tillsammans.

Så är det någon som vet hur jag ska göra tar jag tacksamt emot svar!

Igår kväll la min hona ett ägg (bevittnade ju parning i början av december) och nu vill jag försöka se om vi kan få en liten bebis.

Någon som kan ge tips på enkel äggkläckare och hur jag ska hantera? Hur varmt? Fuktigt? Hjälp :)

Försök på något sätt att få till en miljö med 30 C och hög luftfuktighet. En liten burk/låda med äggen kan placeras i en större låda med vatten. Lock över den större burken och någon värmekälla som håller temperaturen på 30 C. En bra termometer och en hygrometer kan behövas.

Bättre att inte skapa fler rödörade, finns så himla många som har de dåligt och behöver hem.

Att få ungar är ett kvitto på att man lyckats skapa bra miljö för sina sköldpaddor.

Varför ska överflödet av vattensköldpaddor via zoohandeln missunna någon att någon gång uppleva det stora "miraklet" att på egen hand lyckas med "kronan på verket" inom vår hobby?

Om det i framtiden blir fler ungar än man kan ta hand om eller hitta hem till är det bara att kasta äggen. Mycket bättre med inhemsk svensk uppfödning än massimport av sköldpaddor som misshandlas under vistelser hos importörer/grossister/zoobutiker.

Lycka till! men bli inte besviken om det inte blir något. Ägg innebär inte alltid att det blir ungar.

Jag själv har aldrig kläckt några ungar, även om jag har haft starka funderingar på att göra det. Som P-A skriver så är det ju ett litet mirakel som man får vara med om, och det lockar ju väldigt mycket. I slutändan har jag dock avstått från att ge mig på ett kläckningsförsök. Mest pga att jag inte har för avsikt att behålla eventuella bebisar själv, och jag har inte några seriöst intressenter som är villig att ta emot dem. Ändrar sig detta kanske jag gör ett försök.. det är något tiden får utvisa.

I vilket fall så kan det nog vara bra att tänka över beslutet. Det är som sagt många vattensköldpaddor som hamnar i kläm och lever ett ganska dystert liv. Ibland får jag nästan uppfattningen om att det är fler sköldpaddor i Sverige som lever under fel förhållande än de rätta..

Nåja, hur du än väljer att göra Elina så har jag följande äggkläckare som förslag. Det är ett hemmabygge som J-G tipsade mig om för nått år sedan:

http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/6702-hur-laang-tid-droejer-det/page-2#entry49221

Förra året grävde min gulbukade ner ägg på sin strand, två gånger grävde hon ett så fint runt hål, nästan två dm djupt och klämde ur sig ett gäng ägg.

Men det blev inget, kanske var för torrt eller kallt, jag vet inte, har inte rört nåt där sen dess.

Börjar väl bli dags snart igen, hon brukar få ägg i början av året.

Intressant det där. Min hona får "alltid" ägg under senhösten. Första gången, vad jag vet, som hon har lagt ägg var för 3 år sedan. Det var också första gången som jag hade sköldpaddorna utomhus i trädgårdsdammen, där de brukar få stanna så sent som möjligt på sommaren/hösten. Troligen hinner de få nån typ av "snabbdvala", för det är väl oftast efter dvalan de lägger sina ägg?

Någon som vet när på året Trachemys Scripta lägger sina ägg i det fria?

Vi har idag gjort en egenbyggd kläckare och blir det något av ägget så är vi glada, emn vi har inget större hopp. Ägget är i alla fall hela tiden varmt och med fukt runt så har vi tur får vi om ca 1.5 månad en liten bebis till..

Eftersom vi idag inte har vår hane och hona tillsammans så var det här sista chansen att få egen sköldpadda. Zelda och Steve var lite för tuffa med varandra och vi fick besöka veterinären lite för många gånger (sista gången för att Zelda amputerat dvs bitit av Steves ena tå).

Så därför hoppades vi såklart att det skulle bli något..

• 1 month later...

Vi har idag gjort en egenbyggd kläckare och blir det något av ägget så är vi glada, emn vi har inget större hopp. Ägget är i alla fall hela tiden varmt och med fukt runt så har vi tur får vi om ca 1.5 månad en liten bebis till..

Eftersom vi idag inte har vår hane och hona tillsammans så var det här sista chansen att få egen sköldpadda. Zelda och Steve var lite för tuffa med varandra och vi fick besöka veterinären lite för många gånger (sista gången för att Zelda amputerat dvs bitit av Steves ena tå).

Så därför hoppades vi såklart att det skulle bli något..

Hej,

är lite nyfiken om det blev nån liten?

• 2 weeks later...

Tyvärr blev det inte det, ägget var tomt visade det sig (nör vi väl kunde belysa det). Så äggkläckaren var i onödan tyvärr..

Tyvärr blev det inte det, ägget var tomt visade det sig (nör vi väl kunde belysa det). Så äggkläckaren var i onödan tyvärr..

Nej, vad tråkigt.