Jump to content
Forum Sköldpaddor

Min Senaste Bebis


ElinaSthlm
 Share

Recommended Posts

Idag hämtade jag hem Ninja. En liten fin gulbukad vattensköldpadda.

Tänkte att jag måste ju visa er en bild på lill*n. Känns idag som en han, men kan lika gärna va en hon :)

post-9188-0-29990700-1356737418_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Kanske är en dålig bild, men det där ser inte ut som en gulbukad, iallfall inte så mycket, den saknar den typiska tekningen runt ögat :o

Link to comment
Share on other sites

Kanske är en dålig bild, men det där ser inte ut som en gulbukad, iallfall inte så mycket, den saknar den typiska tekningen runt ögat :o

En bild på bukskölden kan ge klarhet.

Link to comment
Share on other sites

Vill inte jaga upp mini för mycket nu i början. Låter Ninja utforska lite i sitt nya hem. Bild kommer om nån vecka :)

Link to comment
Share on other sites

Men är inte denna bild lagt upp redigerad? Eftersom den har rundade hörn osv, är inte orginalet tydligare då? Vilka färger är de runt ögat då?

Link to comment
Share on other sites

Men är inte denna bild lagt upp redigerad? Eftersom den har rundade hörn osv, är inte orginalet tydligare då? Vilka färger är de runt ögat då?

Jo den är ju såklart från Instagram.. ska se om jag kan få fram originalet.. att jag inte tänkte på det :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Här kommer en bättre bild på Ninja som inte ärmed filter på. Också lite närmasre fotat :)

Ninja1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Får försöka ta en när jag kommer hem..

Link to comment
Share on other sites

Om du kollar in länken nedan så kan du se hur de typiska ansiktsdragen är för T.S. elegans/troostii/scripta. Din padda ser mer ut som en Trachemys sripta troosti, om du frågar mig. Speciellt om man jämför de gula mönsterna på sidorna. Men som sagt,en bild på bukskölden skulle hjälpa! :)

http://i44.servimg.com/u/f44/11/24/55/88/lestro10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en bild på bukskölden.. I butiken stod det Gulbukad, men den ser ju onekligen rätt lik Gulörad på bilden.. Vad tror ni? (ledsen dålig bildkvalité, hade bara mobilen tillhands)

ninja-sk%C3%B6ld.jpg

Link to comment
Share on other sites

http://www.turtlefarms.com/hatchling.htm

Hur renodlad är aveln på uppfödningsfarmerna? Förekommer korsningar mellan olika underarter?

Vad de jag köpte Ninja från fått som info är att Ninja är en ren gulbukad sköldpadda. Jag har varit i kontakt med djurbutiken efteråt och den infon de fått från uppfödaren är att det ska vara en ren gulbukad.. Men jag ser ju på bilderna att Ninjis inte ser ut som en typisk gulbukad..

Den djutbutik jag handlade Ninja ifrån köper aldrig in djur under 1 år och kontrollerar papprena noga, men uppfödaren kan ju ha ljugit för dem...

Så vilken ras tror ni jag har?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det ser ut som en gulörad(trachemy scripta troostii), skulle väl kunna vara en blandning. Men vad jag vet har de samma skötsel som gulbukad vad jag vet så spelar väl ingen större roll, men förstår att de är kul att veta vad man har :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att zoobutiken liksom dom allra flesta köper sköldpaddor från en svensk grossist som heter Imazo. Zoobutiken har nog ingen aning om vem som är uppfödare. Kan vara någon stor farm i Asien eller i USA.

Liten sannolikhet att butiken har direkt kontakt med någon uppfödare.

Imazo har Trachemys scripta scripta i sin lista men inga T s troostii.

Jag tror på T s scripta, alltså gulbukad.

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar också att det är en T. scripta scripta. Huvudteckningen tycks kunna variera avsevärt inom uderarterna. Ser den likadan ut på båda sidor av huvudet?

Link to comment
Share on other sites

Jag la upp bilderna i ett nationellt sköldpaddsforumet och fick svaret att de var antaligen en blandning mellan troostii och scripta. Antagligen är de 50/50. Men båda arterna har samma skötsel så kommer nog inte vara några problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag la upp bilderna i ett nationellt sköldpaddsforumet och fick svaret att de var antaligen en blandning mellan troostii och scripta. Antagligen är de 50/50. Men båda arterna har samma skötsel så kommer nog inte vara några problem.

Tror du menar internationellt forum va?

Hm ja en person hade svarat, så det är ju inte säkert.. En person kan ju ha fel..

Nåja jag älskar min plutt oavsett art.. Hen mår så bra..

Link to comment
Share on other sites

Väldigt söt är den!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...