Jump to content
Forum Sköldpaddor

Missöde Under Dvalning!


Nicklas
 Share

Recommended Posts

Har haft våra två Turkiska landsköldpaddor i ett år nu. Har följt de anvisningar som finns här och på nätet för att lyckas med en dvalning. Allt har flytit på väldigt bra. Har gjort allt vad gäller att minska på ljus, värme och tillslut mat för att sedan förflytta djuren in i kylen.

Köpte ett nytt mindre kylskåp för detta ändamål. Ville inte ha ett begagnat då jag ville vara säker på att det skulle fungera som det skulle. Överflyttningen till kylen blev 16/12. Allt flöt på bra och temperaturen kontrollerades regelbundet (även kontroller innan dess i ca 2 veckor). Lämnade hemmet vid middagstid 19/12 då temperaturen visade +5 grader. När jag kommer hem efter arbetet efter att varit borta i mer än ett dygn så visar temperaturen -2,2 grader. PANIK. Ut med båda lådorna för att kontrollera status. Tror först att båda är döda. Den ena är mjuk över sina mjukdelar medans den andra är hård. Vi försöker att värma upp dem succesivt genom att hålla dem i våra slutna händer. En rör på sig medans den andra inte går att rädda.

Besvikelse, ledsamhet. Allt har flytit på så bra men så sviker tekniken. Något fel på termostaten? Lade tillbaka den levandes skölpaddan i sin låda där den grävde ner sig i sin grotta. Lådan befinner sig i ett utrymme som håller runt 15 grader. Tänkte försöka ha den där och att den kanske väljer att göra någon form av halvdvala. Vill inte påbörja någon ny dvala då jag inte riktigt har uppfattning om dess nuvarande status. Jag har doch sett att den rör på sig och ändrar läge inne i grottan.

Barnen är givetvis ledsna över situationen. Den överlevande sköldpaddan har blivit en gemensam sköldpadda som numera heter "Skalman". Vi får se utvecklingen av det hela och hur det går med vår överlevande sköldpaddan. Får ta beslut senare om det blir nån ny kompis till "Skalman" eller inte?

Tar gärna emot tips och råd om hur jag ska fortsätta med "Skalman". Ska jag försöka hålla honom halvdvalad. Om han blir aktiv ska jag köra igång ljus, värme och mat som vanligt?

MVH

Nicklas

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju bara vattensköldpaddor, men jag är lite nyfiken på det här med dvalning.......ifall man får ett ryck att skaffa en landsköldpadda....

Om man har dom i kylskåp så måste man väl fixa nån luftventil eller se till att dörren inte går igen......annars tar väl luften slut.

När dom gräver ner sig naturligt, då kan det väl också bli minusgrader...... eller ?

Har ju sett på filmer när små paddor vaknar till av solen, då har dom varit infrusta i en snöhög....

Link to comment
Share on other sites

Har tyvärr inget råd att ge, men ville skriva att jag lider med er.. Stackare, gud vad tråkigt.. Hoppas Skalman kommer bli helt bra och att gör ett bra beslut gällande om ni ska skaffa en kompis eller inte..

God jul!

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt!

Jag skulle låta den överlevande få full belysning och värme.

Ni som har era sköldpaddor i kylskåp borde kanske lägga flaskor med vatten intill dvalningslådorna för att ge stabilare temperatur och motverka extrema svängningar.

refrighib.jpg

http://www.tortoisetrust.org/articles/Refrigerator.htm

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Beklagar det inträffade!

Med tanke på vad stackars Skalman varit med om så skulle jag köra igång värme, ljus & mat etc. så att han säkert får det bra och ges möjlighet att återhämta sig!

Om du köpt ett nytt kylskåp för ändamålet skulle jag kontakta tillverkaren och berätta hur det ligger till - kanske kan de kompensera dig samt stå för inköpskostnaden av ett nytt djur?! Jag vet att det djuret inte ersätter det bortgångna, men det är klart att Skalman skall ha sällskap!

Tillönskar Er en riktigt God Jul - hoppas den blir fin trots det tråkiga!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

post-8966-0-27940500-1356343736_thumb.jpTack för stöd och råd!

Ska köra igång lådan och se att allt är bra med Skalman! Tror ni att det funkar att ha lådan kvar i det utrymme där den står nu? Är det för kallt med nätter som håller ca 15 grader? Ska jag ha tänt 12-14 timmar?

Såg att han kikade ut ur grottan nu på morgonen. Tycker ändå att det verkar rätt positivt, han verkar klara sig!

Vad beträffar kylen ska jag ta tag i detta efter mellandagsreahysterin!

God Jul på er!

MVH Nicklas

post-8966-0-97052900-1356343724_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Fint djur ni har! :)

Nätter med låg temp är ingen fara så länge tempen ligger över ca 10 grader!

Jag har läst någonstans att temperaturer under 8 grader påverkar djuren i dvalningsriktning - och det vill du ju inte nu...

Ge djuret möjlighet till sol och värme, dvs ca 12 timmar/dygn MEN se också till att det finns svala delar i terrariet så att Skalman själv kan välja?!

Vad det gäller foder så ge färskt sådant (ex. Provensalsk salladsblandning) med Nutrobal el. dyl samt se till att det finns ett rejält fat med vatten så att hen kan dricka och även bada om hen så önskar!

Fortsatt God Jul! :)

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Det er är bara att beklaga. Ytterst sorgligt. Håller med P-A; det är bra att ha ballast i kylskåpet för att motverka hysteres.

Ju mer ballast desto mindre temperatursvängningar. Man kan också ha skölpaddan/-orna i en isolerad låda (skumplast, polystyren, el - likn.)

med tex en kylklamp för att dvalboets temperatur inte skall ändras för mycket. Tyvärr så hjälper inte dessa råd att få sköldpaddan tillbaka,

men kan hindra att detta händer igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

Undrar bara hur det har gått för knatten efter det abrupta uppvaknandet?!

Undrar även vad firman som sålde dig kylskåpet säger, tar de på sig något ansvar?!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Undrar bara hur det har gått för knatten efter det abrupta uppvaknandet?!

Undrar även vad firman som sålde dig kylskåpet säger, tar de på sig något ansvar?!

mvh / Peter

Hej!

Efter omständigheterna har det funkat bra med överlevaren Skalman. Man kan säg att allt verkar vara som vanligt med honom. Han äter som han ska och är aktiv som han brukar vara!

Vad gäller kylskåpet så är det tillbakalämnat till försäljaren. Denna tog inget ansvar till det inträffade utan hänvisar till tillverkaren. Har även försökt testa det hela med vår hemförsäkring utan någon framgång. Agriaförsäkringen täcker ju inte heller det inträffade. För tillfället väntar jag på svar från tillverkaren dit jag skickat ett brev för några veckor sedan. Ärligt talat har jag inga större förväntningar!

Tack för omtanken!

MVH Nicklas

Link to comment
Share on other sites

Vad skönt att det har gått bra för Skalman! :) Planerar ni att skaffa kompis/ar till hen?!

Återförsäljaren kan nog inte lastas något ansvar - men vad tillverkaren av produkten säger kan ju faktiskt vara lite intressant att veta?!

Vad det gäller försäkringsbolagen så är det intressant att veta vad som gäller - att Agria inte har "livförsäkring" har jag förstått men vad gäller om ex. huset skulle brinna ner/upp (gud förbjude) gäller i så fall hemförsäkringen för ens "hobby"?! Om någon här vet vad som gäller vore det kul att få info!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Vi får se vad som händer i framtiden. Har inga större planer att skaffa någon ny kompis till Skalman just nu. Självklart är det ju synd att han blev ensam. Låter det vara som det är för stunden. Dyker det upp nåt så får vi ta ställning till det då.

MVH Nicklas

Link to comment
Share on other sites

Vad det gäller försäkringsbolagen så är det intressant att veta vad som gäller - att Agria inte har "livförsäkring" har jag förstått men vad gäller om ex. huset skulle brinna ner/upp (gud förbjude) gäller i så fall hemförsäkringen för ens "hobby"?! Om någon här vet vad som gäller vore det kul att få info!

Agria har visst livförsäkring om djuren är id-märkta.. Så här står det på Agrias hemsida:

Agria Liv kan ersätta om ditt djur dör på grund av sjukdom eller olycksfall. Försäkringen kan tecknas för djur som är ID-märkta. För id-märkt djur är livförsäkringsbeloppet 1 000 kr.

Så kolla upp det.. Kanske bara är möjligt vid nyteckning, men kolla i alla fall!

Edited by ElinaSthlm
Link to comment
Share on other sites

Beklagar verkligen det inträffade! :(

Tänkte bara på en sak som hände mig när jag dvalade vattensköldpaddor (rödörade och gulbukade) i en källare som normalt håller en jämn vintertemperatur. Men just detta år så blev det superkallt och det som inte får hända hände :(

Temperaturen gick under 5 minusgrader och när jag upptäckte det så va alla sköldpaddor frysta! Och med gråten i halsen så la jag dem i badrummet och spolade kallvatten på dem och tro det eller ej så vaknade alla upp utom en (de va 3 gula och 2 röda och de va en rödörad som gick bort)

Nu vet jag inte om medelhavspaddorna är känsligare än vattenpaddorna.... eller finns chansen att de oxå kan klara en frysning??

MvH Alex

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Beklagar verkligen det inträffade! :(

Tänkte bara på en sak som hände mig när jag dvalade vattensköldpaddor (rödörade och gulbukade) i en källare som normalt håller en jämn vintertemperatur. Men just detta år så blev det superkallt och det som inte får hända hände :(

Temperaturen gick under 5 minusgrader och när jag upptäckte det så va alla sköldpaddor frysta! Och med gråten i halsen så la jag dem i badrummet och spolade kallvatten på dem och tro det eller ej så vaknade alla upp utom en (de va 3 gula och 2 röda och de va en rödörad som gick bort)

Nu vet jag inte om medelhavspaddorna är känsligare än vattenpaddorna.... eller finns chansen att de oxå kan klara en frysning??

MvH Alex

Alex,

Vad ar anledningen att du dvalar dessa arter?

Halsningar

Jan

Link to comment
Share on other sites

Alex,

Vad ar anledningen att du dvalar dessa arter?

Halsningar

Jan

Ingen kommentar Alex?

Halsningar

Jan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Efter endast 3 månader fick vi svar på vår reklamation på kylskåpet som orsakade vårt missöde med dvalningen. Efter viss påtryckning dök svaret upp i brevlådan idag. Företaget som jag inte behöver namnge här men som börjar på W ;) ger följande svar:

"Denna produkt är avsedd för förvaring av färska livsmedel och ej husdjur. I produktens instruktionsbok står att finna "Använd kyldelen uteslutande för förvaring av färska livsmedel". W beklagar självklart det inträffade men avslår av ovanstående anledning er begäran om ersättning." :angry:

Inte helt oväntat svar! Fick iallafall svar till slut. Skalman mår för övrigt bra och ser fram mot en vår och sommar!

Nicklas

Link to comment
Share on other sites

Trist med det svar du fick...

Trevligt dock att Skalman kämpar vidare - hoppas det snart blir vår och utesäsong!
Jag skulle se till att skaffa ett djur till för Skalmans välbefinnande?!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag har själv en rysk stäppsköldpadda,måste man verkligen dvala den? Har hört så mycket fel om det,vill inte att Nikko ska dö :(

Finns det ett alternativ kallat "icke dvalning?" Måste min ras det?

Link to comment
Share on other sites

Hej nikotheturtle!

Att din sköldpadda inte skulle dö är nog att tro för mycket, eftersom det kommer den att göra, förr eller senare. Den stora frågan är, hur förhindrar du att

den inte gör det förstnämna?. Ja, ett bra sätt är att försöka efterlikna de förhållande som din sköldpadda skulle ha ifall den levde ett liv i det vilda. "Tyvärr" så

ingår då dvalning, detta eftersom denna art mycket väl kan dvala i mellan 6 och 9 månader som vilt levande sköldpadda.

Dvs, denna art är "byggd" för att dvala och det som händer om den inte får göra det är att den förmodligen sakta men säkert

drar på sig en massa andra invärtes fel vilket på sikt kommer att leda till att den dör en för tidig död.

Detta är verkligheten med att ha djur, det gör fruktansvärt ont när dom går bort i förtid, men att försöka skapa bästa förutsättningar för att förhindra detta är

att försöka se till att dom har det som dom är skapa till att ha det.

/R

Link to comment
Share on other sites

Håller med Ronnie. Våran erfarenhet med ryska stäppsköldpaddor är att de blir mycket piggare av att dvala, och verkar må bättre. En frisk rysk stäppsköldpadda mår bra av att få en ordentlig vilopaus. Vissa av våra ryssar tar även en frivillig "sommardvala" nu i uteburen, så vila verkar väldigt viktigt för denna art.

Link to comment
Share on other sites

På vaterinaren.nu har jag rådfrågat;ryska stäppsköldpaddor äär inte i behov av dvalning. :wacko: vem ska jag tro?

Link to comment
Share on other sites

Naturen blir mitt svar :) Om de inte behöver dvala så skulle de väl aldrig göra det i naturen? Hos oss bor sköldpaddorna under så naturliga förutsättningar som vi har möjliget att ge dem och en del väljer till och med att ta en liten sommardvala, dvs de gräver ner sig och kommer upp när de piggnat till.

Vad för veterinär har du frågat? De flesta veterinärer kan tyvärr inte så mycket om sköldpaddor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...