Jump to content
Forum Sköldpaddor

Landdel - Substrat


Turtlegirl1984
 Share

Recommended Posts

Hej!

Håller på att göra om lite till min sköldpadda (Reeves/Treköl) och tänker ordna med en landdel utanför akvariet och ha en langång mellan. Köpte bark från Zooaffär... googlade det och fick fram att det möjligen kan vara farligt!!!!??? Min tanke är att blanda lite olika substat för att få det lite mer naturligt och sen plantera några växter/alternativt använda konstgjorda?? (om min sköldis får för sig att leka bulldozer...) ska även ha lite stenar osv.

Någon som vet om det är farligt att ha "Forest Bark" från Exo-Terra till en Reeves. Det står "100% Natural Fir Bark" (gran?) på påsen och jag läste att det kan vara giftigt med barrträd???!!!!!!! Varför finns det då till terrariedjur kan man ju undra lite smått... men så är det ju inte alltid som Zooaffärer och dyl. vet vad de sysslar med... (praktiserade i en Zoobutik en gång som höll en Grön leguan, Iguana Iguana som en ökenart... suck!).

Mvh/Turtlegirl1984

ps. tips på bra ofarliga växter som jag kan ha på landdelen mottages tacksamt :-) ds.

Link to comment
Share on other sites

Att bara ha vanlig sand, t ex tvättad sandlådesand är nog bäst, men att blanda lite är nog bäst. Men är det en hona bör hon ha grävbart.

Om du ska ha konstgjorda växter så se till att de inte är farliga. Du kan nog gräva upp vanliga växter du hittar ute tex ormbunke, och plantera, då vet du iallfall att de inte är besprutade. hibiskus vet jag sköldpaddor tål och brukar gilla att äta, fin är den med. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...