Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ser Vikten Bra Ut?


Gäst
 Share

Recommended Posts

Herman hade grävt upp sig ur kokosfibern i dvalningsboxen idag, så jag bestämde mig för att plocka upp dem ur dvalan, efter att de nu legat där i 6,5 veckor. Det är deras första dvala, så jag väljer hellre att vara lite försiktig och så kan jag förhoppningsvis köra en längre dvala nästa år. De har legat i 4-5°C hela tiden och har bara tappat 1 g var sedan jag lade in dem i kylskåpet. Under perioden med nedtrappning av mat och ljus gick de däremot ned mera.

Men ser dessa kurvor och siffror bra ut för mina 1,5-åringar, tycker ni, eller borde jag mata mer eller mindre i allmänhet, eller så? (boettgeri)

post-8990-0-31344700-1358970377_thumb.pn

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Bra beslut - låt dem gå i gång... tillgång till vatten samt färskt foder så blir det liv i luckan igen! :)

Jag tycker dina kurvor ser jättefina ut (på den bifogade bilden, alltså ;) ) - fortsätt som du gjort innan... bättre att djuren får växa för sakta än för snabbt!!
Läste nånstans att en ökning med halva startvikten under en säsong var en bra tumregel - vet inte vad ni andra tycker om det men oavsett så är ju bevisligen långsam tillväxt att föredra?!

Du har bra koll numera Tina - tänk vad man lär när man är intresserad! ^_^

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Vad bra! :)

De hoppade igång på mindre än en timma efter att jag tagit ut dem och gick omkring i terrariet som om ingenting hade hänt (lite mer klättrande på väggarna än vanligt, men jag hade också varit lite bortkommen om jag vaknade upp efter 6,5 veckor i kylskåpet. :wacko:) De kastade sig över maten med en gång den serverades, fast de gick snabbt tillbaka till solplatsen igen. Antagligen för att få upp värmen i kroppen ordentligt innan de äter mer, kan jag tänka mig. Så det verkar som att dvalan har gått bra! Fina, nästan helt klara ögon (de ser mest bara nyvakna ut just nu) och inga missfärgningar i skalet eller i några springor. Det känns riktigt bra.

Stort tack för all hjälp med alla mina dvalningsfrågor som jag hade innan och under dvalningen! Utan den hjälpen hade det förmodligen inte gått såhär bra! ^_^

Link to comment
Share on other sites

Härligt att se att Lill* Newton växer :) Ja Herman också såklart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...