Jump to content
Forum Sköldpaddor

Gulörade Skölpaddor Helt Ny Tog Över Från Dåligt Hem!


Lalle87
 Share

Recommended Posts

Dra verkligen inte bort skin från dem när de ömsar! De är inte bra, de lossnar av sig självt. Hur ser fläkarna ut? Är de lite olika orange? Sticker de liksom upp och känns konstigt jämfört med resten av huden?

Link to comment
Share on other sites

Ne men allt som hänger löst det som lossnar ändå bara man lyfter dom :) hon gillade massagen jag gav henne iaf ^^

Ja det är mörka orange fläckar :/ inte så stora typ mindre än en halv lillfingernagel... Typ 1mm-2mm-3mm eller nått??

dom ser ut som hud?? Knottrig hud :/

Link to comment
Share on other sites

Nu såg jag att hon har bredvid svansen med och är det normalt att sköldisar rycker med huvudet massor? Hon ligger och solar och rycker med huvudet en stund ??? Svårt att förklara hmmm

Link to comment
Share on other sites

om du inte kan visa bild rekommenderar jag att du tar henne till veterinären.. för om hon inte haft det innan kanske det ska kollas upp?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om hon har haft det förut tog ju över dom från ett skit hem nej nu har jag inte råd alls :/ har 0 kr

Link to comment
Share on other sites

Har du skaffat försäkring på dem?
Kan du kolla med förra ägaren om de haft så här innan?

Nu är det inget personligt mot dig Lalle87, men jag tycker det är lika hemskt att ta över omplaceringsdjur om man inte kan ta hand om dem och ge dem rätt grund på en gång.. Sedan vi tog över våra 2 har vi lagt ut 10 tusentals kronor på dem.. Det är inte billigt att ha sköldpaddor, även om alla tror det.. Och vi har ändå inte optimalt för dem, de har det alldeles för litet och vi ska snart få hem specialbeställda akvarier för närmare 15000:-..
Har man inte råd med grundläggande skötseln ska man inte ta hand om dem.. Min mening bara..

Link to comment
Share on other sites

Ne ta dom du då? Haha

Nej men kan ju säga att jag har lagt ner mkt pengar på dom och visste inte att jag skulle få dåligt med pengar då jag vart arbetslös!

Men förlåtttttt mig då att jag vart varslad?? Nopp

Ne men dom har det 10000 gånger bättre här!

Men om hon blir dåligare så får jag ta sms lån eller nått och gå till vet....

Link to comment
Share on other sites

Ne då ligger dom ute på fb på djur sälj sida då eftersom dom har det så dåligt här!!! Nöjd?

Ne ska ge bort dom eftersom dom har så dåligt här....

Link to comment
Share on other sites

ElinaSthlm, on 07 Feb 2013 - 20:30, said:

Det är inte billigt att ha sköldpaddor, även om alla tror det.

Jag skulle säga att vattensköldpaddor är billiga i inköp men dyra i drift och att landsköldpaddor är dyra i inköp men billiga i drift.

Link to comment
Share on other sites

Precis som jag skrev till dig Lalle87, så var det inget personligt när jag skrev ut vad jag tycker.. Jag förstår också att alla har olika förutsättningar och att det kan ske oväntade saker.. Jag skrev mer generellt..

Sköldpaddor är djur och de behandlas tyvärr inte rätt, och min tanke var om man inte ens har råd med lampor eller pump som är grunden till att de ska ha det bra, om man verkligen ska ta på sig det stora ansvar som kommer med omhändertagandet..

Visst kan de ha det mycket bättre hos dig, men de har det ju inte optimalt än.. Mer det jag reagerar på.

Link to comment
Share on other sites

hum, jag tror att det som är viktigt här är att inte själpa utan att hjälpa :) jag kan hålla med om att sköldpaddor är djur och att de inte behandlas rätt, så är det också med undulater och andra bur fågel arter.

folk fattar inte att det är levande ting med hjärta och organ som vi har men också att dom har känslor precis som vi har, behov som måste fyllas precis som vi har samt att dom har en personlighet också. zoo-affärer går ut med fel lag info om storlek på akvarium, burar, folk läser heller inte på innan dom införskaffar ett djur utan skall bara ha och ha och tänker absolut inte på djurets bästa alla gånger :unsure:

att vara räddaren i nöden har jag varit många gånger för djuren och då har tyvärr inte min ekonomi varit den bästa alla gånger. det viktiga är att alltid se till att göra det bästa av situationen och för djuren så klart.

Lalle87 tycker att du varit super som tagit hand om dessa sköldpaddor och kanske kan du sälja något i hemmet som du verkligen inte behöver som kan ge extra ekonomi till sköldpaddorna :) så har jag gjort för mina djur och då har jag levt på socialbidrag i 4 år och levt väldigt knapert <_<har då 27 undulater, en kanin och en sköldpadda. har också sålt egen gjorda grejer så som julkransar o.s.v :) lite tips från mig. du kan också försöka samla in pengar från anhöriga, det har jag också gjort, samt också från andra runt omkring :) bara en tia från folk kan hjälpa i längden :)

kanske också kan du hitta billiga lampor, pumpar o.s.v på blocket, läga ut annonser, sätta upp annonser där du bor om hjälp och olika grejer som du söker, så skall du se att det löser sig :) lite tips från mig :)

Link to comment
Share on other sites

Ja men som ska vidare nu till en kompis som är van med skölpaddor/ormar/grodor/ alla reptiler ^^ skönt han har allt klart och dom flyttar på torsdag :)

Link to comment
Share on other sites

Nej hans akvarium läkte tyvärr så dom få stanna ett litet tag till om ingen är intresserad så får dom flytta till han om nån månad men Bill bli av med dom snarast då sonen inte är snäll längre mot dom utan slänger ner saker och petar på dom med saker m.m och min son ger sig inte grrrrrr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...