Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sköldpaddan Möblerar Om

h.we
 Share

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har en liten fråga angående en sköldpadda som gärna flyttar på innerfiltret.
Hur har ni löst det? Just nu har vi ett 375 liters akvarium med gott om vattenutrymme 30 cm vattenhöjd med en platå som svävar i akvariet med hjälp av en upphängningsanordning. Rätt temperatur på vattnet.

Hon bökar och stökar med pumpen så man blir orolig över att den ska gå sönder eller att sköldpaddan ska skada sig.
Har ni något tips?

Sen vill jag passa på att fråga om någon av er vågar ha ytterfilter i lägenhet? VI har funderat på det men vi är väldigt oroliga över att det ska läcka och bli en dyr vattenskadehistoria...

Jag har en landsköldpadda och han stökar också runt en del =). helt plöstligt så börjar hans grotta att flytta på sig...första gången så skrämde han livet ur mig för jag trodde det spökade tills jag böjjde med ned och kikade in och såg en liten förvirrad paddnos.

Drygt... Det här är en vattensköldpadda. Glömde att nämna det.

Jag har två ytterfilter och jag bor i lägenhet. Ytterfilter är mycket mer effektivt än innerfilter och jag behöver inte rengöra filtret lika ofta (ca var 6:e månad). Jag har dock ett litet innerfilter bakom akvariebakgrunden för att vattnet inte ska stå så stilla där.

Jag har satt mina ytterfilter i plastlådor som är lika höga som filtret om dem skulle börja läcka lite så hamnar det inte direkt i underskåpet och rinner ut på golvet. Jag har dock ännu inte varit med om att de har läckt trots att jag har haft filterna under några år och köpte dem begagnade så de har varit i drift i säkert 10 år utan läckage.