Jump to content
Forum Sköldpaddor

Gulbukad, Vad Ska Jag Tänka På?

ElinaSthlm

Recommended Posts

Jag hittade idag en fin liten gulbukad sköldpadda som bara skrek mitt namn.. Nja kanske inte riktigt, men ja, jag vill ha den lille skönheten..

När jag hade min dröm om sköldpaddor trodde jag de va små, vilket jag alltid velat.. Mina jag har idag är stora (omplaceringssköldpaddor).. Inte för att jag älskar mina (monster) mindre, men drömmen lever kvar.. Idag va jag på Zoo som sköts av en reptil-fantast och jag vill ha den ena..

Vännen kom över med ett akvarium idag, så nu har jag två.. Vad bör jag tänka på med en 1 år gammal sköldpadda (gulbukad). Mina jag har idag är rödörade och 11 och 21 år gamla.. Nån skillnad borde det vara.. :)

Tar tacksamt emot alla tips ni kan ge :)

Jag har två gulbukade som jag haft i snart 6 år, har inte en aning om hur gamla dom är, men dom är ungefär 20-22 cm över skalet.

En hane och en hona, han uppvaktar ibland, väldigt hårdhänt brukar det vara, och hon har lagt ägg ett par gånger.

Men för det mesta brukar dom komma överrens och gosar med varann och solar ihop.

Tog hand om en rödörad hona för snart ett år sen, trodde dom skulle komma överrens, det gick bra ett tag, men sen tog den rödörade makten, vart väldigt aggresiv mot dom gulbukade, så det slutade med att hon fick en egen damm att bo i.

Jag provade som hastigast att släppa ihop dom här om dagen men det gick inte, hon flög på dom direkt.

Kanske bara den här som är så, jag vet inte .

Man ska ju inte blanda olika paddor sägs det.

Jag har också kollat på såna där små söta skalisar som paddlar runt hos zoobutiken, och vill ha.......

Tänk bara på att inte ha den tillsammas med den andra, sån stor storleks skillnad är farligt. Men om några år går det nog, beroende på kön, och om du ska ha 2st+ behöver du väldigt stor akvarium med ordentlig landdel.

Gulbukad och rödörad är väldigt närbesläktade så att ha de arterna tillsammas är inget problem :)

Vet även att ungar ska äta mer kött, men minns inte till vilken ålder.

Brukar ofta kolla på blocket, man ser så många sötisar det är såå synd om, vill hjälpa alla. Men jag har min gulbukade hona, vill inte riskera att köpa flera och de inte kommer överens, skulle vara kul att prova, men då måste jag ha någon som kan ta hand om den om de inte funkar.

Edited by PiercedDoll

Vi har ordnat ett till akvarium så de kommer inte att vara tillsammans. Tror mina stora sköldpaddor skulle se lillen som mat ;)

Vad ska de ha för kött? Vad ger ni era?

Har hört att lax är väldigt bra, och rå fisk, helst en hel :)

Blir det inte jobbigt med 2 stora akvarium? jag får knappt plats med mitt :o

Hur stora akvarium har du?

Vi ger våra räkor idag, det älskar dem :) Och de har levande fiskar att mumsa på i akvariet hela tiden (dvs akvariefiskar)..

Hehe det kommer bli trångt om plats, men det klarar vi..
Det enaa är 90x50x50
Det andra är 95x60x50.

Oj, det var ju inga stora akvarium. Du vet väl att de finns lagar om hur stora akvarium sköldpaddor ska ha? EN sköldpadda på över 20cm ska ha MINST en kvadratmeter simyta, dina har inte ens en halv kvadratmeter. Mitt akvarium är en kvadratmeter, 200x50x50, vilket är 500liter, du kommer alltså att behöver 2st 500liters kvar sen, lite beroende på kön på din sköldpaddor såklart. Hur pass stora är din fullvuxna?

personligen tycker jag du ska lämna tillbaka din nya och fixa så dina andra sköldpaddor har de bra först.

har inte köpt den nya än, men funderar på det..

Jag har omplaceringssköldpaddor idag och de har enligt veterinären tillräcklig yta nu. De har tidigare levt i ett mindre akvarium, utan tillräckligt vatten, utan uv-lampa och utan landdel.

Så småningom (när jag flyttat) kommer de få större akvarium, har bara inte hittat något billigt än heller..

Men de har det riktigt bra idag, det kan jag lova dig :)

Bara för att de är omplaceringsdjur och hade de ännu sämre innan betyder inte de att dem har mindre rätt till ett tillräckligt stor akvarium. Det är bra att du gjort de bättre för dem, men de har de fortfarande inte tillräckligt bra utan ordentlig simyta. Jag tycker bara att det är dumt att du drar på dig mer ansvar genom att skaffa en till sköldpadda när du inte har råd/plats att fixa ett tillräckligt stort akvarium till dem du redan har.

Det är alltså olagligt att ha dem i så litet akvarium.

Att vetrinären säger att de är okej gör det inte tillräckligt stort, visar bara att vetrinären är inkompeten, vetrinärer ska kunna L80(lagen om djurhållning)

Men hur stor är dina sköldpaddor?

den lilla är 10 cm över skalet och den stora 15 cm..

vi har skickat in offert till en glasmästare på glas till ett nytt akvarium, men vi har inte fått svar än.. så det är på väg att bli ett större för dem.. och då kommer de ha lagligt stort akvarium.. så det är också på gång..

jag vet hur de ska ha det, men som sagt inte hittat något akvarium på blocket som funkar.. därför vi inte köpt större än det vi har idag.. men klart de ska ha större, villj u att de ska ha det bästa.. de är ju mina små bebisar..
så därför kollarvi nu vad det skulle kosta med att göra eget :)

så jag förstår absolut vad du menar PiercedDoll :)

oh va fina akvarier... :) vore ju drömmen..

vi har ett nytt akvarium på g för de äldre..

men idag bokade vi den lilla.. min dröm.. och ALLA kommer ha det bra.. lagligt bra, det lovar jag :)

Jag köpte mina Trachemys när de var små. Det tog nästan ett år innan jag fick i dem vegetabilisk föda och de ska ju äta mest animaliskt när de är så små.

Jag gav dem hela räkor (med skal) som jag klippte i två delar eller gav dem pellets och fryst sköldpaddsfoder. De hade fri tillgång till vattenväxter i akvariumet. Ibland tog de en tugga men spottade ut det sedan. Det var i och för sig trevligt (på den tiden kunde man ha vattenväxter i mer än två dagar i rad innan de var uppätna)

Ninja har hittills fått lax, räka med skal och pellets.. dock tror jag laxen är mest poppis..

hen har dessutom akvariefiskar i sin tank efter inrådan av zoo, för det hade hen innan som hen jagade.. :) dock små fiskar. Ninja klarar inte för stor mat.. :)

• 8 months later...

Vi ger våra räkor idag, det älskar dem :) Och de har levande fiskar att mumsa på i akvariet hela tiden (dvs akvariefiskar)..

Hehe det kommer bli trångt om plats, men det klarar vi..

Det enaa är 90x50x50

Det andra är 95x60x50.

Utdrag ur Agria djurförsäkringar:

Akvariet/Tanken

Enligt djurskyddslagen krävs för en vattensköldpadda på max 20 cm sköldlängd ett akvarium med ytan 60 dm2, och för en sköldpadda på upp till 30 cm en akvarieyta om 100 dm2 – dvs 1 x 1 m! Den rödörade vattensköldpaddan blir som vuxen ofta runt 25 cm lång, och kräver alltså ett mycket rymligt akvarium. Detta är alltså minimikrav – helst ska ytan vara ännu större för att ge gott om utrymme för sköldpaddans olika behov.