Jump to content
Forum Sköldpaddor

Äter Inte Efter Dvala..


MissLolli
 Share

Recommended Posts

Min ryss vaknade självmant upp i fredags efter sex veckor i dvala. Innan jag bestämde mig för att dvala honom på riktigt hade han själv varit inaktiv och legat nergrävd i sin vanliga låda i säkert ca sex veckor också.

Han var aktiv och kröp omkring i sin dvalningslåda innan jag hunnit göra i ordning hans vanliga låda. När jag var färdig och la tillbaka honom i hans vanliga låda tog han sig ett par varv och gick sedan för att lägga sig under värmelampan. Där har han nu legat sedan i fredagskväll. Jag har inte sett honom varken äta eller dricka och inte heller bajsa sedan han vaknade.

Ska jag vara orolig eller är detta normalt?

Det är bara andra gången jag dvalar honom så jag känner mig osäker. Förra året har jag för mig att han åt villigt, men att jag fick rådet att bada honom för att få honom att bajsa.

Tacksam för råd eller tips!

Link to comment
Share on other sites

Nu äter han!

Hur länge bör jag vänta med att övergå från färsk föda till PAT?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att du ska övergå till torrföda. Bättre att växla mellan torrt och färskt.

Ge torrt parallellt med det färska. Efter några dagar när man ser att sköldpaddan äter med god aptit kan man börja växla mellan "torra" och "färska" dagar.

Link to comment
Share on other sites

aahh det va det jag menade (alltså växlingen mellan "torra" och "färska" dagar), uttryckte mig nog lite dåligt :)

Tack

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...