Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ska Skaffa Rödörad


kberg
 Share

Recommended Posts

Hej!

går i tankarna att skaffa rödörad och kollat runt lite bland info och mina frågor är behövs det sånt där uva-b ljus över vattnet eller räcker det med dagsljus där över och en värmelampa med uva-b va dem nu behöver mest av på landdelen?

hade sköldpadda när jag var mindre men va tyvärr tvungen att lämna bort den till sin uppfödare men hade inte den kunskap riktigt då tror jag. Men vill göra rätt denna gång.

Och e det någon som vet vart det finns uppfödare av rödörad eller gulbukad paddis runt västra götaland? fanns en i munkedal för några årsen vet jag men vet inte om han håller på en. så om ni vet nåt så säg gärna till

Link to comment
Share on other sites

UV+värme behöver du bara ha på solplatsen. (Jag tror till och med att det kan vara dåligt att ha det över vattnet eftersom det stimulerar algtillväxt.)

När det gäller att skaffa sköldpaddan föreslår jag att du kollar Blocket först. Det finns mängder av vattensköldpaddor som oftast skänkes bort. Många av dem är fortfarande unga och har haft det bra, men de köptes till barn som har tröttnat på dem. Förmodligen kan du också få med all utrustning till ett bra pris.

Link to comment
Share on other sites

UV+värme behöver du bara ha på solplatsen. (Jag tror till och med att det kan vara dåligt att ha det över vattnet eftersom det stimulerar algtillväxt.)

När det gäller att skaffa sköldpaddan föreslår jag att du kollar Blocket först. Det finns mängder av vattensköldpaddor som oftast skänkes bort. Många av dem är fortfarande unga och har haft det bra, men de köptes till barn som har tröttnat på dem. Förmodligen kan du också få med all utrustning till ett bra pris.

Tack för svaret!

har kollat runt lite på blocket inte så många som skänker eller säljer runt i västra götaland sett några men dock inte den art jag vill ha,

Link to comment
Share on other sites

Hej,

jag har idag både rödörade och gulbukade sköldpaddor.


Vad jag fick veta finns det knappt rödörade längre att köpa, då de lever för länge och blir för stora. Jag vet att alla de djurbutiker vi letade i sa att de inte sålde rödörade längre just pga detta.. Många vill ha de små söta sköldpaddorna som sen kan bli 50 år gamla och 45 cm långa.. Då dumpar de paddorna eller försöker bli av med dem..

Vad jag förstått så blir de gulbukade "bara" ca 25 år och ca 25 cm... Så kolla in dem i första hand. Bra djurbutiker brukar kunna sälja fina gulbukade (blev själv ägare till en liten gulbukad från djurbutik 1 månad sen) :)

Lycka till med ditt inköp!

Link to comment
Share on other sites

Gulbukade blir nog runt 40-50 precis som alla andra "sliders"

Jag vet en som har en gulbukad hane som söker hem, den hittades ute några några månader sen, Den finns i västra götaland(mark), men finns tyvärr inga tillbehör till den.

Gulbukade och rödörade är väldigt lika, samma skötsel, lika stora osv.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag fick veta finns det knappt rödörade längre att köpa, då de lever för länge och blir för stora. Jag vet att alla de djurbutiker vi letade i sa att de inte sålde rödörade längre just pga detta..

Zoobutiken hade nog inte riktigt koll på anledningen till varför dom inte kan köpa rödörade från grossisten.

Det är importförbud för rödörade inom hela EU. Anledningen är att dom börjar konkurrera ut europeiska arter i södra Europa.

T s scripta blir 21-29 cm

T s elegans blir 25-31 cm

(Vetter, Turtles of the world Vol 2)

Link to comment
Share on other sites

Zoobutiken hade nog inte riktigt koll på anledningen till varför dom inte kan köpa rödörade från grossisten.

Det är importförbud för rödörade inom hela EU. Anledningen är att dom börjar konkurrera ut europeiska arter i södra Europa.

T s scripta blir 21-29 cm

T s elegans blir 25-31 cm

(Vetter, Turtles of the world Vol 2)

Aha, det kanske också är en anledning :)

Link to comment
Share on other sites

Finns även stater i USA där man inte får ha rödörad, eller skaffa rödörad för att de är så vanliga att folk tröttnar på eftersom de blir så stora och då släpper de ut dem i naturen. :o

Min gulbukade hona är bara 17 cm, och hon är fullvuxen :P

Link to comment
Share on other sites

Med lite tålamod och täta besök på Blocket borde det (statistiskt sett :D) dyka upp något i din närhet. Ofta är ägarna också beredda att resa ganska långt för att lämna sköldpaddan, om de vet att den hamnar hos en seriös ägare.

Link to comment
Share on other sites

Fick mejl i går på fb om en rödörad som var 3 år och 15 cm och bodde i 60 liters akvarium :/ fan djurplågeri!!!! Usch :((((

Kunde inte ta han då jag inte har råd!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...