Jump to content
Forum Sköldpaddor

Gulörade Skölpaddor Helt Ny Tog Över Från Dåligt Hem!


Lalle87
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Jag fick hem igår 2st gulörade sköldpaddor då dom inte hade det bra i förra hemmet och vet inget om dom :/

Läst på nätet men vet inte hur gammla dom är vet att det är en hane och en hona( som har avbiten svans)

Dom har fått kalk och har värme lampa iaf :)

Dom bor 2 st i 95x40x40 akvarium och har bara en flytdel och 2 pumpar och lite små grus i akvariumet men flytdelen är en stege till av en gammal diskställ? Som är rostig :/

Tänkte höra hur man gör en flytdel eller går det och köpa?

Kollat runt över hela Google men finns ju typ inga online shoppar med sköldpadds saker :/

Vad behöver jag ge dom som är mkt viktigt förutom större akvarium ?

Jag har ett öppet hem för alla djur som ska avlivas/ ges bort då jag inte kan säga nej ^^

Har nu 2 råttor och fiskar och en orm och sköldisarna <3

Alla råd är välkomna !!

Kan tyvärr inte lägga in bild på jag bara har en iPad! Ska nog testa den mobilen sen :)

Med vänlig hälsning, lalle

Link to comment
Share on other sites

Först måste du skaffa en uvb-lampa, samma som man har till ormar. Sen kommer du nog behöva större akvarium, beroende på hur stor sköldpaddorna är, du mäter skalet hur långt de är.

Landdelen kan du bygga på flera sätt, bäst är bygga själv och inte köpa. Du kan tex placera en låda med sand i till honan då hon behöver en landdel med grävbart substrat, sen bygga en "trappa" med stenar, de är duktiga på att klättra.

Link to comment
Share on other sites

Dom har en sån lampa som är till reptiler :)

Honan är 15cm och hanen 18 :)

Vill veta hur gammla dom är men kan inte lägga in bilder varken från mobilen eller iPaden :/ synd!

Link to comment
Share on other sites

Svårt att avgöra åldern även om man har bild, brukar vara väldigt svårt. Men skulle tro att de iallfall inte är fullvuxna. Är du säkert på kön? För honor brukar vara större än hanar.

Link to comment
Share on other sites

Hm ja hanen har längre klor och honan mindre?

Han är lite aggressiv mot folk och hon lugn och hon jag fick dom av sa att det var en hona och en hane :) mer vet jag inte!

Kan nån lägga upp bilder här åt mig om jag mejlat dom till nån???

:) vill veta så mkt som möjligt!

Finns det ingen online shop för sköldpadds saker? Mkt sugen på att klicka hem lite ;)

Och om nån har nån länk till bygge till inredning i akvariumet, för det dom har nu är inte bra!

Link to comment
Share on other sites

Ja, hanar har väldigt långa klor, flera cm, honor har väldigt korta. Hanar har även längre svans.

Ta bra bilder på frampaddlar, buken, svansen och huvudet och skicka till min mail Sims_emmy@hotmail.com så lägger jag upp dem :)

Link to comment
Share on other sites

På den här tråden finns det tips och bilder och länkar om landdelar. http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/8717-inspirationstraad-foer-landdel/

Det finns även en färdig produkt som heter "turtle topper". Om du söker på det så får du nog upp en hel del bilder på hembyggen också.

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

Dom har en sån lampa som är till reptiler :) Honan är 15cm och hanen 18 :) Vill veta hur gammla dom är men kan inte lägga in bilder varken från mobilen eller iPaden :/ synd!

Det finns en stor mängd olika lamptyper för reptiler.

Är det rör eller glödlampor?

Det finns en app som heter "IPB Mobile" I den kunde man skicka upp bilder men nu hittar jag inte den möjligheten.

Maila bilderna till barkskog@landskoldpaddor.se så kan jag lägga in dom här.

Link to comment
Share on other sites

Kollat runt över hela Google men finns ju typ inga online shoppar med sköldpadds saker :/

Det finns en shop som heter Sköldpaddsgrejer, men där finns kanske mest grejer för landsköldpaddor. Belysningar kan kanske passa även för vattensköldpaddor.

Link to comment
Share on other sites

Honan är den som ligger på flytdelen och hanen som är upp och ner :)

Nån som vet ras??

Tips vad jag behöver till akvariumet :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tror på Trachemys scripta sripta (gulbukad vattensköldpadda).

Vilken typ av rör har du och vilken typ av lampa i Exo-terra-armaturen?

Namnet brukar vara stämplat på glaset.

Link to comment
Share on other sites

Sun glo 75W är det i exo terra

Och i lysröret är det vanlig lysrör på 30w (märke sylvania, luxline plus, warm white de luxe)

Link to comment
Share on other sites

Sun glo 75W är det i exo terra Och i lysröret är det vanlig lysrör på 30w (märke sylvania, luxline plus, warm white de luxe)

Ett eller två rör?

Link to comment
Share on other sites

Ska till stan idag och handla mat då dom måste ha mat!

Hur ofta ska jag mata dom? Var 3dag???

Med vänlig hälsning,

Link to comment
Share on other sites

Först av allt tycker jag du ska ta bort bottenmaterialet, småsten kan skada sköldpaddornas mage för de gillar att äta av de, du behöver inte ha bottenmatrial, men om du verkigen vill så kan du ha flodstenar eller sand. Jag skulle även gissa på att du har 2 honor, man ser inte så bra på bilderna, men ingen av dem verkar ha långa klor iallafall. Du får hoppas på 2 honor med, en hona och en hane brukar sluta väldigt illa :)

Det är svårt att se vad för art de är, men skulle också gissa på gulbukad, ser lite ut som såna och de är väldigt vanliga.

Jag skulle rekomendera zoomeds sköldpaddspellets för vuxna, hört mycket bra om dem, men det är bättre med färsk fruk och fisk. Du kan tex köpa morötter som du skär i bitar, eller squash. Jag har även "fisktärningar" i frysen som jag ger ibland. De bör äta ungefär 75% vegetariskt.

Och var tredje dag blir lagom :)

Edited by PiercedDoll
Link to comment
Share on other sites

Ett rör bara är en mkt gammal "ramp"

Då tycker jag att du ska sätta in ett UV-rör i rampen och komplettera värmelampan med en armatur med en dagsljuslampa t ex repti glo 2.0 compact.

Jag skulle inte ge frukt om jag hade vattensköldpaddor.

Trachemys, prydnadssköldpaddor, rödörade, gulbukade mfl från 10 cm längd - övervägande delen vegetariskt 75-80%. Andra uppgifter säger 80 % vegetabilisk kost för vuxna och 70 % vegetabilisk kost för juveniler.

Den vegetabiliska delen av födan består i naturen så gott som uteslutande av

vattenväxter, fri tillgång eller daglig tillförsel bör erbjudas i fångenskap. Dessa kan odlas i separat akvarium.

Man kan även ge vilda landväxter och olika salladssorter. Sallad är det sämsta alternativet av de uppräknade.

http://skoldpaddormedmera.se/

Link to comment
Share on other sites

Ok ska ta bort stenarna när jag gör rent om nån vecka vill inte stressa dom mer! Har byggt om idag och tycker det verkar super så länge iaf ;)

post-706-0-12942000-1359039230_thumb.jpg

post-706-0-55483900-1359039269_thumb.jpg

post-706-0-09380000-1359039309_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu tejpa jag upp aluminium folie på ena sidan för dom grävde mot rutan och dom vart stressade av det... Dom sluta på en gångoch nu är dom lugna igen :) såg att man kunde göra det på en sida :)

Link to comment
Share on other sites

kan inte lägga in bilder varken från mobilen eller iPaden :/ synd!

Uppladdad från en Ipad.

Man får skifta till "Fullständig editor" under skrivfältet. Sedan "välj fil", då kan man ta en bild eller välja en befintlig och därefter "bifoga denna fil".

post-706-0-16589100-1359044573_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...